بیشتر بخوانید

صفحه اصلی > آموزشی : هارد sas چیست

هارد sas چیست

هارد SAS

هارد  SAS یا Serial Attached SCSI یک نسل جدید از تکنولوژی هارد دیسک‌ها است که به عنوان ابزار ذخیره‌سازی استفاده می‌شود. این نوع هارد دیسک‌ها بیشتر در سرورها استفاده می‌شوند.  SAS در مقایسه با هارد‌های SSD، دارای ظرفیت‌های بالاتری بوده و سرعت بالاتری نسبت به هارد دیسک‌های SATA دارد.

هارد sas چیست؟

هارد SAS یا Serial Attached SCSI، یک تکنولوژی است که برای انتقال اطلاعات ورودی و خروجی به صورت ترتیبی یا نقطه به نقطه به دیسک سخت استفاده می‌شود. دیسک‌های SAS ظرفیتی بین ۳۰۰ گیگابایت تا ۲۴۰۰ گیگابایت دارند. این دیسک‌ها معمولاً برای سخت‌افزارهایی استفاده می‌شوند که نیاز به عملیات انتقال اطلاعات با سرعت بالا دارند. برای مثال عملیات بانکی نمونه ای از این نوع هستند. از آنجایی که کابل SAS قدرت انتقال همزمان برق و داده‌ها را دارد، می‌تواند تا ۱۰ متر طول داشته و نیازی به استفاده از کابل مجزای برق نداشته باشد.

در حال حاضر اندازه‌گیری عملکرد هارد دیسک با میزان IOPS بهترین روش محسوب می‌شود. IOPS نشان‌دهنده میزان و سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات بر روی هارد دیسک است. برای دستگاه‌های ذخیره‌سازی SAS با سرعت ۱۰K، میزان IOPS حدود ۱۲۰ است. این مقدار برای دستگاه‌های با سرعت ۱۵K تا ۱۸۰ نیز افزایش پیدا می‌کند که بیش از دو برابر نوع SATA است.

هارد مخصوص با نسل سرورهای مختلف:

در سرورهای مختلف، کلاس‌های خاص و نسل‌های خاصی از هارد دیسک‌ها استفاده می‌شود. برای انتخاب هارد دیسک مناسب برای هر سرور، باید به نوع سرور و نسل آن توجه کرد. در ادامه توضیحات مربوط به هر نوع سرور آمده است:

سرورهای اچ پی:

در این نوع سرورها، می‌توان از مدل‌های معرفی و پیشنهادی اچ پی استفاده کرد. همچنین، اگر از هارد دیسک‌های متفرقه استفاده می‌شود، باید هارد دیسک‌های نسل 6 به بعدی باشند.

سرورهای دل:

در این نوع سرورها، از هارد دیسک‌های SAS استفاده می‌شود که باید از هارد دیسک‌های مورد تأیید شرکت دل باشند. در صورت استفاده از هارد دیسک‌های متفرقه، باید هارد دیسک‌های نسل 10 به بالا را انتخاب کرد.

سرورهای آی بی ام:

در این سرورها، باید از نوع هارد دیسک‌های پیشنهادی شرکت آی بی ام استفاده کرد. اگر قرار است از هارد دیسک‌های غیر آمریکایی و متفرقه استفاده شود، باید هارد دیسک‌های نسل 2 به بعدی را انتخاب کرد.

هارد دیسک‌های متفرقه به معنای هارد دیسک‌هایی از برندهایی مثل توشیبا، هیتاچی، وسترن دیجیتال، سی‌گیت و سایر برندهای غیر آمریکایی است که به عنوان هارد دیسک متفرقه در بازار موجود هستند.

انواع هارد SAS

انواع هارد SAS  :

هارد دیسک SASاقتصادی به عنوان یک نوع هارد دیسک با رابط SAS (Serial Attached SCSI)، برای مصارف گوناگون مورد استفاده قرار می گیرد. در زیر، توضیحات کاملتر درباره انواع مختلف هارد دیسک SAS آمده است:

1.     هارد دیسک ECO

این نوع هارد دیسک، قیمت پایین‌تری نسبت به سایر مدل‌ها دارد و عملکرد آن‌ها نیز کمتر است. این هارد دیسک‌ها برای استفاده در سیستم‌های سطح پایین مناسب هستند و در مواردی که خروجی سرعت کم است، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

2.     هارد دیسک  Nearline

هارد دیسک SAS تجاری حیاتی این نوع هارد دیسک‌ها ظرفیت کمتری نسبت به مدل قبلی دارند و هزینه بیشتری دارند. سرعت این هارد دیسکها بیشتر از هارد دیسک‌های SATA است و بیشتر برای استفاده در سرورهای کاربردی کارایی دارند. عملکرد قابل قبول و سطح امنیت بالا از ویژگی‌ این هارد دیسک‌ها محسوب می شود.

3.     هارد دیسک EP

هارد دیسک SAS تجاری حرفه‌ای دارای سرعت بیشتری بوده و به طور معمول حدود 15000 دور در دقیقه می‌چرخد. این هارد دیسک‌ها برای استفاده در برنامه‌ها و سرورهایی که عملکرد و سرعت بالایی دارند، استفاده می شود. به طور کلی هر نوع هارد دیسک، براساس نیازهای خاص سیستم و بودجه موجود برای سرور، مورد انتخاب قرار می‌گیرد.

ظرفیت هارد SAS و SATA :

هارد‌های SAS به طور کلی ظرفیت کمتری نسبت به هاردهای SATA دارند. در بازار، هاردهای SATA با ظرفیت‌های تا 6 ترابایت موجود هستند. اما در هاردهای SAS، معمولاً ظرفیت‌هایی در محدوده 300 تا 900 گیگابایت یافت می‌شوند. این تفاوت در ظرفیت به دلیل نوع کاربردهای متفاوت هاردهای SAS و SATA است.

قابلیت اعتماد هارد SAS :

هاردهای SAS برای برنامه‌هایی طراحی شده‌اند که نیازمند سرعت و دسترس پذیری بالا هستند. این نوع هاردها معمولاً بیش از 1.2 میلیون ساعت بدون وقفه قادر به کار کردن هستند. در مقابل، هاردهای SATA حدود 700 هزار ساعت و هاردهای SSD حدود 2 میلیون ساعت عمر مفید دارند. این نشان می‌دهد که هاردهای SAS به عنوان یک راه حل پایدار و قابل اعتماد در محیط‌هایی با کاربردهای حساس قابل استفاده هستند.

مصرف برق هارد سرور SAS :

مصرف برق هاردهای سرور SAS در حالت بیکار حدود 5 تا 7 وات است و در حالت عملیاتی نرمال حدود 10 تا 14 وات می‌باشد. این مصرف برق نسبتاً کمتر از هاردهای دیگری مانند SATA و SSD است. این موضوع می‌تواند در مصرف انرژی کلی سرور تأثیر مثبتی داشته باشد و در نتیجه، هزینه‌های عملیاتی را کاهش دهد.

سرعت هارد SAS :

سرعت هارددیسک SAS به صورت IOPS (ورودی خروجی در هر ثانیه) اندازه‌گیری می‌شود که نشان دهنده میزان داده‌هایی است که می‌توان از هارددیسک خواند یا بر روی آن نوشت. درایوهای هارددیسک SAS معمولی با سرعت K 10در حدود  IOPS 120 تا  IOPS 180عملکرد دارند. در حالت کلی، هارددیسک SAS با سرعت K 15می‌تواند حدود 180 IOPS را برابری کند. از طرف دیگر، هارددیسک SATA با سرعت 7.2K حدود  IOPS 80 دارد. این نشان می‌دهد که هارددیسک SAS با سرعت بالاتری نسبت به هارددیسک SATA عمل می‌کند.

در مورد هارددیسک‌های حالت جامد (SSD)، سرعت آنها بسیار بیشتر است. سرعت IOPS هارددیسک‌های SSD بسته به نوع SSD و مدل آن متفاوت است. به طور کلی، هارددیسک‌های SSD می‌توانند در محدوده IOPS 4،600 تا 75،000 عمل کنند. این نشان می‌دهد که SSDها نسبت به هارددیسک‌های مکانیکی (SAS و SATA) دارای سرعت عملکرد بسیار بالاتری هستند.

مزایای داشتن هارد SAS :

این مزایا، هارد دیسک SAS را به یک راه حل مناسب برای سرورها و سیستم‌هایی با نیازهای ذخیره‌سازی بالا تبدیل می‌کند. مزایای هارد دیسک SAS عبارتند از:

قابلیت گسترش و مقیاس پذیری:

هارد دیسک SAS به دلیل طراحی رابط SAS قادر به پشتیبانی از تعداد زیادی دستگاه است. این قابلیت به شرکت‌ها امکان می‌دهد راه‌حل‌های ذخیره‌سازی با قابلیت گسترش بالا را پیاده‌سازی کنند.

سرعت انتقال بالا:

درایوهای SAS دارای سرعت انتقال اطلاعات بالا هستند. با سرعت انتقال داده‌های 6Gb/s و 12Gb/s، هارد دیسک SAS از سریعترین سرعت‌های موجود در بازار استفاده می‌کند.

قابلیت اطمینان بالا:

هارد دیسک SAS برای کاربردهایی که نیاز به سرعت و در دسترس بودن بالا دارند، مناسب است. میانگین زمان بین خرابی (MTBF) درایوهای SAS حدود 1.2 میلیون ساعت است، که نشان از اطمینان پذیری بالای آنها است.

انعطاف پذیری:

آداپتورهای میزبان SAS با درایوهای SATA سازگار هستند. این به معنای این است که درایوهای SATA قابل استفاده در سرورها و سیستم‌هایی با آداپتورهای میزبان SAS هستند، که امکان استفاده از این درایوها را در سیستم‌های SAS فراهم می‌کند.

افزونگی داخلی:

هر درایو SAS دارای دو پورت داده است و هر پورت را می‌توان در دامنه‌های SAS جداگانه پیکربندی کرد. این قابلیت امکان دسترسی به داده‌های موجود در درایوهای هارد دیسک SAS را از طریق مسیرهای مجزا فراهم می‌کند و در صورت خرابی یکی از مسیرها، از مسیر دیگر می‌توان به داده‌ها دسترسی پیدا کرد.

مصرف برق کم:

هنگامی که هارد دیسک SAS در حالت بیکاری است، مصرف برق آن نسبتاً کم است و در شرایط عادی کار، مصرف برق آن معمولاً در محدوده 10 تا 14 وات قرار دارد.

پشتیبان‌گیری از فایل‌ها در هارد     : SAS

برای پشتیبان‌گیری از فایل‌ها در هارد دیسک SAS از نرم‌افزار حرفه‌ایی مانند ShadowMaker استفاده کنید. ShadowMaker یک نرم‌افزار پشتیبان‌گیری جامع و رایگان است که برای سیستم‌عامل‌های ویندوز 10/8/7 طراحی شده است. این نرم‌افزار قابلیت حفاظت از داده‌ها و بازیابی آنها را فراهم می‌کند.

با استفاده از ShadowMaker، می‌توانید از آن برای پشتیبان‌گیری از سیستم عامل، فایل‌ها، پوشه‌ها و حتی پارتیشن‌ها استفاده کنید. همچنین، این ابزار قابلیت انتقال از هارد دیسک به تکنولوژی SSD را داراست. به عبارت دیگر، با استفاده از ShadowMaker می‌توانید بدون از دست دادن داده‌ها، سیستم عامل را از هارد دیسک به SSD انتقال دهید. همچنین، این ابزار قادر است بدون نیاز به نصب مجدد سیستم عامل ویندوز، تصویر سیستم را بر روی هارد دیسک دیگر شبیه‌سازی کند. در صورت نیاز به بازیابی، با این روش پشتیبان‌گیری، سرعت و سهولت بالایی برای مدیریت و حفاظت از داده‌های شخصی و حرفه‌ای دارید.

هارد  SASبهتر است یا SATA

هارد  SASبهتر است یا SATA؟

در مقایسه بین SAS و SATA اینگونه می توان گفت که انتخاب بین SAS و SATA بستگی به نیازها و الزامات خاص شما دارد. در حالی که هر دو فناوری برای ذخیره‌سازی داده استفاده می‌شوند، هر کدام دارای ویژگی‌ها و مزایای خود هستند.

سرعت:

در این زمینه، SAS بهتر است. در حالی که درایوهای SATA سرعت انتقال داده را تا حداکثر 6 گیگابیت بر ثانیه (SATA III) پشتیبانی می‌کنند. درایوهای SAS می‌توانند سرعت‌های بیشتری را تا 12 گیگابیت بر ثانیه (SAS III) یا حتی بیشتر داشته باشند.

ظرفیت:

در این مورد، SATA بهتر است. درایوهای SATA عموماً ظرفیت بیشتر با قیمت کمتر دارند. این درایوها برای استفاده در سیستم‌های شخصی و خانگی مناسب هستند.

قابلیت RAID:

در این زمینه، هارد SAS بهتر است. فناوری SAS امکانات RAID پیشرفته‌تری را ارائه می‌دهد و برای سرورها و سیستم‌هایی که به عملکرد بالا و قابلیت های تحمل خطا نیاز دارند، مناسب است.

قابلیت هات-سواپ:

در این نوع قابلیت، هارد SAS بهتر است. SAS امکان هات-سواپ درایوها را به راحتی فراهم می‌کند، به این معنی که می‌توان درایوها را در حالت عملیاتی بدون نیاز به خاموش کردن سیستم تعویض کرد.

به طور کلی، اگر در استفاده خانگی و شخصی، به ظرفیت بالا با هزینه کم نیاز دارید، SATA مناسب است. اگر اما اگر برای استفاده در سرورها یا سیستم‌های تجاری، نیاز به سرعت بالا، قابلیت RAID و هات-سواپ دارید، هارد SAS بهترین انتخاب است.

اتصال درایو SATA به پورت SAS:

این از سوالات متداول است که آیا می‌توان درایو SATA را به پورت SAS وصل کرد یا نه؟ بله شما می‌توانید درایوهای SATA را به پورت SAS وصل کنید. این کار امکان پذیر است و بسیاری از کنترلرهای SAS از اتصال درایوهای SATA پشتیبانی می‌کنند. با اتصال درایو SATA به پورت SAS، می‌توانید از فواید و قابلیت‌های کنترلر SAS مانند سرعت بالا، قابلیت هات-سواپ (Hot Swap) و قابلیت RAID استفاده کنید.

mrs@pashaii

«پست قبلی

پست بعدی»

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x