بیشتر بخوانید

صفحه اصلی > آموزشی : آموزش گام به گام راه اندازی سرور فیزیکی

آموزش گام به گام راه اندازی سرور فیزیکی

سرور فیزیکی همچنان محبوب‌ترین سرور برای کسب و کارهای مختلف است. این سرور می‌تواند به صورت ایستاده، تیغه‌ای یا رکمونت، نصب و راه‌اندازی شود. مراحل راه اندازی سرور فیزیکی موضوعی است که قصد داریم در این مقاله به صورت گام به گام و مرحله به مرحله، به بررسی آن بپردازیم.

سرور فیزیکی در کنار سرورهای اشتراکی و مجازی، از انواع مختلف سرور در شبکه‌های کامپیوتری هستند که هر تجارتی باید بر اساس فاکتورهای مختلف، از یکی از آن‌ها استفاده کند. اگر شما هم یکی از مدیران کسب و کار هستید که قصد استفاده از مزایای بی‌شمار سرور فیزیکی را دارید، توصیه می‌کنیم حتما تا پایان با ما همراه باشید.

انواع سرور کدام است ؟

همان‌طور که اشاره کردیم، زمانی که قصد دارید برای وب سایت یا کسب و کار خود، یک سرور انتخاب کنید، دو راه پیش روی شما قرار دارد:

سرور اختصاصی

سرور شما به صورت اختصاصی در اختیارتان قرار می‌گیرد و به تمامی تنظیمات و قابلیت‌های آن به صورت مستقیم دسترسی دارید. در این سرور شما می‌توانید تمامی ویژگی‌ها از قبیل تعداد پردازنده، رم، فضای ذخیره‌سازی و … را سفارشی‌سازی و مدیریت کنید.

سرور اشتراکی

در این مدل، شما به همراه چندین وب سایت دیگر، به صورت اشتراکی از یک سرور بزرگ استفاده می‌کنید. این روش، مقرون به صرفه است؛ اما در عوض، دسترسی زیادی به شما نمی‌دهد

موضوع ما در این مقاله، راه اندازی سرور اختصاصی آن هم از نوع فیزیکی است. چون شما می‌توانید برای داشتن یک سرور اختصاصی، از نوع مجازی آن نیز استفاده کنید که در مقاله‌ای دیگر، به صورت ویژه به آن پرداخته شده است.

مزایای راه‌اندازی سرور اختصاصی کدام است؟

زمانی که شما از یک سرور اختصاصی برای کسب و کار خود استفاده کنید، اگرچه باید هزینه بیشتری بپردازید؛ اما در عوض از مزایای مختلفی بهره‌مند می‌شوید که در ادامه به مهم‌ترین آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

  • شما می‌توانید کلیه قابلیت‌ها و تنظیمات سرور را به صورت دل‌خواه سفارشی و مدیریت کنید.
  • امنیت سرور به دلیل نظارت مستقیم شما روی تمامی سخت افزارها و نرم‌افزارهای آن، به شکل قابل ملاحظه‌ای افزایش پیدا می‌کند.
  • سرور فیزیکی سرعت بیشتری دارد و وب سایت شما در زمان کوتاه‌تری برای بازدید کننده‌ها بالا می‌آید.
  • این سرور پهنای باند بالاتری را نسبت به سرور اشتراکی در اختیار شما قرار می‌دهد.
  • در آینده و در صورت نیاز، به راحتی می‌توانید ظرفیت، سرعت، حافظه و … سرور فیزیکی را افزایش دهید.
  •  …

مراحل راه اندازی سرور فیزیکی

مراحل راه اندازی سرور فیزیکی

اکنون نوبت به موضوع اصلی مقاله یعنی راه اندازی سرور فیزیکی می‌رسد. بدون تردید، قدم اول در این راه، انتخاب و خرید سخت افزارهای مناسب خواهد بود. در این مرحله، شما باید حتما به موارد زیر توجه ویژه‌ای داشته باشید:

  • انتخاب CPU یا پردازنده اصلی: یک پردازنده قوی با تعداد هسته کافی از شرکت معتبر را برای سرور خود انتخاب کنید.
  • حافظه: بسته به مقدار داده‌ها و اطلاعاتی که باید در سرور ذخیره شوند، باید یک حافظه مناسب (حداقل 3 ترابایت) را انتخاب کنید.
  • سیستم عامل: هر سرور برای راه‌اندازی نیاز به یک سیستم عامل مانند ویندوز، لینوکس و … دارد.
  • پهنای باند: با توجه به ترافیکی که وب سایت شما دارد، باید یک پهنای باند مناسب برای سرور خود انتخاب کنید.

همان‌طور که در قسمت‌های قبل اشاره کردیم، سرورهای فیزیکی به سه حالت ایستاده (غیر قابل ارتقا) و رکمونت و تیغه‌ای (قابل ارتقا) و در ظرفیت‌های مختلف، در دسترس قرار دارند. شما باید بسته به وسعت کسب و کار خود، یکی از این سرورها با سخت افزار مناسب را انتخاب و خریداری نمایید.

بعد از آماده کردن سخت افزارهای لازم که البته حتما باید با مشورت کارشناسان متخصص انجام شود، نوبت به راه اندازی سرور فیزیکی می‌رسد که در ادامه، به مراحل آن اشاره خواهیم کرد:

مرحله اول: سیستم عامل سرور را انتخاب و نصب کنید

سرور فیزیکی هم در ظاهر و هم در عملکرد، شباهت زیادی به یک کامپیوتر قدرتمند دارد. بنابراین در اولین قدم، حتما باید یک سیستم عامل مناسب برای آن انتخاب کنید. به طور کلی می‌توانید از سیستم عامل‌های مرسوم مانند ویندوز و لینوکس برای راه اندازی سرور اختصاصی خود استفاده کنید. انتخاب در نهایت با خود شما خواهد بود؛ اما بهتر است کاربر پسند بودن، قابلیت سفارشی‌سازی، ارتقا و هزینه را در زمان نصب سیستم عامل، در نظر بگیرید.

مرحله دوم: مکان سرور خود را انتخاب کنید

انتخاب اتاق سرور، قدم بعدی شما در نصب سرور فیزیکی خواهد بود. بهتر است یک اتاق اختصاصی را برای سرور خود در نظر بگیرید که اولا رفت و آمد در آن، فقط با هماهنگی خودتان صورت بگیرد و دوما از دست نویز و پارازیت هم در امان باشید. بهتر است در صورت امکان، این اتاق بدون پنجره بوده و از برق اضطراری و سیستم خنک کننده قوی هم برخوردار باشد.

همچنین در نظر داشته باشید که شما باید به جلو، پشت و کناره‌های سرور دسترسی آسان داشته باشید. برای جلوگیری از شلوغی بیش از حد کابل‌ها، بهتر است از پانل پچ در اتاق سرور خود استفاده نمایید. به عنوان نکته آخر برای انتخاب اتاق سرور، حتما باید سیستم کنترل شرایط از قبیل کنترل حرارت، دما، رطوبت و … را برای محیط سرور، آماده و نصب کنید.

مرحله سوم: سرور را پیکربندی کنید

اکنون نوبت به بخش جذاب پیکربندی سرور می‌رسد. این قسمت هم تا حدود زیادی به نصب نصب افزارهای کاربردی و تنظیم موارد امنیتی در زمان نصب سیستم عامل کامپیوتر است. مواردی از قبیل ایجاد رمز عبور برای ادمین، تنظیمات شبکه (بهتر است به صورت پیش‌فرض باشد)، وصل کردن کامپیوترهای مجموعه به سرور، احراز هویت کاربران و ایجاد کاربری‌های جدید، تنظیم موارد مربوط به دسترسی‌های از راه دور، تهیه کردن نسخه بکاپ از اطلاعات سرور، انتخاب و نصب فایروال قدرتمند و … همگی در این مرحله از راه اندازی سرور فیزیکی انجام می‌شوند.

مرحله چهارم: امنیت سرور فیزیکی خود را تضمین کنید

سرور در آینده قرار است محل ذخیره همه داده‌های حیاتی و مهم سایت یا کسب و کار شما باشد. بنابراین در همان آغاز کرد، حتما باید توجه ویژه‌ای به امنیت آن داشته باشید. فراموش نکنید که ارائه خدمات به مشتری، دیتابیس، تبادل و ذخیره‌سازی دیتا و … همگی از طریق سرور انجام می‌شوند. فیشینگ، تروجان‌، DDOS و … همگی می‌توانند امنیت سرور فیزیکی شما را تهدید کنند. بنابراین باید حواستان حسابی جمع باشد.

مواردی از قبیل محدود کردن دسترسی به سرور، استفاده از آنتی ویروس قدرتمند، نصب فایروال قوی و مورد اطمینان، رمزگذاری مناسب دیتا، بکاپ‌گیری منظم از دیتا، چک کردن ورودهای غیر عادی به سرور از طریق نرم افزارهای مخصوص، بررسی مداوم خطاهای سخت افزاری و … از جمله اقدامات امنیتی هستند که حتما باید در زمان راه اندازی سرور اختصاصی به آن‌ها توجه داشته باشید.

هزینه راه اندازی سرور فیزیکی چقدر است؟

هزینه راه اندازی سرور فیزیکی چقدر است؟

موضوعی که همواره می‌تواند کاربران را از انتخاب و راه اندازی سرور فیزیکی فراری داده و به سمت سرور اشتراکی سوق دهد، بحث هزینه‌های یک سرور اختصاصی است. البته قطعا سرور اشتراکی هم انتخاب بدی نیست؛ اما اگر مدیریت، امنیت، کیفیت و … برای شما در اولویت است؛ حتما باید دست به جیب شده و یک سرور اختصاصی از نوع فیزیکی را خریداری کنید.

عوامل مختلفی می‌توانند در هزینه نهایی یک سرور فیزیکی تاثیرگذار باشند که قطعا مهم‌ترین آن‌ها، انتخاب سخت افزار است. بسته به نوع پردازنده، مقدار رم و حافظه، سیستم عامل و … که انتخاب می‌کنید، قیمت سرور فیزیکی شما بالاتر یا پایین‌تر خواهد آمد. البته هزینه‌ای که برای استقرار اتاق سرور، افزایش امنیت و … هم می‌کنید را نباید از قلم بیندازید. در نهایت مشورت با یک کارشناس متخصص در زمینه سرور و دریافت راهنمایی‌های تخصصی، می‌تواند دید بهتری را در این زمینه به شما بدهد.

جمع بندی

در این مقاله ابتدا به معرفی و مزایای سرور اختصاصی پرداختیم و پس از آن دانستیم که سرور فیزیکی می‌تواند یکی از بهترین انتخاب‌ها برای راه‌اندازی یک سرور اختصاصی برای کسب و کارها و وب سایت‌های مختلف باشد. در ادامه نیز به بررسی گام به گام 5 مرحله اصلی در راه‌ اندازی سرور فیزیکی پرداختیم. امیدواریم مطالب گفته شده در این آموزش، توانسته باشد به شما عزیزان در درک بهتر انتخاب و خرید سرور فیزیکی، کمک کرده باشد.

wincontent

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x