بیشتر بخوانید

صفحه اصلی > آموزشی : استوریج (Storage) چیست؟ آشنایی کامل با انواع ذخیره سازها

استوریج (Storage) چیست؟ آشنایی کامل با انواع ذخیره سازها

استوریج (Storage) چیست

در دنیای امروز داده‌ها نقش مهمی دارند و به همین دلیل نیاز است تا این داده‌ها را محل‌های امن نگه دارید. به سیستم‌هایی که می‌توانید داده‌های خود را در آن‌ها ذخیره کنید، استوریج می‌گویند. شما می‌توانید در Storageها مجموعه ای از فایل‌ها یا اطلاعات حجیم را به راحتی ذخیره کرده و از آن‌ها استفاده کنید.

در این بین اگر قصد دارید تا برای ذخیره سازی داده‌های خود اقدام به خرید استوریج کنید، نیاز است تا از بین Storageهای مختلف به سراغ مدل مناسب بروید.

در همین راستا در این مطلب قصد داریم تا به این سوال پاسخ دهیم که انواع استوریج چیست و هر یک از این مدل‌ها چه مزایا و ویژگی‌هایی دارند.

انواع استوریج چیست؟

به صورت کلی استوریج‌ها را می‌توان به مدل‌های مختلفی طبقه بندی کرد. اگر بخواهیم شما را با طبقه بندی انواع Storageها آشنا کنیم، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

سرورهای ذخیره سازی

این استوریج‌های ذخیره سازی به طور اختصاصی برای شبکه‌ها و سازمان‌ها طراحی می‌شوند و قابلیت‌های بیشتری نسبت به دستگاه‌های ذخیره سازی عمومی دارند.

سیستم‌های ذخیره سازی ابری

یکی دیگر از انواع استوریج‌ها، سیستم‌هایی هستند که به صورت ابری اقدام به ذخیره سازی داده‌ها کرده و می‌توانید با قرار دادن داده‌های خود در این سیستم‌های ابری، به صورت مستقیم از طریق اینترنت به دیتاهای خود دسترسی پیدا کنید.

دستگاه‌های ذخیره سازی سازمانی

از دیگر انواع استوریج‌ها که در سال‌های اخیر اهمیت بسیار زیادی پیدا کرده اند، می‌توان به دستگاه‌های ذخیره سازی سازمانی اشاره کرد. این سیستم‌های ذخیره ساز به نحوی هستند که می‌توانید برای نگهداری کلان داده‌ها، مدیریت آن‌ها، پاسخ گویی به تراکنش‌های بانک‌های اطلاعاتی و… از آن‌ها استفاده کنید.

برخی از مرسوم‌ترین انواع ذخیره سازها

در ادامه قصد داریم تا شما را با برخی از مهم‌ترین مدل‌های ذخیره سازی داده آشنا کرده و در مورد ویژگی‌های آن‌ها صحبت کنیم:

DAS Storage

DAS Storage

DAS یکی از ابتدایی‌ترین انواع ذخیره سازها هستند که از همان اوایل ظهور کامپیوترها مورد استفاده قرار می‌گرفتند.
DAS Storage یک ذخیره ساز دیجیتالی است که مستقیماً به کنترلر سیستم یا سرور وصل می‌شود.

زمانی که حجم دیتا مورد نیاز کاربر بیشتر از هاردهای موجود روی سرور باشد، در چنین شرایطی می‌توانید از تکنولوژی DAS استفاده کنید. در واقع با اضافه کردن DAS می‌توانید تعداد هاردهای تحت مدیریت سرور را بیشتر کنید.

هارد درایوهای مورد استفاده در لپ تاپ‌ها و کامپیوترها از معروف‌ترین انواعDAS ها هستند. شما می‌توانید دستگاه DAS را هم به شکل اینترنال درون لپ تاپ یا سرور قرار داده و هم به شکل اکسترنال و خارجی از آن‌ها استفاده کنید. ذخیره ساز DAS شامل یک یا گروهی از هاردهای متصل به یکدیگرند. هاردهای DAS شامل HDD و SSD می‌شوند که مدل SSD آن‌ها قیمت بالاتری از HDD دارد.

اگر بخواهیم شما را با انواع اتصال DAS به PC یا سرور آشنا کنیم، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
• SCSI
• SAS
• SATA
• ATA
• eSATA
• Fiber Channel
به منظور بررسی مزایا استفاده از ذخیره سازها DASمی‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
• در صورت اتصال مستقیم DAS به سرور، نصب آن آسان‌تر از سایر استوریج‌ها است.
• قیمت این استوریج‌ها پایین‌تر است.
• این مدل از استوریج‌ها Scalable بوده و می‌توانید با گسترش زیر ساخت‌های خود، از انواع این ذخیره سازها استفاده کنید.
• DAS Storageمناسب برای هر اپلیکیشنی بوده و می‌توانید به صورت اینترنال یا اکسترنال از آن استفاده کنید.

 

 

NAS Storage

NAS Storage

NASنوع دیگری از استوریج‌ها هستند که جز پر کاربرد ترین سیستم‌های ذخیره اطلاعات در دنیا به حساب می‌آیند. NASها به شکل یک سرور عمل می‌کنند. از NAS برای مدیریت اشتراک گذاری فایل‌های سازمانی با کاربران استفاده می‌شود.

به دلیل آن که ذخیره سازهای NAS از تکنولوژی RAID استفاده می‌کنند، ذخیره سازی اطلاعات بر روی استوریج‌های NAS بسیار ایمن و پر سرعت هستند. NAS Storage در واقع سروری است که هارد دیسک‌ها روی آن نصب شده و این هاردها در شبکه برای دستگاه‌های دیگر اطلاعات را به اشتراک می‌گذارد.

این مدل از استوریج‌ها از پروتکل TCP\IP استفاده می‌کنند. در این روش ذخیره سازی شما می‌توانید تا ۲۸۰ ترابایت اطلاعات به اشتراک بگذارید. لازم به ذکر است که مزیت NAS نسبت به DASسادگی به اشتراک گذاری فایل‌ها بین چندین کاربر است.

همچنین اگر بخواهیم شما را با مزایا NAS آشنا کنیم باید گفت که این ذخیره سازها دارای قابلیت اسکن عمیق هستند و این موضوع باعث می‌شود تا فرآیند ریکاوری فایل‌های پاک شده در این استوریج‌ها راحت‌تر باشید و بتوانید به سرعت و با دقت بالا اقدام به بازیابی و ریکاوری فایل‌های حذف شده کنید.

 

 

SAN Storage

SAN Storage

یکی دیگر از انواع استوریج‌ها، SANها هستند که سیستم‌های ذخیره سازی اطلاعات با سرعت بالا هستند. از SANها در شبکه و سازمان‌های بزرگ استفاده شده و چندین سرور به شکل همزمان می‌تواند از آن استفاده کنند. بررسی ویژگی‌ها و مزایا SAN خود نیاز به مطلب جداگانه ای دارد.

مقایسه استوریج‌های DAS، SAN و NAS

نکته مهمی که در مورد استوریج‌های DAS، SAN و NAS باید به آن توجه داشته باشید این است که هر کدام از این استوریج‌ها مزایا و معایب خاصی داشته و به همین دلیل نیاز است تا دید کاملی در مورد مقایسه ویژگی‌های هر یک از این محصولات داشته باشید. اگر بخواهیم به مقایسه این استوریج‌ها از ابعاد مختلف بپردازیم، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

نحوه اتصال

استوریج‌های DAS به شکلی هستند که برای استفاده از آن باید به طور مستقیم آن را به سرور متصل کرد. از سوی دیگر استوریج‌های NAS به یک شبکه محلی یا LAN متصل شده و در نهایت استوریج‌های SAN به یک شبکه اختصاصی متصل می‌شوند.

هزینه خرید و استفاده

موضوع دیگری که باید به آن توجه داشته باشید، هزینه خرید و استفاده از این استوریج‌ها است. استوریج‌های DAS و NAS قیمت پایین‌تری دارند و می‌توانید با هزینه کم از آن استفاده کنید. از سوی دیگر اما استوریج‌های SAN قیمت بالاتری داشته ولی فناوری‌های آن بسیار پیشرفته‌تر از استوریج‌های دیگر است.

کاربرد

نکته دیگری که برای مقایسه استوریج‌های SAN، NAS و DAS باید به آن توجه کنید، کاربرد این دسته از استوریج‌ها است. DASها برای کاربردهای کوچک و متوسط مناسب است. از سوی دیگر شما می‌توانید از استوریج‌های NAS برای اشتراک‌گذاری فایل استفاده کنید. در نهایت نیز برای کاربردهای بزرگ و زمانی که حجم داده‌های بسیار زیادی دارید، نیاز است تا از استوریج‌های SAN استفاده کنید.

همان طوری که مشاهده می‌کنید، تفاوت قابل توجهی بین انواع استوریج‌ها وجود دارد. به همین دلیل انتخاب بهترین نوع ذخیره ساز به نیاز شما بستگی دارد. اگر به دنبال یک روش مقرون به صرفه و آسان هستید، DAS گزینه عالی است.

اگر قصد دارید تا اقدام به اشتراک گذاری فایل‌ها و داده‌ها کنید، می‌توانید از استوریج‌ها NAS استفاده کرده و در نهایت اگر به دنبال یک استوریج حرفه ای و قدرتمند هستید، می‌توانید از ذخیره سازهای SAN استفاده کنید. توجه به این نکات به شما کمک می‌کند تا بتوانید یک ذخیره ساز مناسب را خریداری کرده و از آن برای ذخیره کردن فایل‌ها و داده‌های خود استفاده کنید.

جمع بندی

در این مطلب به این سوال پاسخ دادیم که استوریج چیست و چه مدل‌هایی از ذخیره سازها وجود دارد. بررسی موارد گفته شده در این مطلب به شما کمک می‌کند تا بتوانید براساس نیاز خود از بین انواع Storageها به سراغ ذخیره ساز مناسب رفته و از این سیستم‌ها برای نگهداری از اطلاعات خود استفاده کنید. در نهایت نیز به مقایسه ویژگی‌های استوریج‌های SAN، DAS و NAS پرداخته و در مورد آن صحبت کردیم.

wincontent

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x