بیشتر بخوانید

صفحه اصلی > آموزشی : سرور HP چیست ؟ انواع سرورهای HP + مزیت‌های هرکدام

سرور HP چیست ؟ انواع سرورهای HP + مزیت‌های هرکدام

سرور HP

در جهانی که ما در آن قرار داریم، کامپیوتر و محاسبات کامپیوتری حرف اول را می‌زند. به طبع اگر این روزها قصد راه‌اندازی هر مدل کسب و کاری را داشته باشید، برای مدیریت بهتر آن، به مجموعه‌ای از کامپیوترها نیاز دارید.

یکی از این کامپیوترها باید به عنوان سرور عمل کند و به سایرین، انواع خدمات مختلف را ارائه دهد. این‌جاست که سرور HP به عنوان یکی از بهترین انتخاب‌های موجود، وارد عرصه می‌شود.

در این مقاله قصد داریم ضمن پاسخ دادن به این سوال که سرور HP چیست ، به انواع مختلف آن، کاربردها و مزایای این سرور و … هم بپردازیم. اگر به هر منظوری به یک سرور قدرتمندو مقرون به صرفه نیاز دارید، حتما تا پایان با ما همراه باشید.

سرور چیست ؟

تا زمانی که به درستی با مفهوم واژه «سرور» آشنا نباشیم، نمی‌توانیم درباره سرور HP دید روشنی داشته باشیم. در یک تعریف ساده می‌توان سرور را با عنوان «ارائه دهنده خدمات» در شبکه‌های کامپیوتری به سایر رایانه‌های متصل به شبکه تعریف کرد.

سرور معمولا یک رایانه قدرتمند و همیشه روشن است که سایر کامپیوترهای حاضر در شبکه، دستورات خود را از آن می‌گیرند. بنابراین سرور شامل سیستم عامل، رم، پردازنده، پاور، فضای ذخیره‌سازی و … قوی و پیشرفته هستند.

از طرف دیگر، رایانه‌ها یا افرادی که برای دریافت خدمات به سرور متصل می‌شوند، «کلاینت» نام دارند. اکثر شرکت‌های بزرگ مانند آمازون، اپل و … دارای مجموعه عظیمی از سرورها هستند که آن‌ها را در یک اتاق یا ساختمان خاص نگه‌داری می‌کنند. روی رایانه‌های سرور معمولا سیستم عامل ویندوز یا در اغلب موارد لینوکس نصب می‌شود.

به طور کلی سرورها کارهای زیر را در شبکه‌های کامپیوتری انجام می‌دهند (غالبا رایانه سرور در شبکه است که ماهیت پیدا می‌کند):

1. · قابلیت انعطاف برای خدمت به تعداد زیادی از دستگاه‌ها، کاربران و حجم کاری

2. داشتن رم و پردازنده قوی برای قدرت پردازش بالا جهت مدیریت حجم کاری شبکه

3. اطمینان از این‌که سیستم‌های حیاتی شبکه همیشه آنلاین و در دسترس هستند.

4. ایجاد امکان دسترسی به منابع مشترک شبکه برای کاربران و پرسنل

5. صرفه‌جویی در زمان

سرور HP چیست؟

با توجه به تعریفی که از سرور داشتیم، اکنون می‌توانیم به سوال سرور HP چیست این‌گونه پاسخ دهیم:
سرور HP یک سخت افزار قدرتمند است که توسط شرکت «Hewlett Packard Enterprise» تولید شده و وظیفه آن، پردازش و مدیریت اطلاعات در جهان اینترنت یا شبکه‌های محلی و خصوصی است.

به سرور HP سرور HPE نیز گفته می‌شود. در اصل، این سرور توسط شرکت Hewlett Packard Enterprise یا به اختصار HPE تولید می‌شود که البته یکی از زیرمجموعه‌های شرکت محبوب HP است. بنابراین HP و HPE در حقیقت هر دو به یک برند و یک سرور اشاره می‌کنند.

سرور HP چیست؟

سرور HP هم به عنوان سرور اختصاصی و هم برای راه‌اندازی سرور مجازی، از محبوبیت بسیار زیادی در سطح جهانی برخوردار است.

این سرور هوشمند به عنوان یک راه حل عالی و مقرون به صرفه برای برطرف کردن نیازهای کاربران و مشتریان در سازمان‌هایی که بر پایه ارتباط از راه دور متکی هستند، شناخته می‌شود.

از مهم‌ترین ویژگی‌ها و مزایای سرورهای HP می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
• طراحی منحصر به فرد

• عملکرد عالی

• منطبق بر نیازهای کاربران

• مدیریت آسان

• قابلیت تست

• قابلیت اطمینان

• سرعت بالاتر

•و …
سرور اچ پی به همراه مجموعه‌ای از تجهیزات و نرم افزارهای مختلف عرضه می‌شود که برای مدیریت، ذخیره سازی اطلاعات و سایر قابلیت‌های مورد نیاز سازمان‌ها و محیط‌های کاری مورد استفاده قرار می‌گیرند.

انواع سرورهای HP کدامند؟

به طور کلی سرورهای HP از دو جنبه «عملکرد» و «فیزیکی» طبقه‌بندی می‌شوند که در ادامه، به هر دو حنبه می‌پردازیم:

سرورهای اچ پی از لحاظ عملکرد

از نظر عملکرد، یک سرور HP در یکی از 4 دسته زیر قرار می‌گیرد:

1. سرورهای BL: این سرورها در مجموعه‌های کاری بزرگ و عظیم مورد استفاده قرار گرفته و به صورت عمودی (تیغه‌ای) وارد رک می‌شوند. بنابراین می‌توان از چندین سرور BL در یک مرکز استفاده کرد و قدرت عملکرد کلی را افزایش داد.

2. سرورهای DL: این دسته از سرورهای اچ پی که در ایران از محبوبیت ویژه‌ای برخوردار هستند، به صورت افقی درون رک قرار گرفته و از قابلیت انعطاف‌پذیری بالایی بهره می‌برند. DL360 و DL380 در بازارهای ایران بیش از سایر مدل‌های این سرور شناخته شده هستند.

3. سرورهای ML: این سرورهای جهت نصب به رک نیاز ندارند و برای شرکت‌هایی با چندین شعبه مختلف مناسب هستند. ML110 و ML30 بیش از سایر انواع این سرور در ایران محبوب و پرفروش هستند.

4. سرورهای SL: این مدل از سرورها برای میزبانی وب، خدمات ابری و برای آن دسته از شرکت هایی که نیاز به محاسبات سریع و دقیقی دارند مناسب هستند.

سرورهای HP از لحاظ فیزیکی

از نظر فیزیکی هم می‌توان سرور اچ پی HPE را به سه دسته زیر بخش‌بندی کرد:

1. سرورهای ایستاده (Tower): شباهت زیادی به کامپیوترهای رومیزی دارند. با این‌حال در داخل آن‌ها از سخت‌افزارهای مخصوص سرور استفاده شده است.

2. سرورهای رکمونت (Rackmount): این سرورها همان‌طور که از اسمشان هم مشخص است، برای استفاده باید درون رک قرار بگیرند.

3. سرورهای تیغه‌ای (Blade): مانند سرورهای رکمونت باید درون رک قرار بگیرند؛ با این تفاوت که کوچک‌تر از آن‌ها هستند.

البته سرورهای اچ پی از لحاظ معماری رم، نوع پردازنده و … هم به سری‌های مختلفی تقسیم بندی می‌شوند که با توجه به تخصصی بودن این مبحث، از باز کردن آن در این مقاله چشم پوشی می‌کنیم.

راهنمای خرید سرور اچ پی

قبل از خرید سرور اچ پی چه نکاتی را باید مد نظر قرار دهیم؟

اکنون که با انواع مختلف سرورهای HP و تفاوت‌های آن‌ها با همدیگر آشنا شدیم، شاید نوبت به خرید یکی از آن‌ها برای سازمان یا کسب و کارمان رسیده باشد. اما توصیه می‌کنیم قبل از هر اقدامی در زمینه خرید یک سرور HPE حتما به موارد و نکات زیر به دقت توجه کنید:

1. بودجه مناسب را برای این کار اختصاص دهید (سرورها معمولا گران هستند)

2. نیازهای شرکت و سازمان خود را به درستی بشناسید و در نظر بگیرید. (نیازهای آینده را هم پیش‌بینی کنید)

3. فضای قرارگیری سرور را مشخص کرده و سیستم تهویه را پیش‌بینی کنید.

4. و …
با توجه کردن به همه این موارد، می‌توانید امیدوار باشید که ضمن مشورت کردن با کارشناسان، بهترین سرور HP را برای سازمان خود خریداری نمایید.

آیا سرور HP برای راه‌اندازی وب سایت مناسب است؟

با توجه به این‌که سرورهای اچ پی از انواع تکنولوژی‌های مختلف پشتیبانی کرده و در سری‌های متفاوت با امکانات و قابلیت‌های گوناگون به بازار عرضه می‌شوند؛ می‌توان گفت که این سرورها برای راه‌اندازی انواع وب سایت‌های فروشگاهی، سازمانی، شرکتی و … یک انتخاب عالی و ایده آل به شمار می‌روند. البته حتما باید سری و مدل مناسب از سرورهای HP را انتخاب و خریداری کنید تا به حصول بهترین نتیجه، اطمینان داشته باشید.

کلام آخر و نتیجه گیری

در این مقاله ابتدا به تعریف عمومی سرور پرداختیم و سپس بر اساس آن، به سوال مهم سرور HP چیست پاسخ دادیم. در ادامه با تقسیم بندی این سروها بر اساس نوع عملکرد و فیزیکی آشنا شدیم و در نهایت هم مهم‌ترین نکاتی که باید برای خرید یک سرور HP مدنظر قرار دهید را ذکر کردیم.

در صورتی که همچنان در ارتباط با سرور اچ پی سوال یا ابهامی دارید، حتما در بخش نظرات همین مقاله با ما در میان بگذارید تا در اولین فرصت، پاسخ‌گوی شما عزیزان باشیم. امیدواریم نکات و موارد مطرح شده در این مقاله، در ایجاد یک دید روشن نسبت به سرور HP به شما عزیزان کمک لازم را کرده باشد.

wincontent

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x