بیشتر بخوانید

صفحه اصلی > آموزشی : انواع رید Raid بندی هاردهای سرور hp

انواع رید Raid بندی هاردهای سرور hp

انواع رید Raid بندی هاردهای سرور hp

انواع رید Raid بندی هاردهای سرور hp

در این مقاله به بررسی انواع رید Raid بندی هاردهای سرور hp می پردازیم.درست مثل دو دیفرانسیل به کار رفته در یک اتومبیل عمل می کنند،رید هاردها قادرند امنیت و عملکرد سیستم شما را ارتقا بخشند.اینکه وجه تسمیه این توصیف چیست و چگونه می‌توانید بهترین رید هاردها را متناسب با نیازهای ویژه‌ی کسب و کار و اولویت‌های خود انتخاب کنید، در این مطلب به بحث گذاشته می‌شود. در ادامه انواع رید هاردهای سرور hp و ویژگی‌های منحصر به فرد هر یک از آن‌ها را به شما معرفی خواهیم کرد.

انواع رید بندی هارد
معرفی انواع رید Raid بندی هاردهای سرور hp

نخست بگذارید به مثال دیفرانسیل اتومبیل برگردیم. گرچه بعضی از اتومبیل‌ها در تمام مواقع از هر دو محور و دیفرانسیل خود استفاده می‌کنند، با این حال این وضعیت چندان بهینه نیست و هزینه‌ی هنگفتی بر روی دست صاحبین آن‌ها خواهد گذاشت. درواقع، اکثر اتومبیل‌ها می‌توانند استفاده از دیفرانسیل‌های خود را محدود به مواقع و زمان‌های خاصی گردانند. به این ترتیب بسته به شرایط جاده، انتخاب استفاده از تمام ظرفیت و یا بخشی از آن برعهده‌ی سیستم راه‌اندازی اتومبیل خواهد بود و چه بسا ممکن است اگر استفاده‌ی محدودی از اتومبیل خود داشته باشید، هیچ‌گاه به این قابلیت گران‌قیمت و پرهزینه نیاز پیدا نکنید.

اما همه‌ی این‌ها را گفتیم تا تکنولوژی منحصر به فرد ریدها و در کل انواع رید Raid بندی در انواع تکنولوژی هاردهای سرور hp را به شما معرفی کنیم. رید مخفف عبارت Redundant Array of Independent Disks به معنای «آرایش چندگانه‌ی دیسک‌های مستقل» است و از آن به منظور ترکیب چندین هارد دیسک و تبدیل آن‌ها به یک هارد مستقل واحد استفاده می‌گردد. از طریق این تکنولوژی کارآیی سیستم سرور به نحوی چشمگیر افزایش خواهد یافت. درواقع، رید به شما کمک می‌کند تا داده‌های ذخیره شده بر روی سرورهای خود را مدیریت کنید. این در حالی است که اگر سیستم شما تنها از یک هارد استفاده کند، ورودی و خروجی آن ناگزیر به ذخیره و بارگذاری همه‌ی داده‌ها به طور همزمان خواهد بود که این امر سرعت خواندن و نوشتن را پایین می‌آورد.

تکنولوژی رید بر روی ابزارهای تنظیم فضای ذخیره‌سازی سرور اجرا گردیده و این کنترلر (تنظیم‌گر)‌ها هرکدام یکی از انواع رید هاردهای سرور hp را به منظور تقویت عملکرد، جلوگیری از حذف و از دست رفتن داده‌ها و یا هردو به کار می‌برند. بنابراین انتخاب نوع درست و بهینه‌‌ترین مرحله‌ی تکنولوژی رید برمبنای نیازهای بخصوص کسب و کارتان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار خواهد بود.

پیش از آنکه به سراغ مقایسه‌ی انواع رید هاردها و مزایا و معایب هریک از لِول‌های مختلف آن بپردازیم، نخست باید روش‌هایی که از طریق آن ابزارهای کنترلر‌ فضای ذخیره‌سازی به بهینه‌سازی عملکرد سرور و افزایش کارایی آن می‌پردازند را بشناسیم. این روش‌ها به شرح زیر اند:

روش نخست: بسط دادن یا اسپنینگ

با وام گرفتن مجدد از مثال‌های مربوط به قطعات به کار رفته در یک اتومبیل می‌توانیم بفهمیم که همانطور که برای حمل محموله‌ای سنگین و چندتُنی نیاز به ۱۸ چرخ توانمند یک کامیون داریم، برای ذخیره‌ی حجم زیادی از داده که قرار نیست دا‌ئماْ به آن‌ها دسترسی داشته باشیم نیز، مجموعه‌ای از چند هارد دیسک مجزا کفایت می‌کند. گرچه این تکنولوژی عملاْ‌ در هیچ یک از لِول‌های مختلف رید هاردها به کار نرفته است، نحوه‌ی کار آن تقریباْ‌ مشابه و به صورت ادغام دو یا چند هارد دیسک می‌باشد. حجم ذخیره‌سازی هر تعداد از دیسک‌های به کار رفته در این روش با یکدیگر جمع بسته شده و زمانی که کاربر قصد دسترسی به داده‌های مورد نیاز خود را داشته باشد، فضای این دیسک‌ها به‌ صورت یک دیسک واحد در خواهد آمد. وقتی یکی از هاردها پر شود، از حجم سایر هاردها استفاده می‌گردد و اگر داده‌های یکی از این هاردها از بین برود، بقیه‌ی هاردها و فضای ذخیره‌شان دست نخورده باقی خواهد ماند؛ با این حال داده‌های هارد خراب برای همیشه غیر قابل بازیابی خواهد بود. بنابراین، گرچه روش بسط دادن عملکرد سیستم را بالا نمی‌برد و از ایمنی چندان زیادی هم برخوردار نیست (و به همین علت در تکنولوژی هیچ یک از انواع رید هاردهای سرور hp نیز به کار نرفته است)، با این حال روشی مقرون به صرفه به منظور افزایش گنجایش هارد دیسک شماست.

روش دوم: استرایپینگ

آنچه پیشتر در خصوص محور دیفرانسیل گفتیم، در اینجا و در روش استرایپینگ به خوبی صدق می‌کند. تکنولوژی استرایپینگ داده‌ها را میان دو یا تعداد بیشتری دیسک توزیع می‌نماید. به این ترتیب، به منظور دسترسی به تمامی داده‌ها، هر دو و یا تمامی این دیسک‌ها (هر تعدادی که داشته باشند) باید در کنار هم عمل کنند. ادغام دیسک‌ها در این تکنولوژی موجب می‌گردد که داده‌ها در تمامی فضای سرور پراکنده شده و بدین ترتیب کارآیی و عملکرد مجموعه‌ی آن‌ها افزایش یابد. درست همانطور که یک نفر می‌تواند یک پازل را به تنهایی درست کند؛ اما اگر از شخص دیگری کمک بگیرد، کار سریع‌تر و کارآمدتر پیش خواهد رفت.

روش سوم: داده‌های آینه‌ای یا میرورینگ

برخلاف روش استرایپینگ، کنترلر‌هایی که از میرورینگ استفاده می‌کنند، امنیت داده‌ها را تضمین خواهند نمود. این روش چندان در بالاتر بردن عملکرد مؤثر نیست و کارکرد آن عمدتاْ در حفظ و نگهداری داده‌ها معلوم می‌شود. اگر به هر دلیلی در ریدهای آینه‌ای (میرور) یکی از دیسک‌ها از کار بیفتد و یا جایگزین شود، دیسک دیگر داده‌ها را بر روی یک دیسک جدید کپی می‌کند و به این ترتیب مانع از دست رفتن آن‌ می‌گردد. البته عیب این روش آن است که برای اطمینان از ریکاوری داده‌ها باید همواره از دو دیسک مجزا استفاده کنید؛ در حالی که خیلی از اوقات یکی از این دیسک‌ها برای حجم داده‌ی موجود و مورد نیاز شما کافی است. برای اینکه مثال‌های اتومبیل‌دوستانه‌مان را تکمیل کنیم، داشتن ریدهای آینه‌ای مثل آن است که همیشه یک تایر زاپاس همراه خود داشته باشید؛ که گرچه در شرایط اورژانسی بسیار به کار خواهد آمد، اما در عین حال هزینه‌ی تهیه‌ی آن تایر اضافی را هم متحمل خواهید شد!

روش چهارم: توازن یا پاریتی

اطلاعات در روش پاریتی به صورت یک نمونه‌ی آماری عمل می‌کنند. به عبارتی این داده‌ها مقادیر اندکی از اطلاعات ذخیره شده هستند که با دقت خوبی حجم زیادی از داده را تعیین می‌کنند. در برخی از انواع رید هاردهای سرور اچ پی، بلوک‌های اطلاعاتی در چندین دیسک مجزا ذخیره‌سازی گردیده و در مواقع لزوم و زمانی که یکی از دیسک‌ها خراب شود، از آن‌ها برای بازسازی و بازیابی داده‌های از دست رفته استفاده می‌گردد. چنانکه پیشتر گفتیم، در روش میرورینگ تقریباْ‌ نیمی از ظرفیت ذخیره‌سازی را باید برای روز مبادا و زمانی که یکی از دیسک‌ها خراب شود کنار بگذارید؛ اما در اینجا تنها یک سوم ظرفیت کل ذخیره‌سازی به بلوک‌های داده اختصاص خواهد یافت. بنابراین؛ سرعت سرور چندان دستخوش تغییر نخواهد شد.

 رید هاردهای سخت‌افزاری و نرم‌افزاری

ممکن است از رید هاردها در سطح سخت‌افزار و یا نرم افزار استفاده گردد. با این حال، در مواردی که با حجم زیادی از داده سر و کار داریم، مانند تشکیلات عمده و کسب و کارهای بزرگ و یا متوسط، رید هاردهای سخت‌افزاری ارجح خواهند بود. ریدهای نرم‌افزاری عمدتاْ بر روی سیستم عامل نصب گردیده و یک دیسک مجزا با دو پارتیشن را راه اندازی می‌کنند: یکی برای بوت کردن سیستم و دیگری برای ذخیره‌سازی داده. استفاده از رید هاردهای نرم‌افزاری هزینه‌ی کمتری در بر خواهد داشت؛ چراکه نیازی به خرید سخت‌افزار مربوطه ندارد؛ اما از طرف دیگر از تعداد کمتری از رید هاردها پشتیبانی نموده و عملکرد سیستم را محدود می‌سازد.

رید هاردهای سخت‌افزاری مستقیماْ‌ به درایوهای شما متصل گردیده و نحوه‌ی توزیع داده‌ها بر روی هر دیسک را تنظیم می‌کنند. این کنترلر‌ها از تمامی مرحله‌ها و انواع رید هاردهای سرور hp پشتیبانی نموده و به طور اختصاصی برای کسب و کارها و تشکیلات بزرگ طراحی شده اند تا به این ترتیب فضای ذخیره‌سازی داده را در سرورهای آن‌ها ارتقا بخشند.

انواع رید Raid بندی هاردهای سرور hp کدامند؟

در این قسمت برخی از پرکاربردترین و شایع‌ترین انواع ریدهای مورد استفاده را معرفی می‌کنیم. مواردی که معرفی نمی‌شوند، بسیار اختصاصی بوده و به ندرت و در شرایط بسیار خاص به کار می‌روند.

 

رید 0

رید بندی RAID0

در RAID0 از تکنولوژی استرایپینگ استفاده شده است. در این روش داده‌ها به صورت گسسته در دیسک‌های مجزا ذخیره شده اند. این امر منجر به سرعت بالاتر خواندن و نوشتن دیسک خواهد شد. چنانکه در روش استرایپینگ گفتیم، RAID0 از امنیت پایین‌تری نسبت به انواع دیگر برخوردار بوده و امکان بازیابی اطلاعات از دست رفته در آن وجود ندارد.

بنابراین اگر با داده‌های حساس و حیاتی مانند داده‌های مربوط به یک شرکت بزرگ، سر و کار دارید، بهتر است از این نوع رید استفاده نکنید. اما اگر سرعت برایتان در اولویت قرار دارد (مثلاً در کامپیوترهای گیمینگ)، این نوع از رید هاردهای سرور hp برای  شما بسیار مناسب خواهد بود.

رید بندی RAID1

در تکنولوژی RAID1 روش میرورینگ به کار گرفته شده است. در این روش داده‌ها بصورت همزمان در یک دیسک مضاعف کپی و ذخیره می‌گردند؛ بنابراین هنگامی که دیسک به هر دلیلی دچار اشکال گردد، بازیابی اطلاعات از روی این بک آپ‌ها به آسانی انجام خواهد گرفت. با این حال، نباید چندان روی سرعت خواندن و نوشتن دیسک حساب کنید. سرعت نوشتن در مجموعه‌ی دیسک‌های به کار رفته در این تکنولوژی برابر با سرعت کندترین هارد و سرعت خواندن آن برابر با مجموع سرعت تمامی هاردهاست. گرچه RAID1 در زمینه‌ی سرعت حرف چندانی برای گفتن ندارد، اما بی‌شک برای ذخیره‌سازی داده‌های حساس انتخاب بسیار مناسبی است.

رید بندی RAID5

در میان انواع رید هاردهای سرور hp، در RAID5 تکنولوژی بیت‌های توازنی یا پاریتی استفاده می‌گردد. سرعت خواندن و نوشتن در این سیستم‌ها بالا بوده و داده‌های بک آپ در بلوک‌های اطلاعاتی طبقه‌بندی می‌گردند. به این ترتیب با از دست رفتن اطلاعات موجود در یک دیسک، بازیابی آن‌ها به سادگی امکان‌پذیر خواهد بود.

رید بندی RAID6

RAID6 در واقع نسخه‌ی جدیدتر و کارآمدتر از نسل پیشین و رید هاردهای RAID5 است. در این هاردها، حتی درصورتی که اطلاعات موجود بر روی دو دیسک هم از بین برود، همچنان امکان بازیابی اطلاعات وجود دارد؛ چراکه در تکنولوژی RAID6 از یک هارد اضافی برای ذخیره‌ی بلوک‌های اطلاعاتی استفاده شده است. با این حال، چنانکه پیشتر هم گفتیم، استفاده از یک هارد اضافی صرفاْ با هدف ذخیره‌سازی داده‌های بک آپ ممکن است سرعت و عملکرد سرور را پایین بیاورد. درواقع، افزایش امکان بازیابی به قیمت پایین آوردن سرعت خواندن و نوشتن صورت خواهد پذیرفت.

رید بندی RAID10

RAID10 درواقع ترکیبی از RAID1 و RAID0 بوده و از هر دو تکنولوژی استرایپینگ و میرورینگ به طور همزمان استفاده می‌کند؛ به این ترتیب که ابتدا داده‌ها به صورت گسسته و تکه تکه بر روی دیسک‌های مجزا ذخیره می‌گردند و سپس از یک هارد دیسک اضافه برای ذخیره‌ی داده‌های بک آپ و بازیابی آن‌ها در مواقع لزوم استفاده می‌گردد. این رید را نباید با RAID01 اشتباه گرفت؛ در RAID01 که باز هم مجموعه‌ای از ادغام ریدهای نوع صفر و یک است، ابتدا مرحله‌ی میرورنگ صورت گرفته و سپس داده‌ها به صورت تکه تکه (استرایپینگ) بر روی هارد دیسک ذخیره می‌گردند.

آیا اینکه از کدام کنترلر استفاده کنیم اهمیتی دارد؟

اگر بخواهیم در یک کلمه بگوییم: بله! انواع مختلف کنترلرهای موجود از انواع متفاوتی از رید هاردها پشتیبانی نموده و هریک نیز از خصوصیات منحصر به فرد خود برخوردارند. به عنوان مثال، آخرین نسل از کنترلرهای هوشمند کمپانی اچ پی قادر است طیف گسترده‌ای از لِول‌های رید را به کار برده و از این طریق امنیت و عملکرد سیستم را به نحوی چشمگیر افزایش دهد. علاوه بر آن، شما می‌توانید تمامی داده‌های مربوط به سلامت و قابلیت‌های دیسک‌های خود را به طور مستقیم مشاهده کنید. این کنترلرها همچنین از ۶۵٪ عملکرد بهتر نسبت به نسل‌های پیشین خود برخوردارند. بنابراین، پس از انتخاب نوع رید هارد مناسب، بایستی کنترلر سازگار با آن را نیز برای سرور خود انتخاب کنید.

نتیجه‌گیری انواع رید Raid بندی هاردهای سرور hp

هر چه نسل های سرور HP جلوتر می روند رید بندی هارها نیز در همین راستا در حال پیشروی هستند.رید هاردها در انواع مختلف و با به کارگیری تکنولوژی‌های پیشرفته گوناگون، تا حد زیادی کار با سرورها را برای کاربران و صاحبین کسب و کار، خصوصاْ کسب و کارهایی که رشد و توسعه‌شان منوط به برخورداری از شبکه‌ی گسترده‌ی اطلاعات است، ساده‌تر ساخته‌اند. انتخاب نوع مناسب این ابزارها از میان انواع رید هاردهای سرور اچ پی کار دشواری است و بایستی برمبنای نیازهای کاربری و اولویت‌های موجود (مانند سرعت خواندن و نوشتن بالاتر دیسک یا امکان بازیابی اطلاعات و داده‌های مهم از دست رفته) صورت گیرد. در نهایت، انتخاب کنترلر مناسب دربردارنده‌ی تکنولوژی رید نیز نکته‌ی حائز اهمیت دیگری است که باید مد نظر قرار گیرد.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x