بیشتر بخوانید

صفحه اصلی > آموزشی : انواع سی پی یو سرور و تفاوت آنها

انواع سی پی یو سرور و تفاوت آنها

انواع سی پی یو سرور

انواع سی پی یو سرور و تفاوت آنها

سی پی یو مهم‌ترین واحد پردازش مرکزی کامپیوتر است که از آن برای اجرای برنامه‌ها، انجام محاسبات و… استفاده می‌شود. در این مطلب قصد داریم انواع سی پی یو سرور را بررسی کنیم. سی پی یو به عنوان یک واحد پردازش مرکزی و به عنوان پردازنده اصلی و مرکزی در مدارهای الکترونیکی داخل سیستم شناخته می‌شود. سی پی یو دستورات را مطابق برنامه کامپیوتری اجرا می‌کند. عملکرد سی پی یوها شامل سه مرحله اصلی واکشی، کدگشایی و اجرا است. در ادامه این مطلب از سایت فروش سرور و قطعات اچ پی می‌توانید با انواع CPU سرور و ویژگی‌های آن‌ها آشنا شوید.

انواع پردازنده‌های مرکزی یا سی پی یو

 سی پی یو یک عنصر حیاتی در کامپیوترها محسوب می‌شود که کلیه محاسبات و دستوراتی را که به سایر اجزای کامپیوتر و دستگاه‌های جانبی آن منتقل می‌شود مدیریت می‌کند. سرعت سی پی یو بر اساس دستورات برنامه ورودی تعیین می‌شود. قطعات کامپیوتر به CPU وابسته هستند و در صورت اتصال به آن می‌توانند کار خود را انجام دهند. به همین دلیل هم لازم است که CPU مناسبی را برای دستگاه خود انتخاب کنید و برنامه نویسی را متناسب با ویژگی‌های آن انجام دهید. ازجمله معروف‌ترین تولیدکنندگان سی پی یو سرورها AMD و Intel هستند. در ادامه با انواع سی پی یوها بیشتر آشنا خواهید شد.

 

پردازنده‌های تک هسته‌ای

پردازنده‌های تک هسته‌ای قدیمی‌ترین مدل سی پی یوها هستند که در بسیاری از رایانه‌های شخصی و کامپیوترهای رسمی مورد استفاده قرار می‌گرفتند. یک پردازنده تک هسته‌ای در یک زمان فقط می‌تواند یک دستور را اجرا کند و برای اجرای چندین برنامه به صورت هم‌زمان کارآمد نیست. یعنی درصورتی‌که در کامپیوترهایی که از سی پی یوهای تک هسته‌ای استفاده می‌کنند، بیش از یک برنامه کاربردی اجرا شود کاهش قابل توجهی در عملکرد آن کامپیوتر مشاهده می‌شود. در چنین حالتی اگر یک فرآیند اجرا شود، دستور یا فرآیند بعدی باید منتظر به اتمام رسیدن فرآیند اول باشد. اما درصورتی‌که چندین دستور هم‌زمان به کامپیوتر داده شود عملکرد آن به شدت کاهش پیدا می‌کند. عملکرد پردازنده تک هسته‌ای بر اساس نرخ کلاک همراه با اندازه‌گیری قدرت آن محاسبه می‌شود.

انواع سی پی یو سرور: پردازنده‌های مرکزی دو هسته‌ای

این نوع سی پی یو سرور یک CPU واحد است که از دو هسته قدرتمند تشکیل شده است و عملکرد آن مانند عملکرد دو سی پی یو به صورت هم‌زمان است. برخلاف انواع سی پی یو سرور تک هسته‌ای، پردازنده مرکزی دو هسته‌ای باید در یک آرایه (Array data structure) متغیر از جریان داده‌ها به جلو و عقب جابجا شود و درصورتی‌که یک رشته (thread رشته‌های پردازشی) یا تعداد بیشتری اجرا شوند سی پی یو دو هسته‌ای قادر به اجرای چندین برنامه به صورت هم‌زمان خواهد بود. برای اینکه سی پی یو دو هسته‌ای عملکرد مؤثری داشته باشد برنامه‌های در حال اجرا و سیستم‌عامل باید یک کد منحصربه‌فرد داشته باشند که قابلیت پشتیبانی از فناوری multi-threading (اجرای هم‌زمان چندین برنامه) در آن تعبیه شده باشد. سی پی یو دو هسته‌ای سریع‌تر از سی پی یو تک هسته‌ای است.

سی پی یو چهار هسته‌ای

پردازنده‌های چهار هسته‌ای مدل‌های اصلاح شده‌ای هستند که از ویژگی‌های پردازنده‌های مرکزی چند هسته‌ای برخوردار هستند و به شکلی طراحی شده‌اند که چهار هسته در یک سی پی یو جای گرفته است. این مدل از انواع سی پی یو سرور از نظر تقسیم کار بین هسته‌ها مشابه پردازنده مرکزی دو هسته‌ای است. بنابراین با وجود چهار هسته سی پی یوها چندین برنامه به صورت هم‌زمان را به شکل مؤثرتری اجرا می‌کنند. یعنی این سی پی یو عملیات مورد نظر را چهار برابر سریع‌تر از پردازنده‌های مرکزی دیگر اجرا می‌کند. این پردازنده‌ها برای افرادی که می‌خواهند چندین برنامه را به صورت هم‌زمان بر روی کامپیوتر خود اجرا کنند مانند گیمرها مناسب هستند.

پردازنده‌های Hexa Core یا شش هسته‌ای

این یک پردازنده چند هسته‌ای دیگر است که با شش هسته ارائه می‌شود و قادر است دستورات و برنامه‌ها را با سرعتی بیشتر از پردازنده‌های چهار هسته‌ای و دو هسته‌ای اجرا کند. پردازنده شش هسته‌ای برای کاربران کامپیوترهای شخصی مناسب است. این سی پی یو ساده است و کاربران می‌توانند برای استفاده از پردازنده‌های شش هسته‌ای مدل Inter core i7 را که شرکت اینتل در سال 2010 عرضه کرد تهیه کنند. در گذشته گوشی‌های هوشمند فقط دارای سی پی یوهای دو هسته‌ای و چهار هسته‌ای بودند، اما در حال حاضر گوشی‌های هوشمندی در دسترس هستند که پردازنده‌های شش هسته‌ای دارند.

انواع سی پی یو سرور: پردازنده‌های هشت هسته‌ای

درست مانند پردازنده‌های دو، چهار و شش هسته‌ای که به ترتیب دارای دو، چهار و شش هسته هستند، پردازنده هشت هسته‌ای هم از هشت هسته مستقل ساخته شده است و می‌تواند عملکردی مؤثرتر و سریع‌تر از پردازنده چهار هسته‌ای داشته باشد. پردازنده‌های هشت هسته‌ای پرطرفدار از یک مجموعه دوتایی از سی پی یوهای چهار هسته‌ای ساخته‌ شده‌اند که وظایف مختلف را بین هسته‌ها تقسیم می‌کنند.

پردازنده‌های مرکزی ده هسته‌ای

این پردازنده دارای دو مجموعه هسته است که یکی از آنها دارای چهار هسته و دیگری دارای شش هسته است. این مدل از انواع سی پی یو سرور دارای ده سیستم مستقل است که برای اجرا و مدیریت دستورات و برنامه‌های کامپیوتر توسعه یافته‌اند و کارها را سریع‌تر و بهتر از سایر پردازنده‌هایی که تا کنون معرفی شدند انجام می‌دهند. این پردازنده‌ها علاوه بر داشتن سرعت بالا در اجرای چندین برنامه به صورت هم‌زمان هم بسیار موفق عمل می‌کنند. در حال حاضر بسیاری از گوشی‌های هوشمند دارای پردازنده‌های ده هسته‌ای هستند. این گوشی‌ها قیمت مقرون‌به‌صرفه‌ای دارند و هرگز قدیمی نمی‌شوند.

پردازنده‌های مرکزی مصارف عام

به پردازنده‌های میان رده سی پی یو مصرف عام گفته می‌شود. این سی پی یوها نسبتاً بزرگ‌تر از سایر پردازنده‌ها هستند و وظایف پیشرفته‌ای مانند ویرایش ویدیو، بازی‌های سه بعدی و سایر برنامه‌های چند رسانه‌ای را اجرا و مدیریت می‌کنند. این پردازنده‌ها شبیه به سی پی یوهای مقرون‌به‌صرفه‌ای هستند که عملکردهای اساسی کامپیوتر را با روش‌هایی ارزان اجرا می‌کنند. از چنین سی پی یوهایی می‌توان به راحتی برای مدیریت برنامه‌های آفیس، برنامه‌های ویرایش عکس، مرورگرهای وب و سایر برنامه‌های پایه استفاده کرد.

جمع‌بندی

در این مطلب در مورد انواع سی پی یو سرور ها صحبت کردیم. همانطور که مشاهده کردید شش نوع سی پی یو و ویژگی‌ها و کاربردهای آنها معرفی شدند. همچنین با سی پی یوهای مصرف عام هم آشنا شدید. امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x