بیشتر بخوانید

صفحه اصلی > آموزشی : معرفی انواع کارت شبکه فیبر نوری چیست؟

معرفی انواع کارت شبکه فیبر نوری چیست؟

انواع کارت شبکه فیبر نوری و معرفی آنها

کارت شبکه فیبر نوری در سرور hp یکی از اجزای ارتباطی در سرورهای اچ پی می باشد.ارتباط و انتقال داده دو جزو اساسی در فناوری اطلاعات هستند. برای انتقال داده در سیستم‌های کامپیوتری به ایجاد شبکه نیازمند هستیم. این شبکه ممکن است محدود به دو یا چند کامپیوتر بوده یا اینکه در مقیاس بسیار گسترده‌تری اجرا شود. مهمترین عامل برای ارتقای کیفیت شبکه، سرعت انتقال داده‌ها است. استفاده از کارت و کابل شبکه می‌تواند تاثیر بسیاری در افزایش یا کاهش سرعت انتقال داده داشته باشد. اگر شما هنوز به‌خوبی نمی‌دانید کارت شبکه چیست و چه کاربردی در کامپیوتر دارد، با ما همراه باشید تا در این مقاله به بررسی کارت شبکه فیبر نوری، نحوه عملکرد و انواع آن بپردازیم.

منظور از کارت شبکه چیست و چه کاربردی دارد؟

کارت شبکه سرور معمولا با عنوان‌های مختلف شناخته می‌شود. اگر تاکنون با عبارت NIC مواجه شده‌اید باید بگوییم که این عبارت به معنی کارت شبکه است. در حقیقت این کارت ابزاری است که برای اتصال کامپیوترها به اینترنت به‌کار می‌رود. اغلب کامپیوترها از کارت شبکه به‌صورت built-in استفاده می‌کنند؛ به عبارت دیگر، کارت شبکه در اغلب کامپیوترها بخشی از مادربرد است.

با این حال، می‌توان برای ارتقای عملکرد کارت شبکه را به کامپیوترها اضافه کرد. کارت شبکه در حقیقت نقش رابط بین سیستم‌های کامپیوتری و شبکه را ایفا می‌کند. استفاده از این نوع کارت برای شبکه‌های اترنت، کابلی، بی‌سیم، وای­فای، انواع کامپیوترهای رومیزی و لپ‌تاپ‌ها ضروری است.

در حقیقت کارت شبکه فیبر نوری ابزاری است که می‌تواند ارتباط بین دو دستگاه مختلف در یک شبکه کامپیوتری را برقرار کند. این کارت می‌تواند به شبکه مرکزی متصل شده و رابط دستگاه‌های دیگر باشد؛ اما به این نکته توجه داشته باشید که برای اتصال کامپیوترهای مختلف در یک شبکه تنها استفاده از یک کارت کافی نیست. برای مثال، زمانی که کارت عضوی از یک شبکه بزرگ باشد برای اتصال راحت به اینترنت به یک روتر نیازمند خواهید بود. در این روش، دستگاه با استفاده از کارت شبکه به روتر متصل شده و روتر می‌تواند زمینه اتصال شبکه به اینترنت را فراهم کند.

اجزای اصلی کارت شبکه

همانطور که برای عبور از مسیرهای مختلف به استفاده از پل نیازمند خواهیم شد، به‌منظور برقراری ارتباط بین شبکه‌ای و کامپیوتری نیز به پلی ویژه نیاز داریم. کارت شبکه همان پلی است که بین کامپیوترها در شبکه LAN ارتباط برقرار کرده و یا اینکه می‌تواند از طریق یک روتر خاص به اسلات شبکه اصلی متصل شود.

برای اینکه با استفاده از کارت شبکه دستیابی به این اهداف ساده شود، اجزا و قطعات مختلفی به‌صورت هماهنگ با یکدیگر مشغول به‌کار هستند. عملکرد هر یک از این اجزا مکمل قطعه دیگر بوده و در نهایت به برقراری ارتباط بین کامپیوترهای مختلف در یک شبکه یا اتصال به اینترنت ختم می‌شود. اجزای اصلی هر کارت شبکه عبارت‌اند از:

  • حافظه خارجی یا اکسترنال مموری: از این حافظه برای ذخیره داده به‌صورت موقت استفاده می‌شود. داده‌های ذخیره‌شده در این بخش برای پردازش نحوه ارتباطی و برقراری آن به‌کار می­روند.
  • رابط یا کانکتور: در کارت شبکه فیبر نوری برای ایجاد لینک یا اتصال فیزیکی بین کابل و پلاگین، کانکتور به‌کار می‌رود. از این ابزار غالبا در برقراری اتصالات شبکه‌های اترنت استفاده می‌شود.
  • پردازنده: مهمترین جز در کارت شبکه پردازنده است. از این قطعه برای پردازش داده‌های دریافتی استفاده شده و داده‌ها را به سیگنال تبدیل می‌کند. استفاده از پردازنده مناسب موجب افزایش کارایی و ارتقای عملکرد کارت شبکه می‌شود.
  • باس استاندارد: این قطعه روی قسمت پهلویی و جانبی کارت شبکه قرار گرفته و مسئولیت برقراری ارتباط بین کامپیوتر و سرور از طریق اسلات را بر عهده دارد.
  • جامپر یا دوال سوئیچ: از این قطعه برای کنترل ارتباط در شبکه استفاده می‌شود؛ به‌عبارت دیگر، برقراری ارتباط یا غیرفعال کردن ارتباط توسط این قطعه انجام می‌شود.
  • مک فیزیکی شبکه: این آدرس کاملا اختصاصی بوده و برای انتقال بسته‌های اترنتی به دستگاه‌های مختلف به‌کار گرفته می‌شود. نام دیگر این قطعه مک آدرس است.
  • نشانگر LED: استفاده از چراغ‌های نشانگر ال ایی دی به کاربر کمک می‌کند تا از اتصال یا قطع شدن ارتباط باخبر شود.
  • براکت: استفاده از براکت موجب می‌شود که کارت شبکه به‌راحتی در اسلات کامپیوتر یا شبکه قرار بگیرد. درحال حاضر دو نوع براکت در بازار عرضه می‌شوند. این براکت­ها از نظر طول با یکدیگر متفاوت هستند.

انواع کارت شبکه‌های بکار رفته در شبکه‌های فیبر نوری

همانطور که اشاره کردیم کارت شبکه کاربردهای مختلفی دارند. همین امر موجب تنوع نسبتا بالای این قطعه اساسی شده است؛ اما در شبکه‌های فیبر نوری از دو مدل کارت شبکه استفاده می‌شود.

  • کارت شبکه فیبر نوری: سرعت انتقال داده با استفاده از فیبر نوری افزایش چشمگیر خواهد داشت. در نتیجه برای برقراری تناسب بین دریافت داده، پردازش و انتقال آن باید از کارت شبکه مناسب استفاده شود.
  • کارت شبکه PCI یا PCI-Express: در سرعت‌های بالاتر 1000 مگابایت بر ثانیه استفاده می‌شود؛ و بر روی شکاف توسعه برد اصلی نصب می‌شود.

مزایا و معایب استفاده از کارت شبکه

استفاده از هر فناوری برای انتقال داده با مزایا و معایبی مختلفی همراه است. برای اینکه بتوانید از یک فناوری استفاده کنید باید آگاهی دقیق در مورد تمام مزایا و معایب آن داشته باشید. این آگاهی به شما کمک می‌کند که انتخاب هوشمندانه‌تری داشته باشید.

مزایا

  • استفاده از کارت شبکه موجب افزایش سرعت انتقال داده می‌شود. در برخی مواقع می‌توانید داده‌ها را با سرعتی حدود ده­ها گیگابایت منتقل کنید.
  • با استفاده از این نوع کارت‌ها برقراری ارتباط کاملا امن و مطمئن خواهد بود.
  • امکان اتصال چندین دستگاه جانبی مختلف از طریق پورت به کارت شبکه فراهم است.
  • و مهمتر از همه استفاده از کارت شبکه ‌این فرصت را برای کاربران فراهم می‌کند که بتوانند داده‌های خود را با یکدیگر به‌اشتراک بگذارند.

معایب

  • در برخی موارد ناچار خواهید بود از کارت شبکه‌های کابلی استفاده کنید. استفاده از این مدل کارت‌ها کمی دشوار است؛ زیرا بی‌سیم نبوده و قابل‌حمل نیستند.
  • برای اینکه بتوانید ارتباط بهتری با سایر دستگاه‌ها یا سایر کاربران برقرار کنید به پیکربندی بسیار دقیق و مناسب نیاز خواهید داشت.
  • با توجه به اینکه چندین دستگاه مختلف به داده‌ها دسترسی دارند ممکن است امنیت داده در مسیر انتقال به خطر بیفتد.

بررسی انواع کارت شبکه فیبر نوری از نظر نحوه اتصال و کاربر

یکی دیگر از مواردی که می‌تواند بین کارت شبکه فیبر نوری تفاوت ایجاد کند، نحوه اتصال و کاربران آنها است. در ادامه مهمترین تفاوت‌هایی که به دسته‌بندی متفاوت ختم شده‌اند را بررسی می‌کنیم:

  • تفاوت در نحوه اتصال کارت شبکه: در این تقسیم­بندی می‌توان کارت‌های شبکه را به دو دسته بی‌سیم یا کابلی تقسیم کرد. همانطور که از نام آنها مشخص است در شبکه کابلی برای برقراری ارتباط بین کارت و شبکه اصلی به اتصالات کابلی نیازمند هستیم. از این نوع اتصالات بیشتر در شبکه‌های فیبر نوری یا اترنتی استفاده می‌شود؛ اما کارت‌های بی‌سیم یا وایرلس با استفاده از امواج رادیویی به منبع اصلی متصل می‌شوند.
  • تفاوت در کاربران: یکی دیگر از مواردی که موجب می‌شود کارت‌های شبکه به دسته‌های مختلف تقسیم شوند نوع کاربران آنها است. باتوجه به کاربر می‌توان کارت‌های شبکه را به دو دسته اصلی سروری و کامپیوتری تقسیم نمود. تفاوت اصلی این دو دسته از کارت‌های شبکه در ضریب اطمینان در مسیر انتقال داده، سرعت فرایند انتقال و حجمی است که از CPU مصرف می‌کنند. کارت شبکه سروری دارای زمان تاخیر بسیار کم بوده، پهنای باند بسیار بالایی داشته و داده‌ها در کوتاه‌ترین زمان منتقل می‌شوند. استفاده از این نوع کارت‌ها موجب افزایش کارایی و راندمان سرورهای مجازی خواهد شد.
  • تفاوت در نوع پورت: برای اتصال‌های کابلی در کارت‌های شبکه از 4 نوع گروت مختلف استفاده می‌شود. هر یک از این پورت‌ها برای کابل‌های خاصی طراحی شده و بکار می‌روند.
  • تفاوت در سرعت: همان‌طور که اشاره کردیم یکی از دلیل اصلی برای استفاده از کارت شبکه فیبر نوری انتقال سریع‌تر داده‌ها است. البته، کارت‌های شبکه دارای سرعت متفاوتی بوده و باید باتوجه به میزان مصرف و نوع شبکه کارت مناسب را انتخاب کنید. اگر از کارت‌های شبکه برای مصارف خانگی استفاده می‌کنید، استفاده از کارت‌هایی که دارای حداکثر سرعت یک گیگابایت بر ثانیه هستند انتخاب بسیار مناسبی خواهد بود.
  • تفاوت در سیستم‌عامل: سیستم‌عامل‌های مختلف دارای قطعات سخت­افزاری و نرم‌افزاری مختلف هستند؛ بنابراین برای آنها باید از کارت شبکه مناسب استفاده کنید. بکارگیری کارت شبکه­ای که با سیستم‌عامل شما همخوانی ندارد عملا موجب کاهش سرعت با توقف فرایند انتقال داده می‌شود. کارت‌های شبکه موجود در بازار از دو سیستم‌عامل ویندوز و لینوکس پشتیبانی می‌کنند. پس هنگام انتخاب کارت شبکه به سیستم‌عامل کامپیوترهای خود توجه کنید. به‌علاوه، فراموش نکنید که سیستم‌عامل تمام کامپیوترهای موجود در یک شبکه باید مشابه یکدیگر باشند.

ضرورت استفاده از کارت شبکه فیبر نوری

انتقال داده مهمترین بخش در فناوری اطلاعات است؛ اما مهمترین اصل در این مسیر افزایش اطمینان مسیر انتقال و ارتقای کیفیت آن است. به‌علاوه، باید داده‌ها در سریع‌ترین زمان منتقل شوند. به‌همین منظور از شبکه‌های کامپیوتری مختلف استفاده می‌شود.

 با ورود فیبرهای نوری، امنیت مسیر انتقال داده‌ها افزایش یافت و داده‌ها به‌سرعت منتقل می‌شوند. برای راه‌اندازی این نوع شبکه‌های انتقال باید از کارت شبکه فیبر نوری استفاده شود. فراموش نکنید برای انتخاب کارت شبکه مناسب باید به نوع سیستم‌عامل و نوع کاربران آن توجه کنید. استفاده از کارت‌های شبکه علاوه‌بر افزایش سرعت انتقال داده، امنیت داده‌ها در مسیر انتقال را افزایش می‌دهند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x