بیشتر بخوانید

صفحه اصلی > آموزشی : بررسی انواع هارد SSD سرور

بررسی انواع هارد SSD سرور

بررسی انواع هارد SSD

بررسی انواع هارد SSD سرور یا همان Solid State Drive مخفف درایو حالت جامد است، اما درایو حالت جامد چیست؟ درایو حالت جامد، یک دستگاه ذخیره‌سازی با حافظه غیر فرار است که بسیار سریع‌تر از یک HDD کار می‌کند. برخلاف هارد دیسک‌های سخت، SSD ها هیچ قطعه متحرک ندارند، مانند دیسک‌های چرخان یا بازوهای دسترسی که در اطراف دیسک حرکت می‌کنند و دقیقا شبیه حافظه های micro SD گوشی های موبایل می باشد.

سال‌های طولانی مکانیسم فیزیکی هارد های سرور تنها چیزی بود که مانع سرعت خواندن و نوشتن سریع‌تر می‌شد. SSD ها با تصور مجدد نحوه ذخیره‌سازی و دسترسی به اطلاعات، این مشکل را برطرف می‌کنند و اکنون فایل‌های بزرگ با SSD بسیار سریع‌تر از HDD بارگذاری می‌شوند.

SSD با استفاده از الکترون‌ها یک و صفر را می‌شمارد. در داخل SSD یک سیستم از شبکه‌های ترانزیستور میکروسکوپی وجود دارد که روی هم چیده شده است. ترانزیستورها روی بارهای الکتریکی خاصی تنظیم‌شده‌اند که به‌نوبه خود با «دروازه» تغییر کرده و حفظ می‌شوند.

دروازه‌های کنترلی و گیت‌های شناور جریان را که از طریق ترانزیستورها عبور می‌کند تغییر می‌دهد و الکترون‌ها را در مکان‌های خاصی به دام می‌اندازد. سپس دروازه‌ها می‌توانند تعداد الکترون‌هایی که در آنجا محبوس شده‌اند را بخوانند و یک “1” یا “0” را به‌عنوان خروجی ارائه دهند.

با همه‌چیز سازمان‌یافته در شبکه‌ها، اطلاعات را می‌توان خیلی سریع‌تر خواند. نیازی به چرخاندن دیسک‌ها یا بازوهای متحرک نیست و فقط باید به بیت ردیف X، ستون Y دسترسی داشته باشید. راه‌اندازی این امکان را می‌دهد تا یک سیستم‌عامل مانند Windows یا macOS بسیار سریع‌تر ازآنچه در غیر این صورت در هارددیسک ذخیره می‌شود بارگیری شود.

تنها نقطه‌ضعف واقعی هارد SSD این است که تولید SSD ها به‌طور قابل‌ملاحظه­ای گران‌تر هستند و بنابراین خرید آن‌ها گران‌تر است. در داخل، یک SSD شبیه یک برد مدار با تراشه های رایانه است. تراشه‌های اصلی فلش کنترل‌کننده و تراشه (های) حافظه هستند. تراشه حافظه یک کتابخانه عظیم از سلول‌ها است که میلیون‌ها الکترون را در یک ترتیب خاص نگه می‌دارد.

مزایای هارد SSD سرور

مهم­ترین مزایای هارد SSD سرور در این بخش ارائه شده است.

دوام و مقاومت

SSD ها از مقاومت و دوام بیشتری برخوردارند. برای مثال، اگر شخصی لپ‌تاپ خود را روی زمین بیندازد و درایو Solid State Drive روی آن نصب شده باشد، احتمالاً صفحه‌نمایش قبل از SSD خراب می‌شود.

 سرعت

SSD دارای سرعت دسترسی 35 تا 100 میکروثانیه است که 100 برابر عملکرد HDD ها را ارائه می‌دهد. این منجر به عملکرد بارگذاری فوری می‌شود که برابر با زمان بوت سریع‌تر، زمان بارگذاری سریع‌تر برنامه و پاسخگویی بهتر سیستم است.

در مورد میزبانی، درایوهای حالت‌جامد واقعاً می‌توانند به شما در بهبود حضور آنلاین شما کمک کنند. آن‌ها سرعت بارگذاری سریع‌تر وب‌سایت را تضمین می‌کنند که منجر به تجربه کاربر بهتر نیز می‌شود. SSD ها بسیار پایدار و کارآمد هستند که تضمین می‌کند امنیت داده‌های ذخیره‌شده در آن‌ها تضمین شده است.

 حمل‌ونقل راحت‌تر است

ازآنجاکه SSD ها دارای اجزای سبک‌وزن یا قطعات متحرک هستند، بیشتر برای موبایل مناسب هستند. همچنین SSD برای سفرهای مداوم بسیار مناسب‌تر هستند.

 کارایی و قابلیت اطمینان

درایو حالت جامد از حافظه فلش برای ذخیره داده‌ها استفاده می‌کند که قابلیت اطمینان و کارایی بیشتری را بر روی هارددیسک‌ها فراهم می‌کند. علاوه بر این، از آنجاکه هارد SSD هیچ قطعه متحرکی ندارند، از قدرت کمتری برای عملکرد استفاده می‌کنند. به همین ترتیب، کاربران می‌توانند از عمر باتری بیشتر لپ‌تاپ‌های خود استفاده کنند.

هارد SSD: نصب آسان

نصب SSD ها آسان است و نیازی به تجربه قبلی ندارد.  برای نصب آن ها شاید فقط نیاز به یک پیچ‌گوشتی باشد.

 افزایش تنوع در اندازه

Solid State Drive را می‌توان در 2.5 ، 1.8 و 1.0 خریداری کرد. با چنین ویژگی‌هایی، درایوهای حالت‌جامد می‌توانند به‌راحتی و به‌سرعت درایوهای هارددیسک را جایگزین کنند؛ به همین دلیل به اکثر دارندگان رایانه توصیه می‌شود از SSD ها به‌عنوان درایو اصلی سیستم‌عامل خود و مهم‌ترین برنامه‌ها استفاده کنند.

انواع هارد های SSD سرور

سری 2.5 اینچی ATA (SATA). رایج‌ترین نوع این درایوها از هارددیسک‌های لپ‌تاپ سنتی تقلید می‌کنند و بر روی همان کابل‌ها و رابط SATA متصل می‌شوند. اگر لپ‌تاپ یا رومیزی شما دارای یک هارد درایو 5.2 اینچی و یک کانکتور SATA اضافی است، این درایوها باید با قطعات سازگار باشند.

 کارت افزودنی SSD (AIC): این درایوها می‌توانند بسیار سریع‌تر از سایر درایوها عمل کنند، زیرا از طریق گذرگاه PCI Express کار می‌کنند. آن‌ها همچنین می‌توانند از بیشتر درایوهای M.2 به خطوط PCIe بیشتری دسترسی داشته باشند. کارت افزودنی SSD به شکاف‌های مادربرد متصل می‌شوند که بیشتر برای بهترین کارت‌های گرافیک یا کنترل‌گرهای RAID استفاده می‌شوند.

این بدان معناست که آن‌ها فقط یک گزینه برای رایانه‌های رومیزی هستند. این درایوها می‌توانند جزء سریع‌ترین درایوها باشند، زیرا تا حد زیادی به دلیل سطح اضافی آن‌ها، باعث خنک شدن بهتر می‌شود. جابجایی داده‌ها با سرعت زیاد در هارد SSD ، مقدار کمی گرما تولید می‌کند.

 M.2 SSD: بسیاری از بردهای سطح بالا حتی دارای دو یا چند شکاف M.2 هستند، بنابراین می‌توانید درایوها را در RAID اجرا کنید. درحالی‌که اکثر درایوهای M.2 22 میلی‌متر عرض و 80 میلی‌متر طول دارند، برخی از آن‌ها کوتاه‌تر یا طولانی‌تر هستند. متداول‌ترین اندازه برچسب M.2 Type-2280 دارد. بزرگ‌ترین درایوهای M.2 2، 4 یا حتی 8 ترا بایتی هستند؛ بنابراین، اگر بودجه سخاوتمندانه‌ای دارید و به یک‌تن فضای ذخیره‌سازی نیاز دارید، M.2 برای شما وجود دارد.

 هارد SSD های U.2: در نگاه اول، این قطعات 2.5 اینچی شبیه به هارددیسک‌های سنتی SATA هستند. بااین‌حال، آن‌ها از کانکتور متفاوتی استفاده می‌کنند و داده‌ها را از طریق رابط سریع PCIe ارسال می‌کنند و معمولاً ضخامت آن‌ها از هارددیسک‌های 2.5 اینچی و SSD است. درایوهای U.2 گران‌تر و دارای ظرفیت بیشتری نسبت به درایوهای معمولی M.2 هستند. سرورهایی که دارای تعداد زیادی درایو باز هستند می‌توانند از این فاکتور شکل سود ببرند.

آیا درایو SSD  با رابط SATA یا PCIe می‌خواهید؟

همان‌طور که قبلاً اشاره شد، SSD های سری 2.5 اینچی ATA (SATA) روی رابط اجرا می‌شوند که برای هارددیسک‌ها طراحی شده بود، درحالی‌که درایوهای اضافی کارت بر روی گذرگاه سریع‌تر PCI Express کار می‌کنند. پهنای باند بیشتر برای مواردی مانند کارت گرافیک.

بسته به درایو، درایوهای M.2 می‌توانند از طریق SATA یا PCI Express کار کنند؛ و سریع‌ترین درایوهای M.2 نیز از NVMe پشتیبانی می‌کنند، پروتکلی که به‌طور خاص برای ذخیره‌سازی سریع مدرن طراحی شده است. نکته مهم این است که یک هارد SSD از نوع درایو M.2 می‌تواند مبتنی بر SATA، مبتنی بر PCIe بدون پشتیبانی NVMe یا مبتنی بر PCIe با پشتیبانی NVMe باشد. بااین‌وجود، اکثر SSD های سطح بالا M.2 که در سال‌های اخیر راه‌اندازی شده‌اند از NVMe پشتیبانی می‌کنند.

هر دو درایو M.2 و اتصالات M.2 مربوط به مادربردها، صرف‌نظر از اینکه از چه چیزی پشتیبانی می‌کنند، بسیار شبیه به هم هستند؛ بنابراین حتماً قبل از خرید، دفترچه راهنمای مادربرد، لپ‌تاپ یا کانورتیبل خود و همچنین آنچه یک درایو پشتیبانی می‌کند را دوباره بررسی کنید.

اگر کارهای روزانه شما شامل مرور وب، برنامه‌های اداری یا حتی بازی باشد، اکثر SSD های NVMe سریع‌تر از مدل‌های SATA ارزان‌قیمت نیستند. اگر کارهای روزانه شما شامل کارهای سنگین‌تری مانند انتقال فایل‌های بزرگ، فیلم‌ها یا ویرایش عکس‌های پیشرفته، کدگذاری، یا فشرده‌سازی است، پس بهتر است از یک SSD NVMe استفاده کنید. این SSD ها تا پنج برابر بیشتر از مدل‌های SATA پهنای باند ارائه می‌دهند (و دو برابر آن در صورت انتخاب درایو PCIe 4.0 NVMe) که عملکرد را در برنامه‌های با بهره‌وری بیشتر افزایش می‌دهد.

همچنین، برخی از درایوهای NVMe (مانند SSD 660p اینتل) زیر قیمت بسیاری از درایوهای SATA هستند؛ بنابراین اگر دستگاه شما از NVMe پشتیبانی می‌کند و درایو مناسبی پیدا می‌کنید، ممکن است بخواهید NVMe را به‌عنوان یک گزینه در نظر بگیرید، حتی اگر نیاز شدید به‌سرعت اضافی ندارید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x