بیشتر بخوانید

صفحه اصلی > آموزشی : بررسی انواع مینی سرور hp

بررسی انواع مینی سرور hp

بررسی انواع مینی سرور hp

مینی سرور hp همانطور که از نامش پیداست محصولی از سرورهای اچ پی است اما با ابعاد کوچتر از سرورهای عمومی بازار اما با همان کارایی. سرور hp با نام اصلی HPE Servers محصولی از یک شرکت امریکایی بوده و توسط شرکت Hewlett Packard Enterprise ایجاد شده است. در یک تعریف کلی می‌توان سرور را به‌عنوان قلب تپنده هر شبکه در نظر گرفت. وظیفه‌های مختلفی از جمله انتقال داده، پردازش، ذخیره‌سازی و فرایند تخصیص منابع بر عهده سرور است. شرکت Hp محصولات سازمانی و انواع سرورهای خود را با نام اختصاری HPE عرصه می‌کند. مینی سرور اچ پی طیف وسیعی از محصولات را شامل می‌شود و سعی کرده‌ایم در این مقاله به‌بررسی جامع این مینی سرور و بیان مزایای آنها بپردازیم. اگر در این مقاله با ما همراه باشید در پایان متوجه خواهید شد که چرا اغلب متخصصان شبکه بکارگیری این سرورها را توصیه می‌کنند.

آشنایی با سرورهای Hp

هنگامی که از سرورهای اچ پی صحبت می‌کنیم ناخودآگاه به یاد دیتاسنترهای عظیم یا سرورهای بسیار بزرگ می‌افتیم. این تصور کاملا درست است؛ اما سرورهای این شرکت تنها محدود به دیتاسنترهای غول‌پیکر نمی­شوند. شرکت HPE انواع مختلفی از سرورها، قطعات و تجهیزات وابسته به آن را تولید و عرضه کرده است. ما سعی می‌کنیم در این بخش برای آشنایی بیشتر شما با محصول‌ها و انواع سرورهای شرکت HPE مهمترین محصولات این کمپانی را معرفی کنیم. نکته­ای که در این قسمت باید به آن اشاره کنیم این است که کمپانی Hp محصولاتی نظیر سوئیچ، روتر، رک و استوریج نیز تولید می‌کند.

ویژگی‌های اصلی مینی سرور hp

مینی سرور اچ پی دارای ویژگی‌های منحصربه‌فردی است که موجب شده اغلب سازمان‌ها برای راه‌اندازی دیتاسنترهای کوچک خود استفاده از این سرور را انتخاب کنند.

  • طراحی زیبا و منحصربه‌فرد: طراحی سرورهای اچ پی موجب شده که بتوان از حداکثر توان استفاده کرد. در نتیجه، کارایی بسیار بالایی دارد و فناوری‌های ویژه‌ای برای جلوگیری از Down شدن ارائه می‌دهد.
  • سازگاری بالا با نیاز کاربران: قبل از طراحی سرورهای مختلف، کمپانی اچ پی تمرکز خود را روی بررسی نیازهای اصلی کاربران قرار داده است؛ بنابراین، پس از ارائه محصولات شاهد هستیم که طیف گسترده‌ای از نیازهای کاربران توسط سرورهای اچ پی پوشش داده می‌شود.
  • امکان تست: کاربران همیشه با این دغدغه مواجه هستند که پس از تهیه سرور استفاده از آن دشوار بوده یا عملکرد مناسبی نداشته باشد. کمپانی اچ پی برای جلب اعتماد مشتریان خود فرصت تست محصولات را فراهم کرده است. کاربران می‌توانند محصولات را از نظر احتمال بروز نقص فنی و کارایی بررسی کرده، سپس محصول موردنظر را تهیه کنند.
  • مدیریت بسیار آسان: شرکت HPE در تولید محصولات خود از یک فناوری منحصربه‌فرد با نام ILO استفاده می‌کند. فناوری ILO در حقیقت راهی آسان برای پیکربندی، نگهداری، نصب و راه‌اندازی سرور است. استفاده از این فناوری موجب شده که با استفاده از سرورهای اچ پی هزینه اپراتور در مقایسه با سایر سرورها کاهش چشمگیر داشته باشد. علاوه براین، با استفاده از سرورهای کمپانی HPE انجام عملیات بروز رسانی، فریم ورک و نگه‌داری نرم‌افزارهای مختلف آسان‌تر خواهد بود.

انواع سرورهای hp

اگر تاکنون برای تهیه مینی سرور hp اقدام کرده‌اید مطمئنا از این موضوع آگاه هستید که تنوع سرورهای Hp بسیار بالا است؛ بنابراین، باید با توجه به نیاز و بودجه سازمان سرور مناسب را انتخاب کنید. در یک تقسیم‌بندی کلی می‌توان سرورهای Hp را به چهار دسته مختلف تقسیم کرد. این سرورها عبارتند از:

  • سرورهای BL: استفاده از این سرورهای برای سازمان‌ها و شرکت‌های بسیار بزرگ مناسب است. مدیریت این سرورها بسیار ساده بوده و با اجرای آن می‌توانید در هزینه‌های جانبی صرفه‌جویی کنید. این سرورها غالبا به‌صورت تیغه‌ای یا عمودی در رک قرار می‌گیرند. این مزیت موجب شده که بتوانید تعداد بیشتری سرور را درون یک رک قرار دهید؛ که پیامد آن افزایش کارایی سرور و امکان ذخیره‌سازی حجم بالاتری از داده‌ها است.
  • سرورهای DL: آمارها نشان می‌دهد که پرفروش‌ترین و محبوب‌ترین سرورهای اچ پی در ایران به این دسته اختصاص پیدا می‌کند. انعطاف این سرورها بسیار بالا است و می‌توانید به‌راحتی آن را مدیرت کنید. این سرورها معمولا به‌صورت افقی درون رک جای می‌گیرند.
  • سرورهای ML: انعطاف این نمونه از سرورها بسیار بالا بوده و معمولا برای شرکت‌ها یا سازمان‌های دارای شعب و نمایندگی فراوان گزینه‌ای مناسب به‌حساب می‌آیند. اگر بخواهیم از نظر عملکرد این سرور را با دو دسته قبل مقایسه کنیم باید بگوییم که هیچ تفاوت عملکردی واضح و آشکاری بین این سه دسته وجود ندارد. تنها تفاوت اصلی این سه مدل در این است که برای راه‌اندازی مینی سرور اچ پی مدل NL به استفاده از رک نیازمند نیستیم.
  • سرور SL: اگر موسسات و سازمان‌ها تمایل دارند که سرورهای خود را در سطح وسیع راه‌اندازی کنند، انتخاب سرورهای اس ال می‌تواند راهگشا باشد. استفاده از این سرور برای پشتیبانی از خدمات ابری، انجام محاسبات سریع و با دقت بالا و میزبانی وب مناسب است. با این نمونه سرورها می‌توانید استقرار و پردازش اطلاعات و داده‌ها را در مدت زمانی بسیار کوتاه انجام داده و درعین حال، هزینه‌های ناشی از راه‌اندازی و مدیریت سرور را کاهش دهید.

تفاوت نسل‌های مختلف سرورهای hp

کمپانی HPE به‌منظور تحقق اهداف خود و تامین نیاز کاربران در طرحی و ساخت سرورها از فناوری‌های نوین استفاده می‌کند. این رویکرد موجب شده که هنگام عرضه سرورهای جدید شاهد پیشرفت‌های چشمگیری در آنها باشیم. امکانات موجود در نسل جدید سرورهای اچ پی استفاده از آن را برای اغلب سازمان‌ها و شرکت‌ها ساده‌تر و کارآمدتر کرده است. مهمترین موردی که در مورد نسل‌های مختلف سرورهای اچ پی باید اشاره کنیم این است که قیمت نسل‌های جدید افزایشی است.

برای مثال قیمت نسل Gen9 در مقایسه با نسل هشتم آن بالاتر است. دلیل اصلی آن نیز ارتقای کیفیت و بکارگیری فناوری‌های نوین در ساخت سرورهای جدید است. معرفی نسل‌های جدید به معنی عدم کارایی نسل‌های قدیمی نیست؛ اما به‌دلیل اینکه سرور با ذخیره‌سازی و انتقال اطلاعات ارتباط مستقیم دارد، استفاده از نسل‌های جدید به دلیل وجود فناوری‌های پیشرفته‌تر عملکرد کلی سازمان را ارتقا خواهد داد.

همچنین بخوانید:نسل‌های سرور hp و بررسی تفاوت آنها با یکدیگر

بررسی انواعی مینی سرور hp از نظر فیزیکی

اگر بخواهیم مینی سرور اچ پی را از نظر ظاهری و فیزیکی تقسیم کنیم، سه دسته مختلف ایجاد می‌شود. این دسته‌ها عبارت‌اند از:

  • سرور برجی یا ایستاده: این سرورها شباهت بسیار زیادی به کامپیوترهای معمولی دارند. تفاوت عمده بین سرورهای برجی و کامپیوترهای معمولی به سخت‌افزارهایی مرتبط است که در طراحی سرور بکار رفته است. ایراد اصلی استفاده از سرورهای ایستاده در مقایسه با سایر مدل‌ها این است که فضای بسیار زیادی را اشغال می‌کنند.
  • سرور رک مونت: برای استفاده و راه‌اندازی این سرورها به رک نیازمند هستیم. زمانی که می‌خواهید از چندین سرور مختلف در فضای کوچک استفاده کنید، سرور رک مونت بهترین گزینه خواهد بود.
  • سرور تیغه‌ای: برای استفاده و راه‌اندازی سرورهای تیغه‌ای نیز به رک نیازمند هستیم. استفاده از رک موجب شده که این نوع سرورها فضای کمتری در سازمان اشغال کنند. باید به این نکته اشاره کنیم که فضای موردنیاز برای راه‌اندازی سرورهای تیغه‌ای حتی از سرورهای رک مونت نیز کمتر است. اما مشکل اصلی که هنگام راه‌اندازی و استفاده از سرورهای تیغه‌ای با آن مواجه خواهید شد، مسئله تهویه هوا در فضای موردنظر است.

مهمترین نکات قبل از خرید مینی سرور hp

  • نیازهای سازمان یا شرکت موردنظر را بررسی کنید: باتوجه به اینکه شاهد تولید و عرضه انواع مینی سرور اچ پی هستیم، بهتر است قبل از خرید این نوع سرورها اول نیاز سازمان را بررسی کنید؛ اما فراموش نکنید که در نیازسنجی نباید تنها بر نیازهای فعلی سازمان متمرکز باشید. برای اینکه بتوانید هزینه تاسیس سرور را کاهش دهید سعی کنید سروری را انتخاب کنید که بتواند نیازهای فعلی و آتی سازمان شما را به‌خوبی پوشش دهد؛ و از سوی دیگر، امکان توسعه و ارتقای موازی سرور نیز وجود داشته باشد.
  • تخصیص بودجه مناسب: راه‌اندازی سرور نیز مانند اجرای هر شبکه دیگر به تخصیص بودجه نیاز دارد. باتوجه به اینکه تهیه اجزا و قطعات شبکه و راه‌اندازی سرور هزینه‌بر است باید بودجه کافی برای این کار اختصاص داده شود. توجه کنید که هرچه سرور شما بزرگ‌تر باشد هزینه راه‌اندازی و مدیریت آن بیشتر خواهد بود. البته فراموش نکنید هزینه سرور تنها به مرحله انتخاب و راه‌اندازی محدود نمی‌شود، بلکه مراحل نگهداری و مدیریت سرورها نیز هزینه‌های خاصی به سازمان تحمیل می‌کند. پس فرایند تخصیص بودجه را با دیدی باز انجام دهید.
  • تعیین فضای کافی برای راه‌اندازی سرور: همانطور که در قسمت‌های قبل اشاره کردیم فضای مورد نیاز برای راه‌اندازی هر یک از سرورهای اچ پی متفاوت است؛ بنابراین، قبل از انتخاب سرور مناسب باید فضای اصلی برای راه‌اندازی آن را تعیین کرده و سپس، سرور مناسب را خریداری کنید. اگر برای راه‌اندازی سرور با محدودیتی فضایی مواجه هستید می‌توانید از سرورهای افقی یا تیغه‌ای استفاده کنید.

الزامات اصلی راه‌اندازی سرور hp

پس از آنکه، با بررسی‌های مختلف توانستید مینی سرور اچ پی مناسب را انتخاب کرده و خریداری کنید باید شرایط لازم برای این کار را فراهم کنید. اگر این نکات را انجام ندهید ممکن است در مرحله راه‌اندازی و یا مرحله اجرا با مشکل مواجه شوید.

  • برای تسهیل در فرایند تهویه هوا، فضای مناسب را در نظر بگیرید.
  • برای اینکه سرور و قطعات آن با مشکل مواجه نشوند باید آن را در دمای مناسب نگهداری کنید.
  • برای امنیت اتصالات سیمی سرور حتما از سیم ارت مناسب استفاده کنید.

سخن پایانی

به‌منظور ذخیره‌سازی و انتقال داده‌ها در سازمان‌های مختلف راه‌اندازی شبکه ضروری است. یکی از مهمترین مواردی است که باید هنگام تاسیس شبکه مناسب مدنظر قرار دهید انتخاب سرور مناسب است. شرکت HPE باتوجه به نیاز کاربران برای ذخیره‌سازی اطلاعات و افزایش ایمنی آنها سرورهای مختلفی طراحی و عرضه کرده است.

 در نسل‌های جدید این محصولات از فناوری‌های نوین استفاده شده است. در انتخاب مینی سرور اچ پی مناسب باید به‌نیاز سازمان و فضای راه­اندازی توجه کرده و با تخصیص بودجه کافی برای خرید تجهیزات، راه‌اندازی سرور و مدیرت آن مرحله را به پایان برسانید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x