بیشتر بخوانید

صفحه اصلی > آموزشی : نسل‌های سرور hp و بررسی تفاوت آنها با یکدیگر

نسل‌های سرور hp و بررسی تفاوت آنها با یکدیگر

نسل‌های سرور hp

نسل‌های سرور hp و بررسی تفاوت آنها با یکدیگر

حتما این سوال برای شما نیز پیش آمده که نسل‌های سرور hp چه تفاوتی با هم دارند و  شرکت اچ پی بر چه اساس و معیارهایی اینگونه محصولات خود را دسته بندی می کند.نکته بسیار مهمی که قبل از خرید سرور اچ پی باید در نظر بگیرید این است که این نسل ها با هم چه تفاوتی دارند.در این مقاله به معرفی انواع نسل‌های سرور hp و بررسی تفاوت آنها با یکدیگر می پردازیم.

سرورهای ProLiant یکی از برندهای مشهور سرورها هستند که نخستین بار توسط شرکت کامپک Compaq معرفی شده و در پی ادغام به مالکیت شرکت Hewlett Packard (HP) در آمدند. اکنون شرکت اچ پی به‌طور انحصاری این برند از سرورها را عرضه می‌کند. نسل‌های مختلف سرور اچ پی در طی سالیان سال طرفداران بسیاری را به خود جلب نموده و این روزها یکی از غول‌های صنعت کامپیوتر و نرم‌افزار به شمار می‌رود. یکی از علل عمده‌ی این محبوبیت در میان کاربران این سرورها، امنیت بالای آن‌ها و امکان ارتقای قابلیت‌ها و امکانات متعدد آن‌هاست.

این سرورها در انواع مختلف و در سه نسل مجزا به بازار ارائه شده و در هریک از این مدل‌ها، قابلیت‌ها و امکانات ویژه‌ای را به نمایش گذاشته اند. هم‌چنین توسعه پذیری سرورها با گذشت زمان و در نسل‌های جدیدتر بهبود یافته است. در این مطلب نسل‌های مختلف سرور اچ پی را با یکدیگر مقایسه نموده و مزایا و معایب هر یک را بر خواهیم شمرد.

شرکت اچ پی، نسل هشتم از سرورهای ProLiant خود را در سال 2012 عرضه نمود. دو سال بعد، سرور نسل 9 راهی بازار شد و در اواخر سال 2017 نیز، نسل 10 این سرورها برای استفاده‌ی عمومی عرضه گردید. در طی پنج سال، یعنی از سال 2012 تا سال 2017، اچ پی سرورهای خود را با تفاوت‌های بارزی تولید نموده است. تفاوت‌هایی که ممکن است کسب و کار شما را به‌عنوان کاربرهای این سرورها بکلی دگرگون سازد. بنابراین اگر می‌خواهید بدانید که کدام نسل از سرورهای اچ پی برای کسب و کار شما مناسب‌تر است و به عبارتی کارتان را بهتر راه می‌اندازد، به خواندن این مقاله ادامه دهید.

خط‌های تولید نسل‌های سرور hp کدامند؟

این سرورها در چهار خط تولید وارد بازار شده اند. مدل‌های ماژولار (ML)، متراکم (DL)، مقیاس‌پذیر (SL) و مدل تیغه‌ای (BL). هریک از نسل‌های مختلف سرور اچ پی در انواع زیر گنجانده شده اند:

1. مدل‌های ماژولار یا ML:

در این مدل‌ها، ساختار سرورهای ایستاده حفظ شده است و قابلیت توسعه پذیری نیز در این نوع بالاست.

2. مدل‌های متراکم یا DL:

این مدل از سرورهای اچ پی ProLiant مبنی بر رَک بوده و شرکت اچ پی در تولید این مدل کوشیده است که میان قدرت پردازش و حجم کم محصول تعادل ایجاد نماید. این مدل‌ها در 10 نسل مختلف به بازار عرضه می‌شوند؛ برای مثال مدل DL100 در سه نسل گوناگون 2، 4 و 9 تولید شده است.

3. مدل‌های مقیاس‌پذیر یا SL:

این مدل نیز مانند مدل‌ متراکم یا DL ساختاری مبنی بر رَک دارد. هدف از تولید این مدل از سرور ProLiant، دستیابی به بالاترین توان پردازشی بوده است. از این سرور می‌توان در محیط‌های دیتاسنتری و مانند آن به راحتی و به‌ نحوی مطلوب استفاده نمود.

4. مدل‌های تیغه‌ای یا BL:

این مدل محفظه‌محور بوده و متناسب با محفظه‌های تیغه‌ای طراحی شده است. بنابراین کاربری آن محدود بوده و تنها در محیط‌های تیغه‌ای قابل استفاده است. هدف از تولید این مدل، دستیابی به حداکثر تراکم و ایجاد قابلیت کنترل در فضای محدود رَک بوده است.

5. میکروسرورهای ProLiant:

این سرورها جزو اعضای پرشمار خانواده‌ی سرورهای اچ پی محسوب می‌گردند؛ با این حال با بقیه‌ی اعضای این گروه تفاوت‌هایی نیز دارند. قدرت این سرورها پایین بوده و بیشتر برای افراد تازه‌کار و برای کسب و کارهای کوچک توصیه می‌شوند. قیمت پایین این سرورها، آن‌ها را برای کسب و کارهای محدود، دفترهای کوچک و سیستم‌های رایانش‌ مرزی به انتخابی بسیار مناسب از میان مدل‌های متعدد و نسل‌های مختلف سرور اچ پی بدل ساخته است. علاوه بر این، اجزای این سرورها قابل ارتقا بوده و امکان دسترسی آسان به هارد درایوها را نیز برای شما فراهم خواهد آورد.

نسل‌های سرور hp کدامند؟

چنانچه گفتیم، شرکت اچ پی سرورهای خود را در چندین نسل متفاوت راهی بازار نموده است. نسل‌هایی از سرورها که در این مطلب به معرفی آن‌ها می‌پردازیم، نسل 8، 9 و 10 سرورهای اچ پی ProLiant هستند که هرکدام از قابلیت‌ها و امکانات ویژه‌ای برخوردار بوده که آن‌ها را برای انواع خاصی از کسب و کار مناسب می‌گرداند.

سرور اچ پی نسل 10:

شرکت اچ پی مدعی است که با سرور نسل 10 ProLiant خود قادر است طیف بسیار وسیعی از نیازهای کاربران را تأمین نموده و به‌عبارتی همه‌ی افراد را راضی نگه دارد. البته وقتی بحث قیمت محصولات روی کار می‌آید، این ادعا شاید همواره هم صحیح نباشد. با وجود این، این سرور در مقایسه با نوع قدیمی‌تر آن یعنی سرورهای نسل 9 از 71 درصد عملکرد بهتر و همینطور 27 درصد افزایش هسته برخوردار است.

سرور hp نسل 10
بررسی سرور اچ پی نسل 10

اچ پی این امر را مدیون آخرین مدل پردازنده‌ی اینتل خود می‌باشد. اصولا سی پی یو سرور اچ پی در نسل های مختلف تغییرات خیلی چشمگیری دارد.علاوه بر آن، در این نمونه، امنیت سرور از طریق ابزار HPE Secure Compute Lifecycle دائماً مورد پایش قرار گرفته و از این طریق به شما سروری ایمن را ارائه می‌دهد. از قابلیت‌های این ابزار می‌توان شناسایی بدافزارها، محافظت و در صورت نیاز بازیابی سیستم عامل را نام برد. در تنظیمات این سیستم هوشمند جدید شما قادر خواهید بود عملکرد سرور را برمبنای حجم کاری خود افزایش یا کاهش دهید و به این ترتیب در مصرف انرژی صرفه‌جویی کنید. مزیت‌های دیگر سرورهای نسل 10 عبارتند از:

  • افزایش 66 درصدی پهنای باد حافظه به‌منظور بالاتر بردن عملکرد سرور در اجرای برنامه‌های نیازمند به حافظه‌ی بالا.
  • سرعت تا 27 برابر بالاتر در اجرای عملیات بازرسی که در مجموع سرعت کار را بالا خواهد برد.
  • 14 درصد افزایش در هسته‌های پردازنده.
  • 33 درصد افزایش ظرفیت حافظه‌ی سرور.

همچنین در طراحی سرورهای نسل 10 اچ پی از قابلیت ابر هیبریدی نیز استفاده شده است. این امر در کنار به کار گیری پردازنده‌های قابل ارتقای اینتل که برمبنای حجم کاری موجود تنظیم می‌گردند، پردازش داده‌های حجیم را برای شرکت‌های بزرگ میسر می‌سازد.

سرور hp نسل 9:

سرور نسل 9 در میان نسل‌های مختلف سرور اچ پی بیشترین سازگاری را با انواع مختلف کسب و کار، محیط و یا حجم کاری موجود دارد و می‌توان گفت که سرور نسل 9 اچ پی برای هر کسب و کاری با هر ابعاد و اندازه‌ای مناسب است. این سرور از قدرت پردازش سه برابر بیشتر نسبت به سرورهای نسل‌های قبلی خود برخوردار بوده و به این ترتیب تا 62 درصد در هزینه‌های شما صرفه جویی خواهد کرد. عملکرد این سرور برای نرم‌افزارهای مربوط به کسب و کار تا چهار برابر افزایش یافته است. این افزایش عملکرد مرهون نوآوری‌های صورت‌گرفته در بخش‌های ذخیره‌سازی، حافظه و شبکه می‌باشد.

سرور hp نسل 9
بررسی سرور hp نسل 9

از دیگر ویژگی‌های برتر سرور نسل 9 اچ پی می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • ظرفیت پردازش سه برابری نسبت به سرورهای نسل 8 و افزایش کارآیی در اجرای چندین عملیات همزمان.
  • افزایش 66 برابری سرعت ارائه خدمات که از طریق خودکارسازی مراحل، منجر به صرفه‌جویی در زمان و کاهش احتمال بروز خطای انسانی خواهد شد.
  • ارتقای حافظه‌ی DDR3 در نسل‌های قبل به حافظه‌ی DDR4 در نسل 9 که سرعت حافظه‌ی سرور را به 2.133 مگاهرتز در ثانیه نیز می‌رساند.

از دیگر خصوصیات ویژه‌ی نسل 9 سرورهای اچ پی قابلیت توسعه پذیری آن‌هاست. این قابلیت نسبت به دیگر نسل‌های مختلف سرور اچ پی منحصر به فرد بوده و با برخورداری از 26 انتخاب مختلف CPU، 50 درصد L3 Cache بالاتر و بالغ بر 18 هسته‌ی مضاعف در مقایسه با سرورهای نسل 8 و حتی شاید نسل 10 نیز برتری دارد.

این سرورها از دسترسی آسان برای نصب پردازنده برخوردار بوده و کنترل‌گرهای RAID در این محصولات، قابلیت دستیابی به داده‌ها، عملکرد و ظرفیت حافظه را در این سرورها ارتقا می‌بخشد. سرور نسل 9 همچنین قابلیت استفاده از SmartDrives، SmartMemory و آداپتورهای انعطاف‌پذیر شبکه را داراست که این امر منجر به برخورداری این سرورها از منوی تنظیمات آسان و افزایش کارایی آن‌ها می‌گردد. SmartMemory در سرورهای نسل 8 نیز به کار رفته است.

سرور اچ پی نسل 8:

نسل هشتم سرورهای ProLiant در مقایسه‌ با نسل‌های قبلی اشکالات و کارکردهای بسیاری را بهبود بخشیده است. در این نسل از سرور، طراحی نگهدارنده های هاردهای LFF و SFF به کلی تغییر کرده است. سیستم شناسایی گرمایی به کار رفته در این سرورها، منجر به کاهش مصرف انرژی تا 10 درصد و افزایش ظرفیت محاسبات سرور می‌گردد.

سرور hp نسل 8
بررسی انواع سرورهای اچ پی نسل 8

علاوه بر آن سرورهای نسل 8 با استفاده از قابلیت SmartMemory، حافظه‌ی سیستم را به 1600 مگاهرتز افزایش داده و به عبارتی از حافظه‌ی DDR3-1600 برخوردارند. در میان نسل‌های مختلف سرورهای اچ پی، این قابلیت در سرورهای نسل 8 برای نخستین بار اضافه گشته و منجر به افزایش حافظه‌ی سرور تا 20 درصد نسبت به نسل‌های پیشین شده است. از دیگر قابلیت‌های تازه‌ی سرورهای نسل 8 به کارگیری شتاب‌دهنده‌های IO است که منجر به افزایش عملکرد برنامه می‌گردد. این شتاب‌دهنده‌ها از شکاف‌های موجود در سرور به منظور ادغام سرورهای Zero footprint استفاده می‌نماید.

معرفی شکل های جدید سرورهای اچ پی

به تازگی شرکت اچ پی نسل های جدید سروهای خود را از لحاظ شکل ظاهری معرفی کرده که شامل سرورهای synergy HPE و سرورهای blade اچ پی می باشد.در سینرژی پردازش‌های نسل بعدی، انواع گزینه‌های ذخیره سازی، شبکه‌های پرظرفیت و یک سیستم مدیریت یکپارچه، گردآوری شده است. در واقع اچ پی سینرژی (HPE Synergy) مجموعه‌ای از سرورهای تیغه‌ای است که به صورت کاملاً ماژولار هستند. خاصیت ماژولاری سرورها به سینرژی این توانای و قابلیت را می‌دهد تا در صورت نیاز بتوان آن‌را گسترش داده، ماژولی را حذف و یا آنها را به راحتی ارتقاء داد. امروزه فناوری پردازش ابری (Cloud Computing) حرف اول را در صنعت IT می‌زند. هر روز بر تعداد کسب وکارهایی که از فناوری پردازش ابری استفاده می‌کنند، افزوده می‌شود. سرورهای سینرژی اچ پی با این تکنولوژی سازگاری کامل دارند و استفاده از سینرژی در آن می‌تواند بر توانایی‌های و عملکرد آن بیافزاید.

قابلیت توسعه پذیری در نسل‌های سرور hp به چه صورت است؟

قابلیت توسعه پذیری یک سرور عبارت است از امکان افزایش امکانات و ظرفیت یک سرور مانند افزودن دیسک‌های سخت جدید یا دیسک‌هایی با ظرفیت بیشتر، حافظه‌ی سرور بالاتر و یا افزودن دیگر اجزای ارتقایافته به سرور. نسل‌های مختلف سرور اچ پی که پیشتر در مورد آن‌ها صحبت کردیم، همگی از قابلیت توسعه پذیری برخوردارند. سرور نسل 8 قابلیت ارتقا به دو پردازنده با مجموع تعداد 24 هسته را دارد. درخصوص سرورهای نسل 10، شرکت اچ پی آن‌ها را به نحوی کاملاً قابل ارتقا و با قابلیت توسعه پذیری بالا تولید نموده است. این سرورها در حالت پیش‌فرض با حداکثر 28 هسته عرضه می‌شوند و قابل ارتقا به 36 هسته یا بیشتر هم هستند. بنابراین سرورهای نسل 10 اچ پی از حافظه‌ی داخلی برابر با حداکثر 459 ترابایت برخوردار خواهند بود.

با این حال، در میان نسل‌های مختلف سرور اچ پی، سرورهای نسل 9 اختصاصاً به عملکرد و قابلیت توسعه پذیری معروفند. این سرورها با حداکثر 22 هسته عرضه شده و تا 36 هسته قابل ارتقا هستند. در برخی از انواع مدل‌های سرورها، ابزارهای رایزر می‌توانند ظرفیت سرور را از این هم بیشتر گسترش دهند.

چگونه بهترین نسل سرور را برمبنای نیازهایتان انتخاب کنید؟

گرچه شرکت اچ پی با ارائه هر محصول جدید در نسل‌های بالاتر خود، این سرورها را از نظر تکنولوژی و امکانات موجود ارتقا بخشیده است، با این حال این بدان معنی نیست که نسل‌های قدیمی‌تر از رده خارج شده اند و کاربردی ندارند. ممکن است شما برای کسب و کار خود دقیقاً به قابلیت‌های یک نسل خاص از بین نسل‌های سرور hp نیاز داشته باشید. مثلاً چنانچه گفتیم، کسب و کارهای کوچک حتی با میکروسرورها نیز قابل اداره اند. از طرف دیگر برای بیزینس‌های بسیار بزرگ و چندجانبه ممکن است به جدیدترین و پرقابلیت‌ترین سرورها یعنی سرورهای نسل 10 نیاز پیدا کنید. موضوع دیگری هم که باید در انتخاب سرور اچ پی مدنظر قرار گیرد، قیمت آن‌هاست که به‌تناسب بودجه‌ی شرکتی شما، در انتخاب نوع سروری که امکان خریداری آن را دارید، به شما یاری می‌رساند.

برای مثال، اگر در حال حاضر مشغول کار با یکی از مدل‌های سرورهای نسل 8 هستید، ولی می‌خواهید امکانات سرور خود را ارتقا دهید، احتمالاً ارتقای همان سرور نسل 8 خودتان، مقرون به صرفه‌تر از ارتقای کامل و خریدن سرورهایی از نسل‌ها و مدل‌های جدیدتر خواهد بود.در مقاله مربوط به مقایسه سرور DL380 در نسل های 10 و 9 کاملا این سرور را از لحاظ فنی و تفاوت نسل ها مورد بررسی قرار داده ایم.

سرور نسل 9 به‌عنوان حدواسط نسل‌های مختلف سرور اچ پی انتخاب مناسب دیگری است که می‌توانید در راه‌اندازی بسیاری از کسب‌ و کارها آن را در نظر بگیرید. اگر نیاز به سروری دارید که امکان تنظیم و توسعه پذیری بالایی داشته باشد و در عین حال مقرون به صرفه نیز باشد، بهتر است به سراغ سرورهای نسل 9 بروید. این سرورها بسیار قدرتمند بوده و از امکانات قابل تعدیل و نیز قابلیت توسعه پذیری بالایی برخوردارند. همه‌ی این ویژگی‌ها آن‌ها را به انتخابی مناسب و مقرون به صرفه مبدل ساخته است.

انواع سرورهای شرکت اچ پی در ارائه‌ی خدمات به طیف وسیعی از کاربران با نیازهای متفاوت، آزمون خود را پس داده اند. این شرکت سرورهای خود را در انواع و نسل‌های گوناگون ارائه نموده و برای هر یک از این مدل‌ها، قابلیت‌ها و امکانات ویژه‌ای را در نظر گرفته است. معرفی مدل‌ها و نسل‌های جدیدتر سرورها به این معنی نیست که مدل‌های قبلی دیگر قابلیت استفاده و کارآیی ندارند. با آشنایی با مزایا و معایب هریک از این نسل‌ها و در نظر گرفتن بودجه‌ی لازم برای خرید سرور، شما می‌توانید بهترین سرور را متناسب با ویژگی‌ها و کارکرد کسب و کار خود انتخاب نمایید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x