بیشتر بخوانید

صفحه اصلی > آموزشی : بررسی و معرفی تخصصی MSA

بررسی و معرفی تخصصی MSA

برای بررسی تخصصی ذخیره­ساز MSA در ابتدا باید به بررسی ذخیره­سازهای شرکت HPE بپردازیم تا محدوده سرویس­های MSA را متوجه بشویم

بررسی ذخیره­ سازهای HPE

Modular Storage Array (MSA)

اگر به دنبال یک ذخیره­ساز  خوش­قیمت هستید که برای شرکت­های کوچک تا متوسط مناسب است؛ این ذخیره­ساز را به شما معرفی می کنم.MSA ذخیره­سازی است که سالهای زیادی را به عنوان یک SAN در بازار پشت سر گذاشته است و مشتریان بسیاری از این ذخیره­ساز استفاده می­کنند و بیش از 500000 بارمورد تایید شرکت­های گوناگون قرار گرفته است. استفاده از SAS و فیبر نوری برای پشتیبانی از درخواست­های بالا را میتوان جزء نکات کلیدی این ذخیره ساز دانست.هرچند تعریف شرکت کوچک و متوسط از لحاظ تئوری سخت است و مولفه­های زیادی دارد اما بنابر تجربه به سازمان­هایی که 20 تا 30 سرور مجازی داشته و دیتایی بالغ بر 50TB دارند را می­توان به شرکت­های کوچک یا متوسط تعبیر کرد ،هرچند MSA قادر است تا 960TB را پشتیبانی کرده و  IOPS به میزان 200000 را ارائه دهد که با توجه به زیرساخت­های رایج در کشور و بررسی بیشتر شرکت­ها و استارت­آپ­های داخلی گزینه مناسبی است.

MSA همچنین در  مواردی که به اتصال همزمان چندین کانکشن نیاز است و دستگاه باید توان عملیاتی مناسب را برای پاسخگویی به حجم بالا  داشته باشد  نیز می­تواند گزینه مناسبی باشد.مانند Streamها، پخش­های آنلاین یا برنامه های کاربردی کخ مخاطبان همزمان بسیاری دارند.

با توجه به بازار این محصول، شرکت HPE با ایجاد یک مدیریت آسان و نصب ساده؛ نیاز به متخصص ارشد را رفع کرده و یک مسئول IT نیز می­تواند این محصول را راه­اندازی کند. هر چند بعضی از ویژگی­های این دستگاه نیاز به کمی مطالعه دارد.

نکته مهم دیگر این است که  MSA تمام موارد مدیریتی شما را شامل شده و به خوبی با بیشتر مجازی سازها مانند VMWARE یا MICROSOFT یکپارچه می­گردد.

در آخر باید بیان کنم که اگر به دنبال یک ذخیره­ساز مناسب با هزینه پایین هستید MSA گزینه­ای عالی برای شماست.

SIMPLIVITY

یک راهکار حرفه ای برای کسایی که تنها دنبال ذخیره­ساز نیستند. بلکه می­خواهند تغییرات عمده­ای در زیر ساخت خود لحاظ کنند.این دستگاه تنها محصولی است که به طور انحصار یک راه حل ذخیره­سازی نبوده و می­توان  از آن در COMPUTE و مجازی­سازی نیز  بهره گرفت. دین معنا که در هر دو بخش یعنی هم COMPUTE و هم STORAGE  ثابل استفاده بوده و برای محاسبات نیاز به سرورهای جانبی نیست. در بخش NETWORK  نیز با پشتیبانی از پروتکل های مختلف شبکه قادر به یکپارچگی شبکه است. این محصول برای شرکت­هایی مناسب است که قصد راه­اندازی ابر برای مقیاس بالا را دارند،مانند هاستینگ ها.زیرا این دستگاه به راحتی از  FEDERATION  بهره برده و تا 32 نود را پشتیبانی می­کند. از بهترین خصوصیات این دستگاه سرعت بالای آن هنگام DR(DISASTER RECOVERY) است و SIMPLIVITY  قادر است تنها در عرض یک دقیقه و یا کمتر دیتایی در حد 1TB را بازیابی کند.

Nimble Storage(Alletra)

تاکید این ذخیره­ساز بر  3 مولفه مهم سادگی در استفاده ،سادگی در خرید و ارتقا است.محصولی با طراحی نوآورانه  که تنها وظیفه ذخیره­سازی را دارد و قابلیت استفاده از FC و ISCSI از مزیت های این دستگاه است.نکته جالب در این محصول جداسازی عملکرد (Performance) و ظرفیت (Capacity) است و توانسته این محصول را نسبت به رقبا ممتاز سازد.این خاصیت به این صورت است که وقتی اطلاعات نوشته می­شود کنترل کننده برد اطلاعات را دریافت کرده و توسط Memory Dim پرسرعت در چند میلی ثانیه اطلاعات را می­نویسد سپس داده­ها را در مدت زمان  مناسب با IO بسیار پایینتر از Memory به Disk منتقل می­کند. به این انتقال De-Stage  می­گویند.

خاصیت مهم دیگر این محصول این است که فرقی ندارد چه دیسکی را برای ذخیره­سازی استفاده میکنید زیرا De-Staging یک عملیات Sequential است که برای دیسک های مغناطیسی بسیار مناسب می­باد. بنابراین میتوان در Nimble از ترکیب SSD و HDD با عملکرد بالا استفاده کرد و این یک مزیت اقتصادی مهم است و به کاربران تجربه یک عملکرد  چشمگیر را ارائه می­دهد. میزان دسترسی (Availability) این دخیره­ساز 99.9999% است که به 6، 9 مغروف است می­باشد.این مقدار دسترسی عددی منحصر به فرد است که البته گارانتی همچین میزان دسترسی از شرکت HPE بعید نیست. زیرا توسط هوش مصنوعی تمامی فیدبک­ها مشتریان و کاربران را بررسی کرده و احتمالات  خرابی سیستم را پیش­بینی کرده است و این فرآیند باعث کاهش بالای خطا در سیستم است.

بریا اینکه از میزان Down-Time این عدد آگاه شوید جدول زیر می­تواند راهنماب منلسبی برای شما باشد.منظور از Down-Time  مقدار زمانی است که محصول به هر دلیلی خارج از دسترس می­باشد

درصد دسترسی مدت زمان Down-Time  در سال
99.9 8 ساعت و 45 دقیقه و57 ثانیه
99.99 52 دقیقه و 35.7 ثانیه
99.999 5 دقیقه و 15.6 ثانیه
99.9999 31.6 ثانیه
99.99999 3.2 ثانیه
99.999999 0.3 ثانیه

 

 

3PAR STORESERV­­­

اگر از مدیریت کارهای تکراری خسته شده­اید و می­خواهید از هوش مصنوعی در ذخیره­ساز خود استفاده کنید و به راحتی داده­های خود را مدیریت کنید 3par محصولی است که شما به دنبال آن هستید. تفاوت 3PAR با NIMBLE این است که 3PAR یک پلتفرم Active-Active است و بر پایه یک (Application Specific Integrated Circuit)ASIC سفارشی عمل می­کند. به این معنا که 6،4،2یا 8 مجموعه کنترل کننده به طور همزمان از طریق FC یا ISCSI برای هدایت سیستم عامل مستقر شده­اند.3PAR همچنین می­تواند IOPS  بالایی را پشتیبانی کرده و در مقیاس بزرگ این عدد به 3.5 میلیون هم می­رسد. از خاصیت­های دیگر ایت دستگاه می­توان به پشتیبانی بالای حجم  معادل با 24PB اشاره کرد. این محصول هم از طریق GUI و هم CLI قابل کنترل است و برای شرکت­های بزرگ مناسب است. پیشنهاد می­کنم برای کنترل این Storage  از متخصص استفاده کنید زیرا قیمت این دستگاه در بازار ایران رقمی چشمگیر است ودر صورت خرابی دستگاه باعث زیان و ضرر قابل توجه­ای به شرکت خواهد شد.

در آخر 3PAR یک ذخیره ساز Tier1 Intelligent است که او را نسبت به دیگر محصولات متمایز می­کند.  یعنی سیستم به صورت هوشمند و خودکار می تواند مشکلات را حل کند.به صورت کلی TIER0و 1 خورکار بوده و TIER2 تا 4  نیاز به متخصص دارد.

PRIMERA

یک ذخیره­ساز Tier0 Intelligent که حجم بالایی را پشتیبانی می­کند. این محصول به هیچ عنوان جایگزین 3PAR  نیست اما می­توان از آن به عنوان حرکتی به سمت نسل بعدی ذخیره­ساز یاد کرد. راه اندازی این ذخیره ساز بر خلاف 3PAR تنها با کمی دانش و تمرین میسر است و از تکنولوژی Self-Managing بهره می­برد. یکی از ویژگی­های ممتاز این دستگاه Power-Up سریع آن است که در کمتر از 20 دقیقه کل سیستم بالا می­آید، همچنین می­تواند مانند 3PAR با استفاده از Infosight عملکرد خود را بهینه سازی کند و این یک گام بزرگ به سمت ایجاد مراکز داده مستقل است.بدون اغراق این ذخیره­ساز تمامی مشکلات Lost Data را بر طرف کرده و میزان دسترسی این دستگاه 100% است . نکته­ای که در انتخاب شما می­تواند تاثیرگذار باشد تا بین 3PAR و PRIMERA یک محصول را انتخاب کنید؛ تفاوت IOPS  بین این دو محصول است و همین موضوع نیاز باعث اختلاف قیمت بین آنها نیز شده است.  اتصال این دستگاه به Cloud یا سامانه­های ابری از دیگر مزایای این محصول بشمار می­آید.

HPE InfoSight چیست؟

HPE InfoSight  از هوش مصنوعی (AI) برای ساده­سازی عملیات در سیستم استفاده می­کند. این پرتال که به صورت یک رابط گرافیکی و برپایه وب عرضه شده با بررسی محیط و جمع آوری داده­ها از سایت شما قادر به بهینه­سازی سیستم است.  این قابلیت در سروهای نسل 8 به بعد قابل دسترسی است.

 

NIMBLE STORAG DHCI

قبل از توضیح ساختار این ذخیره­ساز بیاید با هم پلتفرم Hpe Dhci را بررسی کنیم، یک پلتفرم هوشمند که می­تواند محاسبات را از ذخیره­ساز تفکیک کند یعنی بخش Compute از Storage جدا می­شود . با این پلتفرم یکپارچگی بین اجزای مختلف مانند Storage ، Compute ، Networking و Management را ایجاد به راحتی فراهم می­سازید .این محصول یک محصول کاربردی برای شرکت­هایی است که در سر هوای Privet Cloud را دارند. این محصول ذخیره­ساز با استفاده از Dhci  می­تواند فرآیند ذخیره و خواندن اطلاعات را بهبود بخشد و رشد اطلاعات پیش بینی نشده را مدیریت کند. البته توقع Primera  را از این دستگاه نداشته باشید.میزان دسترسی این دستگاه 99.9999% است و با مجازی سازهای مختلف می­توان آن را یکپارچه کرد. نصب آسان و سریع(زیر15 دقیقه) ،ارسال و دریافت سریع اطلاعات و بهینه سازی خودکار همه از مواردی است که این ذخیره­ساز ارائه می­دهد.

All-Flash Array

در هر کدام از ذخیره­سازها ممکن است با این اصطلاح برخورد کنید. این اصطلاح­ مربوط به پشتیبانی از دیسک است all flash array  اشاره به این نکته دارد که ذخیره­ساز به جای استفاده از دیسک­های مغناطیسی از دیسک­های جامد استفاده می­کنند البته توجه داشته باشید  دیسک­های که تذاشه حافظه دارند به دو دسته flah  و non-flash تقسیم می­شوند که موقع انتخاب ذخیره­ساز باید به این نکته توجه کنید

در بخش بعدی به بررسی تخصصی MSA خواهیم پرداخت

محمد محبی

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x