بیشتر بخوانید

صفحه اصلی > آموزشی : آشنایی با قطعات سرور به همراه معرفی قطعات سرور

آشنایی با قطعات سرور به همراه معرفی قطعات سرور

آشنایی با قطعات سرور های اچ پی

مهم‌ترین رکن در شبکه‌های کامپیوتری، سرور نام دارد. شباهت بسیار زیادی بین اجزای سخت‌افزاری کامپیوترهای معمولی و سرورها وجود دارد. ممکن است از سیستم‌عامل مشابه برای هر دو استفاده شده باشد؛ اما مهم‌ترین تفاوت بین آن‌ها، نقشی است که هریک از آن‌ها ایفا می‌کنند. نیاز اصلی برای راه‌اندازی یک سایت، وجود سرور قدرتمند است. در یک تعریف ساده باید بگوییم که سرورها سیستم‌ها و کامپیوترهای بزرگی هستند که در تمام طول شبانه‌روز به اینترنت پرقدرت متصل هستند. وب‌سایت‌ها زمانی قابل‌اجرا هستند که بر روی سرور فعالیت کنند. ممکن است بر روی هر سرور چندین سایت مختلف به‌صورت هم‌زمان فعال باشد. پیش از آشنایی با قطعات سرور به معرفی و بررسی انواع سرورها می‌پردازیم.

انواع سرورها

تقسیم‌بندی سرورها بر اساس منابعی که در اختیار کامپیوتر قرار می‌گیرد، انجام می‌شود؛ بنابراین در یک تقسیم‌بندی ساده می‌توان سرورها را به سه دسته مختلف تقسیم کرد. این سه دسته عبارتند از: سرور اشتراکی، مجازی و اختصاصی. شما می‌توانید با توجه به نیاز سازمانی و‌ میزان بودجه خود، هریک از این سرورها را خریداری کنید. در ادامه در فروشگاه اینترنتی ما به بررسی و بیان تفاوت‌های آن‌ها می‌پردازیم.

سرور اشتراکی

همان‌طور که از نام آن مشخص است، امکان استفاده مشترک کاربران از این سرور وجود دارد. قیمت آن در مقایسه با سایر سرورها کمتر است؛ زیرا سایت شما همراه با چندین سایت مختلف دیگر به‌صورت هم‌زمان بر روی این سرور فعال بوده و می‌تواند به‌صورت مشترکی از منابعی که در اختیار سرور قرار گرفته، استفاده کنند. شاید در مبحث آشنایی با قطعات سرور، تفاوت اساسی بین تجهیزات سخت‌افزاری سرورها وجود نداشته باشند، اما نحوه استفاده و منابع موجود در سرورها با یکدیگر متفاوت است. در این نوع سرورها، کاربران باید برای فضایی که استفاده می‌کنند، هزینه بپردازند. از سوی دیگر، پهنای باند و فضایی ذخیره‌سازی که در اختیار کاربران قرار می‌گیرد، به‌صورت اشتراکی است. اگر می‌خواهید یک سایت را به‌تازگی راه‌اندازی کنید، بهترین سرور برای شما، مدل اشتراکی است.

سرور مجازی

در این نمونه از سرورها، دسترسی کاربران به منابع به‌صورت مجازی است. تعداد سایت‌های فعال بر روی این سرور در مقایسه با مدل اشتراکی، بسیار کمتر است؛ بنابراین، کاربران به فضای بیشتری برای ذخیره‌سازی فایل‌ها دسترسی دارند. با توجه به فضای ذخیره‌سازی بیشتر و امکان استفاده از منابع بیشتر کاربران برای استفاده از سرور مجازی باید هزینه بالاتری بپردازند.

سرور اختصاصی

سایت‌های بسیار بزرگ به دلیل وجود اطلاعات بسیار ارزشمند تمایل دارند که از سروری بسیار ایمن برای راه‌اندازی یا ذخیره فایل‌ها استفاده کنند. امنیت بسیار بالای سرور اختصاصی، آن را به گزینه مناسبی برای این سایت‌ها تبدیل کرده است. این سرور به‌صورت کاملا اختصاصی در اختیار مدیر هر سایت قرار می‌گیرد؛ بنابراین، فضای ذخیره‌سازی بسیار زیادی در اختیار او قرار می‌گیرد.

از سوی دیگر، این سرور به‌صورت کاملا اختصاصی عمل کرده و تنها یک سایت روی این سرور فعال است. بنابراین، هزینه استفاده از آن در مقایسه با دو سرور قبل بالاتر است؛ اما با توجه به امنیت بالا، فضای ذخیره‌سازی و منابع بیشتر، استفاده از آن برای راه‌اندازی و اجرای سایت‌های بسیار بزرگ، انتخاب مناسبی است.

آشنایی با قطعات سرور

مهم‌ترین نکته‌ای که قبل از خرید هر سرور اهمیت دارد، آشنایی با قطعات سرور است. قبل از معرفی قطعات و اجزای سرور باید به این نکته اشاره کنیم که برخی از این اجزا بین تمام سرورها مشترک هستند که به آن‌ها اجزای اصلی گفته می‌شود. برخی اجزا به‌صورت اختیاری استفاده می‌شوند، بنابراین ممکن است در برخی سرورها با توجه به نیاز کاربران وجود داشته باشند یا حذف شوند. برخی دیگر از قطعات اجباری هستند، یعنی وجود آن‌ها برای راه‌اندازی سرور ضروری است. مهم‌ترین قطعات سرور عبارتند از:

  • مادربرد

اولین رکن در هر سرور وجود یک مادربرد است. مادربرد در حقیقت یک صفحه مداری است که امکان اتصال سایر قطعات سخت‌افزاری را فراهم می‌کند. در یک تعریف ساده، می‌توان این بخش را به‌عنوان قلب تپنده هر سرور در نظر گرفت. علیرغم اهمیت این بخش، بسیاری از کاربران اطلاعات دقیقی از این قطعه سخت‌افزاری ندارند؛ اما باید بدانید که مادربرد در تعیین میزان حافظه یا رم سرور، تعیین نوع پردازنده و تعیین تعداد هارددیسک‌های قابل اتصال به سرور نقش اصلی را ایفا می‌کند.

  • پردازنده یا CPU

دومین و مهم‌ترین بخش در هر سرور، بخش پردازنده مرکزی یا همان CPU است. اگر مادربرد را به‌عنوان قلب هر سرور در نظر بگیریم، بدون شک پردازنده نقش مغز متفکر هر سرور را بر عهده دارد. در مسیر آشنایی با قطعات سرور باید بدانید که عملکرد هر سرور به پردازنده آن وابسته است. البته CPU تنها قطعه سخت‌افزاری نیست که می‌تواند بر عملکرد نهایی سرور اثر بگذارید، اما مهم‌ترین بخش در اجرای بهتر دستورات در هر سرور، پردازنده مرکزی آن است.

  • حافظه تصادفی یا رم متنوع‌ترین بخش در مسر آشنایی با قطعات سرور

در سرورهای مختلف، از رم‌های متفاوتی استفاده می‌شود. مهم‌ترین عواملی که بر انتخاب حافظه هر سرور تاثیر می‌گذارد، وجود ECC و توانایی شناسایی خطا است. انواع رم‌های بکار رفته در ساخت سرورها عبارتند از:

  • رم UDIMM: این نوع حافظه‌ها نیاز کمی به مصرف برق دارند، در نتیجه پاور کمتری در آن‌ها بکار می‌رود؛ اما ظرفیت ذخیره‌سازی آن‌ها در مقایسه با سایر رم‌ها بسیار کمتر است.
  • رم RDIMM: مهم‌ترین قطع در این نوع حافظه‌ها، رجیستر نام دارد. وظیفه اصلی که بر عهده این قطعه است شامل دریافت سیگنال‌های کنترل، کلاک و موارد مشابه است.
  • رم LEDIMM: این نوع حافظه‌ها فاقد قطعه رجیستر هستند و به‌جای آن از بافر استفاده می‌کنند. در این نوع رم‌ها، دادها ابتدا بر روی بافر قرار گرفته، سپس بر روی DRAM نوشته می‌شوند. استفاده از این نوع رم‌ها سبب افزایش ظرفیت و افزایش سرعت سرور خواهد شد.
  • رم NVDIMM: این نوع رم‌ها، حافظه دائمی و پایدار هستند. استفاده از آن‌ها برای امکان ذخیره‌سازی دائمی انواع فایل‌ها و هارددیسک‌ها است.
  • هارددیسک

در یک تقسیم‌بندی کلی می‌توان درایوها را به دو دسته SSD و HDD تقسیم‌بندی کرد. نمونه رایجی که در اغلب سرورهای اختصاصی و حتی سرورهای ابری استفاده می‌شود، SSD است. سرعت خواندن فایل یا نوشتن داده‌ها با استفاده از این درایوها بسیار افزایش یافته است. علاوه بر این از امنیت بسیار بالایی برخوردار هستند. اگر می‌خواهید عملکرد سرور خود را تا حد زیاد افزایش دهید باید از درایوهای SSD استفاده کنید.

  • منبع تغذیه

یکی از موارد مهم در آشنایی با قطعات سرور، منبع تغذیه است. وظیفه اصلی منبع تغذیه، تامین برق موردنیاز تمام قطعات سخت‌افزاری متصل شده به مادربرد است. در برخی موارد، انرژی هر سرور توسط چند منبع تغذیه مختلف تامین می‌شود. گاهی ممکن است برای تامین انرژی سرورهای ضعیف ناچار به استفاده از منبع تغذیه بسیار حجیم باشیم که این امر موجب اتلاف انرژی می‌شود؛ اما در طراحی سرورهای تیغه‌ای، تنها از یک منبع تغذیه برای برق‌رسانی به تمام قطعات سخت‌افزاری استفاده می‌شود. در نتیجه، پایداری سرور با این نوع طراحی افزایش می‌یابد و نیاز به مصرف انرژی نیز به‌مراتب کمتر خواهد شد.

  • کارت شبکه

به‌منظور برقراری ارتباط بین کامپیوتر و شبکه باید از کارت شبکه استفاده کنید. با استفاده از این کارت، امکان اتصال سیستم‌های مختلف به یک شبکه وجود دارد. اجزای اصلی هر کارت شبکه شامل حافظه یا مموری، پردازنده، باس و EERROM است. تعداد پورت‌ها، میزان پهنای باند و نوع کارت شبکه با توجه به شبکه‌ای که می‌خواهید کامپیوتر خود را به آن متصل کنید متفاوت است.

معرفی انواع سرورهای اختصاصی و آشنایی با قطعات سرورهای اختصاصی

در بخش قبل تمام مراحل بری آشنایی با قطعات هر سرور به‌درستی انجام شد. اما همان‌طور که اشاره کردیم سرورهای اختصاصی به دلیل امنیت بسیار بالایی که دارند برای طراحی سایت‌های بزرگ بسیار مناسب هستند؛ بنابراین سعی می‌کنیم در این بخش به بررسی دقیق‌تر سرورهای اختصاصی بپردازیم. سرورها برای انجام فعالیت‌های خود نیازمند به مصرف انرژی هستند، اما میزان مصرف انرژی سرورهای اختصاصی در مقایسه با عملکرد ارائه‌شده توسط آن‌ها، بسیار کمتر از سایر سرورها است. به‌علاوه امکان نصب دو عدد پردازنده مرکزی و اسلات های بیشتر بر روی این سرورها وجود دارد. انواع سرورهای اختصاصی عبارتند از:

سرور رک مونت: امروزه از این سرور در ساخت و طراحی اغلب دیتاسنترها استفاده می‌شود. در یک تعریف ساده باید بگوییم رک مانند نوعی کابینت آهنی عمل می‌کند که به هر طبقه آن یک واحد یا یونیت گفته می‌شود. ابعاد هر یک از این واحد طبق استاندارد بین‌المللی طراحی می‌شود. در دو طرف هر رک، ریل سرور قرار می‌گیرد که کاربرد آن را ساده‌تر می‌کند.

سرور ایستاده یا برجی: این سرورها شباهت بسیار زیادی با کیس کامپیوتر معمولی دارند. قابلیت پشتیبانی 24 ساعته از کاربران با این سرور فراهم است.

سرورهای تیغه‌ای: در طراحی این سرورها سعی شده به‌منظور بهینه‌سازی مصرف انرژی و برای کاهش حجم، سرور به‌صورت تیغه‌ای طراحی شود. در این مدل، هر تیغه به یک سرور خاص اختصاص می‌یابد. به عبارت ساده، هر تیغه دارای پردازنده مرکزی، حافظه تصادفی و هارد مجزا است. در این نوع سرورها تعدادی منبع تغذیه به‌صورت اشتراکی وجود دارند.

سخن پایانی

سرورها در حقیقت کامپیوترهای بسیار قدرتمندی هستند که می‌توانند به‌صورت 24 ساعته نیاز کاربران را پوشش دهند. سرورها انواع مختلفی داشته و برای استفاده از آن‌ها باید هزینه‌های مختلف بپردازید. برای سایت‌هایی که به‌تازگی راه‌اندازی شده‌اند، استفاده از هاست یا سرور اشتراکی مناسب‌ترین گزینه است؛ اما اگر به امنیت سایت خود اهمیت می‌دهید، بهتر است از سرورهای اختصاصی استفاده کنید. برای آشنایی با قطعات سرور باید بگوییم که اجزا و قطعات آن شباهت بسیار زیادی به کامپیوترهای معمولی دارد؛ اما مهم‌ترین بخش‌های آن مادربرد و پردازنده مرکزی هستند. باید به این نکته اشاره کنیم که رم بکار رفته در سرورها با توجه به نیاز کاربران متفاوت است.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x