بیشتر بخوانید

صفحه اصلی > آموزشی : انواع سرور hp

انواع سرور hp

انواع سرور اچ پی

شرکت HP سال‌های سال است که نام خود را به عنوان فروشنده پیشتاز در زمینه انواع سرور برای کسب و کارهای مختلف، مطرح کرده است. کسب یک سوم بازار جهانی سرور توسط این شرکت، به خوبی گواه ادعای مطرح شده است. مسلما وقتی درباره سرورهای شرکت بزرگی مانند HP حرف می‌زنیم، پوشش همه نیازهای بازار، یک فاکتور قابل انتظار توسط مشتریان است. به منظور جامعیت و پاسخ‌گویی به نیازهای مختلف مشتریان، این شرکت سرورهای متنوع با قابلیت‌های گوناگون را به بازار عرضه کرده است. به همین دلیل، این مقاله را به بررسی انواع سرور HP اختصاص داده‌ایم.

اگر صاحب یک کسب و کار بوده و به دنبال بهترین انتخاب برای مدیریت، افزایش بهره‌وری و بالا بردن انعطاف سازمان خود هستید، مسلما باید به سراغ خرید و نصب یک سرور اچ پی بروید. اما سوال این‌جاست که کدام سرور برای شما مناسب‌تر است؟ پاسخ این سوال تنها با بررسی انواع سرورهای HP و مزایا و کاربردهای هر کدام، به دست می‌آید.

انواع سرور HP بر اساس تعداد کاربران و حجم پردازش داده‌ها

هر مجموعه‌ای که قصد خرید و راه‌اندازی یک سرور HP را دارد، باید در قدم اول، دو فاکتور مهم را تعیین کند: تعداد کاربران و حجم داده‌های قابل پردازش. بدیهی است که هرچقدر که تعداد این دو مورد کمتر باشد، نیازهای کسب و کار شما با یک سرور کوچک‌تر HP برآورده خواهد شد. از طرفی دیگر، سازمان‌های بزرگ با تعداد کاربران بالا، چاره‌ای جز خرید سرورهای قدرتمند و البته گران قیمت اچ پی ندارند.

نسل قدیمی و البته بسیار محبوب سرورهای HP، سری پرولیانت (ProLiant) نام دارد که البته به سرورهای سخت‌افزای HP هم مشهور هستند. این سرورها می‌توانند نیازهای کسب و کارهای مختلف در وسعت‌های گوناگون‌ را به راحتی تامین نمایند. سرورهای پرولیانت به چهار دسته زیر تقسیم می‌شوند:

1. سرورهای HPE ProLiant ML
2. سرورهای HPE ProLiant DL
3. سرورهای HPE ProLiant BL
4. سرورهای HPE ProLiant SL/Apollo

البته در کنار این 4 مدل اصلی، پرولیانت شامل 3 سرور دیگر به نام‌های HPE ProLiant Easy Connect، HPE ProLiant MicroServer و HPE Moonshot System هم می‌شوند.

در کنار سرورهای سری پرولیانت که اکثر مشتریان HP به سراغ آن‌ها می‌روند، سرورهای نسل جدید این شرکت تحت عنوان HPE Synergy در سالیان اخیر طراحی و روانه بازار شده‌اند. این سرورها بر پایه پردازش‌های ابری، مجازی‌سازی، کانتینرها، هوش مصنوعی، ارتباطات بیسیم و شبکه‌های پر سرعت کار می‌کنند و حجم سخت افزار استفاده شده در آن‌ها، به حداقل رسیده است.

در ادامه این مقاله، انواع سرور HP که در بالا به صورت خلاصه‌وار به آن‌ها اشاره شد را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

HP ML (Maximum Line) Tower یا سرورهای ایستاده یا برجی

HP ML (Maximum Line) Tower یا سرورهای ایستاده یا برجی

سرور‌های ML سری پرولیانت اچ پی، منحصرا برای کسب و کارهای کوچک با تعداد کاربران محدود طراحی و روانه بازار شده‎‌اند. این سرورها برای دفاتری که نیاز به یک شبکه اینترنت محلی، ذخیره‌سازی فایل‌ها و اشتراک آن‌ها، اشتراک سرویس چاپ و … دارند، انتخابی ایده آل به شمار می‌روند. قابلیت کنترل از راه دور، امنیت بالای داده‌ها و همچنین کیفیت فوق‌العاده در مدیریت سرور، از جمله مزایای سرورهای ML به شمار می‌روند. البته مقرون به صرفه بودن آنها را نیز نباید فراموش کنید.

در این مدل از سرورها، شما می‌توانید از حداکثر 2 پردازنده و یک ترابایت رم استفاده کنید. علاوه بر این، به مواردی از قبیل نرم افزارهای مجازی‌سازی، تمامی سیستم عامل‌ها، نرم افزارهای امنیتی و مدیریتی، بردهای تخصصی مانند ILO و … به صورت مستقیم دسترسی خواهید داشت. در کنار همه این مزایا، می‌توانید از این سرور به عنوان یک ورک استیشن قدرتمند برای اجرای انواع برنامه‌های سنگین محاسباتی و گرافیکی هم استفاده کنید.
از محبوب‌ترین مدل‌های این سری، می‌توان به سرور HP ProLiant ML10 v2 اشاره کرد که در کشورمان هم با استقبال مناسبی از سوی مدیران کسب و کار، مواجه شده است.

سرورهای HP DL (Density Line) Rack Mount با قابلیت نصب در رک

سرورهای HP DL (Density Line) Rack Mount با قابلیت نصب در رک

اگر به دنبال یک سرور قوی‌تر از سری ML هستید، باید به سراغ سرورهای DL بروید. این سری به دلیل قابلیت نصب در رک، رکمونت هم نامیده می‌شود. سری DL طیف بسیار گسترده‌ای از سرورهای HP را در برمی‌گیرد و برای پاسخ‌گویی به نیاز کسب و کارهای کوچک و متوسط، طراحی و روانه بازار شده است. این سرورها تمامی امکانات را به صورت مستقیم در اختیار کاربران قرار می‌دهند، از آخرین فناوری‌های سخت افزاری شرکت HP پشتیبانی می‌کنند و همچنین قابلیت نصب انواع سخت افزارهای مختلف برای افزایش ضریب امنیت شبکه را دارند.

سرورهای سری DL به عنوان یکی از بهترین انواع سرور HP، از تمامی سیستم عامل‌های این شرکت و همچنین شرکت مایکروسافت پشتیبانی می‌کنند. از محبوب‌ترین مدل‌های این سری می‌توان به DL580 و DL360 اشاره کرد. لازم به ذکر است که سرورهای DL دارای بیشترین فروش در میان همه سرورهای HP هستند.

سرورهای (Blade Line ) HP BL یا تیغه‌ای

سرورهای (Blade Line ) HP BL یا تیغه‌ای

سرور تیغه‌ای یا BL به صورت محفظه‌هایی طراحی شده‌اند که دارای شیارهایی در لبه‌های سرور هستند. این سرور بیشتر به عنوان یک حافظه جانبی و اکسترنال در مراکز داده و به منظور ذخیره‌سازی حجم انبوهی از داده‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. تفاوت سری BL با سری DL در این است که آن‌ها به صورت تیغه‌ای (عمودی) در داخل رک قرار می‌گیرند. با توجه به این‌که این سرورها فضای کمتری را به خود اختصاص می‌دهند، می‌توان از تعداد بیشتری از آن‌ها در یک مرکز استفاده کرد.
به طور کلی می‌توان گفت تمامی قابلیت‌های سخت افزاری و نرم افزاری سری BL، دقیقا همان‌هایی هستند که در مدل DL به کار رفته‌اند.

سرورهای (Scalable Line) HP SL با حداکثر توان محاسباتی

در میان انواع سرورهای HP پرولیانت، سری SL به منظور استفاده در مراکز و سازمان‌های بزرگ با حجم بالای داده‌ها و کارمندان، طراحی و روانه بازار شده است. این سرورها هم درون رک جای می‌گیرند و خدمات وب با کیفیت بالا را نیز ارائه می‌دهند. اخیرا سرورهای Apollo یا سری XL جایگزین این سرورها شده‌اند.

این سرورها به صورت سیستم‌های Hyperscale هستند که دارای قدرت پردازش فوق‌العاده و قابل ارتقا برای سرویس‌های تحت وب، وب هاستینگ، پردازش بیگ‌دیتا و اپلیکیشن‌های super computing است. Rack-Scale معماری منطقی است که منابع شبکه، استوریج و محاسبه را جدا می‌کند که استفاده بیشتر از این منابع و Poolهای کاراکتر را معرفی می‌نماید.

سرورهای HP MicroServe یا میکرو اچ پی

از دیگر انواع سرور HP می‌توان به میکرو اچ پی اشاره کرد؛ سرورهای بسیار کوچک و ابتدایی که برای مشاغلی با حداکثر 10 کاربر، انتخاب ایده آلی محسوب می‌شوند. این سرورها قابل ارتقا بوده و کاربران در آن‌ها به هارد دیسک‌ها دسترسی دارند. میکرو سرور نسل 10 اچ پی از دو پورت Display پشتیبانی می‌کند و سیستم عامل به کار رفته در ساخت آن، از نوع ClearOS به صورت Preload است.

سرورهای HPE ProLiant Easy Connect

این سرورها نیاز به حضور ادمین در شبکه را از بین می‌برند؛ زیرا به صورت هیبریدی مدیریتی طراحی شده و به راحتی و از راه دور، برنامه‌ریزی و مدیریت می‌شوند. خدمات مربوط به این دسته از سرورهای HP توسط مهندسان و متخصصان شبکه، ارائه می‌شوند.

سرورهای HPE Synergy

در نهایت به آخرین نسل از سرورهای اچ پی یعنی سری HPE Synergy می‌رسیم. در این سرورها برای اولین بار، مدیریت شبکه از حالت سخت افزاری به نرم افزاری تغییر پیدا کرده است. این مدل از نظر قابلیت‌ها و توانمندی‌ها، در سطح بالاتری از سرورهای پرولیانت قرار می‌گیرد. سرورهای HPE Synergy این اجازه را به کاربران می‌دهند که از رم‌هایی با ظرفیت بالا و هاردهای SSD استفاده کنند. استفاده از پردازنده‌های چند هسته‌ای در کنار رم و حافظه بالا، سرورهایی را پدید آورده که دارای فضای ابری بسیار قدرتمند هستند.

سری Essential و Performance

این دو سری، از زیر دسته‌های سرورهای DL و ML اچ پی هستند. همان‌طور که قبلا هم اشاره کردیم، سری DL و نسخه کپی شده آن یعنی ML بخش عمده‌ای از سرورهای تولید شده توسط شرکت HP را به خود اختصاص می‌دهند. بنابراین آشنایی با دو زیر دسته اصلی آن‌ها هم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

سری Essential

میکرو سرورها و سرورهای پرولیانت سری 10 و 100 در این دسته از انواع سرور HP قرار می‌گیرند. سرورهای Essential به مدل‌های ارزان قیمت و تک پردازنده معروف بوده و برای مجموعه‌هایی با حداکثر 20 کاربر مناسب هستند. این سرورها از حداکثر 48 مگابایت رم و چهار عدد هارد دیسک به صورت همزمان پشتیبانی می‌کنند.

سری Performance

سرورهای پرولیانت سری 300 و 500 از DL اچ پی در این دسته قرار می‌گیرند. از آن‌ها برای مشاغل کوچک یا گروه‌های کاری بزرگ استفاده می‌شود و می‌توانند چندین تسک مختلف را به صورت همزمان اداره نمایند. بانک‌های اطلاعاتی، سرویس چاپگر و پرینتر، برنامه‌های کاربردی و … مواردی هستند که به این سرورها می‌توانید آن‌ها را مدیریت کرده و در مجموعه کاری خود به اشتراک بگذارید.
سرورهای Performance اچ پی از حداکثر حافظه 3 ترابایت و هارد دیسک‌های SATA پشتیبانی می‌کنند. سرویس‌های میان رده این سرورها که از محبوبیت بیشتری هم برخوردار هستند، معمولا با 3 ترابایت رم، 2 الی 4 پردازنده و حداکثر 48 هارد دیسک به مشتریان عرضه می‌شوند.

کلام آخر

در این مقاله سعی کردیم با زبانی ساده و قابل درک، به بررسی انواع سرورهای HP و مشخصات هر کدام از آن‌ها بپردازیم. ابتدا سرورهای ML و DL پرولیانت را معرفی کردیم و پس از آن، به سراغ دیگر سری‌ها رفتیم. در پایان هم دو زیر دسته از سرورهای اچ پی تحت عنوان Essential و Performance را بررسی کردیم.

wincontent

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x