بیشتر بخوانید

صفحه اصلی > آموزشی : ابعاد رک

ابعاد رک

ابعاد رک

یک اتاق سرور بدون رک، مانند یک خانه بدون کمد است. رک‌ها تجهیزات شبکه و سرور را در خود جای می‌دهند و به مدیریت و نگهداری آن‌ها کمک می‌کنند. انتخاب ابعاد مناسب رک برای تجهیزات شبکه و سرور امری مهم است. گزینش ابعاد نادرست رک ممکن است باعث عدم استقرار صحیح تجهیزات، محدودیت در مدیریت تجهیزات و حتی آسیب به تجهیزات شود. در این مقاله به بررسی ابعاد رک‌ها و نکات مهم در انتخاب ابعاد مناسب رک خواهیم پرداخت.

رک شبکه چیست؟

رک شبکه یک محفظه فلزی مستطیل یا مربعی شکل است که برای نگهداری تجهیزات شبکه مانند روتر، مودم، سوئیچ، پچ پنل، سرور، تجهیزات اکتیو، سانترال و پیستو شبکه استفاده می‌شود. این جعبه از تجهیزات شبکه در برابر سرقت، آسیب فیزیکی و عوامل محیطی محافظت می‌کند.

ابعاد انواع رک شبکه

انواع رک شبکه

انواع رک شبکه‌  بر اساس عوامل مختلفی مانند اندازه، عمق، تعداد یونیت، جنس، نوع ساختار و قابلیت‌های اضافی دسته‌بندی می‌شوند.

دسته بندی رک شبکه از نظر اندازه

رک شبکه‌ها از نظر اندازه به دو دسته رک‌های دیواری و رک‌های ایستاده تقسیم می‌شوند.

  • رک‌های دیواری: رک‌های دیواری دارای اندازه کوچک‌تری نسبت به رک‌های ایستاده هستند و برای محیط‌های کوچک مناسب‌ترند.
  • رک‌های ایستاده: رک‌های ایستاده دارای اندازه بزرگ‌تری نسبت به رک‌های دیواری هستند و برای محیط‌های بزرگ مناسب‌ترند.

دسته بندی نوع ساختار رک شبکه

رک شبکه‌ها از نظر نوع ساختار به دو دسته رک‌های باز و رک‌های بسته تقسیم می‌شوند.

  • رک‌های باز: رک‌های باز دارای درب‌های شیشه‌ای یا فلزی هستند که امکان مشاهده تجهیزات شبکه را فراهم می‌کنند.
  • رک‌های بسته: رک‌های بسته دارای درب‌های فلزی هستند که از تجهیزات شبکه در برابر گردوغبار و عوامل محیطی محافظت می‌کنند.

هر  یونیت رک  چند سانت است؟

یک یونیت رک به طور معمول 4.45 سانتیمتر (1.75 اینچ) ارتفاع دارد. ارتفاع کل یک رک استاندارد به طور معمول 42 یونیت است که برابر با حدود 1.87 متر (73.5 اینچ) است. با این حال، رک‌ها با ارتفاع کمتر یا بیشتر نیز وجود دارند که به صورت سفارشی تولید شده‌اند.Top of Form

ابعاد رک شبکه:

رک‌ها دارای ابعاد مختلفی هستند که در انتخاب و خرید آن‌ها باید به آن‌ها توجه کرد. ابعاد رک‌ها شامل ارتفاع، عرض و عمق می‌شود. ارتفاع رک‌ها معمولاً از 120 تا 480 سانتی‌متر متغیر است. عرض رک‌ها معمولاً از 60 تا 80 سانتی‌متر است. گودی عمق رک‌ها نیز معمولاً از 60 تا 120 سانتی‌متر متغیر است.

عمق رک شبکه

عمق رک شبکه به میزان فضای عمودی داخل رک گفته می‌شود. گودی عمق رک شبکه‌ها معمولاً بین 600 تا 1000 میلی‌متر است.

تعداد یونیت رک شبکه

تعداد یونیت رک شبکه به میزان فضایی که هر دستگاه در داخل رک اشغال می‌کند گفته می‌شود. شمارش یونیت رک شبکه‌ها معمولاً بین 1U تا 42U است.

جنس رک شبکه

رک شبکه‌ها معمولاً از جنس فولاد یا آلومینیوم ساخته می‌شوند. رک‌های فولادی دارای استحکام بیشتری نسبت به رک‌های آلومینیومی هستند.

قابلیت‌های اضافی رک شبکه

برخی از رک شبکه‌ها دارای قابلیت‌های اضافی مانند سیستم خنک‌کننده، سیستم مدیریت کابل‌کشی و سیستم روشنایی هستند.

استاندارد ابعاد رک دیواری:

این استانداردها ابعاد دقیقتری برای ارتفاع، عرض، و عمق رک‌های دیواری مشخص می‌کنند که توسط تجهیزات مخابراتی و شبکه‌های کامپیوتری استفاده می‌شود.

ابعاد استاندارد رک دیواری معمولاً بصورت زیر است:

  1. ارتفاع: معمولاً ارتفاع رک دیواری به ارتفاع استاندارد ۱۹ اینچ (۴۸۳ میلی‌متر) تعیین می‌شود. این ارتفاع بطور گسترده‌ در صنعت استفاده می‌شود.
  2. عرض: عرض رک دیواری نیز استانداردی بین ۱۹ تا ۲۴ اینچ (بین ۴۸۳ تا ۶۱۰ میلی‌متر) دارد. اما عرض استاندارد‌تر و معمولاً استفاده شده ۱۹ اینچ است.
  3. عمق: عمق رک دیواری معمولاً به صورت استانداردی در بازه ۱۸ تا ۳۶ اینچ (بین ۴۵۷ تا ۹۱۴ میلی‌متر) تغییر می‌کند. اما عمق معمولی برای بیشتر تجهیزات ۲۴ اینچ (۶۱۰ میلی‌متر) است.

این ابعاد استاندارد اغلب برای رک‌های دیواری در صنعت استفاده می‌شود و امکان نصب و استفاده موثر از تجهیزات شبکه و سایر تجهیزات مخابراتی را فراهم می‌کند. اما ابعاد برخی تجهیزات و رک‌های خاص ممکن است کمی متفاوت باشد.

استاندارد ابعاد رک ایستاده:

ابعاد استاندارد رک ایستاده به صورت زیر است:

  1. ارتفاع: ارتفاع استاندارد رک ایستاده معمولاً حدود ۴۲U (یونیت) است. هر یک از این یونیت‌ها حدوداً ۴۴/۴۵ میلی‌متر ارتفاع دارد. بنابراین، ارتفاع استاندارد یک رک ایستاده حدوداً ۱٫۷۸ متر (۴۲ * ۴۴/۴۵) است.
  2. عرض: عرض استاندارد رک ایستاده معمولاً ۱۹ اینچ یا حداکثر ۲۴ اینچ است.
  3. عمق: عمق استاندارد رک ایستاده نیز معمولاً حدود ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ میلی‌متر (بین ۸۰ تا ۱۰۰ سانتی‌متر) است. این اندازه به طور کلی برای اکثر تجهیزات مناسب است.

به یاد داشته باشید که استفاده از این استانداردها معمولاً به منظور سازگاری و نصب بهینه تجهیزات مورد استفاده است. تجهیزات و رک‌های خاص ممکن است از این استانداردها کمی متفاوت باشد، اما بیشتر تجهیزات شبکه و مخابراتی از این ابعاد استاندارد پیروی می‌کنند.

استاندارد فن رک:

فن‌های رک یکی از مهم‌ترین تجهیزات برای خنک سازی داخل رک هستند. برای انتخاب فن مناسب برای رک شبکه، به چند ویژگی نیاز دارید که شامل موارد زیر است:

نوع فن:

بهتر است که از فن‌های بلبرینگی با کیفیت استفاده کنید، زیرا آنها به طور معمول دارای عمر طولانی‌تر، صدای کمتر و کارایی بهتر هستند.

تعداد فن:

تعداد فن‌های لازم برای رک شبکه شما باید بر اساس نیاز به خنکایش محاسبه شود. بسته به مقدار تولید گرما توسط دستگاه‌ها و سایر تجهیزات و همچنین اندازه و ارتفاع رک، ممکن است برای بعضی رک‌ها تنها یک فن کافی باشد و برخی دیگر نیاز به چند فن داشته باشند.

سایز فن:

سایز فن‌ها برحسب واحد U اندازه گیری می‌شوند؛ بنابراین شما باید ابعاد رک خود را بشناسید تا بتوانید سایز مناسبی را برای فن‌های خود انتخاب کنید. برای مثال، فن 1U و 2U معمولا برای رک‌های استاندارد مورد استفاده قرار می‌گیرند.

لایت دار:

برای انتخاب فن‌های دارای چراغ‌های LED، شما باید به نیاز خود برای روشنایی داخل رک توجه کنید.

شکل فن:

فن‌های رک را می‌توان به صورت افقی یا عمودی نصب کرد. با توجه به ارتفاع و اندازه رک مناسب، می‌توانید شکل مناسبی از فن برای رک شبکه خود انتخاب کنید.

استاندارد پاور ماژول :

پاور ماژول یا PDU یکی از تجهیزات شبکه است که به وسیله‌ی آن، می‌توان برق مورد نیاز دستگاه‌های مختلف در رک شبکه را توزیع کرد. در انتخاب بهترین پاور ماژول باید به چند معیار توجه کرد.

اولین معیار، نوع پاور ماژول است. پاور ماژول‌ها می‌توانند افقی یا عمودی باشند و باید بر اساس فضای موجود در رک شبکه و نیاز به تعداد خروجی مورد نظر، یکی از این دو نوع را انتخاب کرد.

معیار بعدی، ولتاژ پاور ماژول است. ولتاژ پاور ماژول‌ها معمولا در دو نوع 120 و 230 ولت طراحی شده‌اند و باید با توجه به ولتاژ برق در محل نصب، نوعی را که مناسب است را انتخاب کرد. مهم بودن ولتاژ در انتخاب پاور ماژول بر این مساله برمی‌گردد که در اکثر موارد برق‌های توزیع شده در کشورها یا مناطق مختلف، با فرکانس، ولتاژ و امکانات مختلفی تولید می‌شود.

نوع خروجی پاور ماژول نیز باید با نیاز دستگاه‌هایی که می‌خواهید به آن پاور ماژول وصل کنید، سازگار باشد. برای مثال گاهی اوقات نیاز به خروجی با ولتاژ و فرکانس خاصی دارید که در این صورت باید یک پاور ماژول مناسب برای این نیازها انتخاب کنید.

در نهایت تعداد خروجی در پاور ماژول نیز باید با نیاز شبکه و تجهیزات موجود در رک، سازگار باشد. با توجه به تعداد دستگاه‌هایی که به پاور ماژول متصل می‌شوند، باید تعداد خروجی‌ها را در پاور ماژول انتخاب کنید.

ابعاد رک دیواری

انتخاب ابعاد مناسب رک شبکه:

انتخاب ابعاد مناسب رک برای تجهیزات شبکه و سرور امری مهم است. بی دقتی در اندازه گیری ابعاد رک ممکن است باعث عدم استقرار صحیح تجهیزات، محدودیت در مدیریت تجهیزات و حتی آسیب به تجهیزات شود. در بررسی نکات مهم در انتخاب ابعاد رک داریم.

ارتفاع رک

بعد ارتفاع رک یکی از مهمترین ابعاد رک است.اندازه مذکور تعیین می‌کند که چند تجهیزات در رک قابل استقرار هستند. ارتفاع رک‌ها معمولاً از 120 تا 480 سانتی‌متر متغیر است.

برای انتخاب ارتفاع مناسب رک باید به موارد زیر توجه کرد:

  • تعداد تجهیزاتی که قرار است در رک استقرار یابند.
  • اندازه تجهیزاتی که قرار است در رک استقرار یابند.
  • فضای موجود در اتاق سرور.

در صورتی که تعداد تجهیزات زیاد باشد یا تجهیزات بزرگ باشند، باید رکی با ارتفاع بیشتر انتخاب کرد. در صورتی که فضای موجود در اتاق سرور محدود باشد، باید رکی با ارتفاع کمتر انتخاب کرد.

عرض رک

عرض رک نیز یکی از ابعاد مهم رک است. این مقدار از عرض رک تعیین می‌کند که چند رک در کنار یکدیگر قابل قرارگیری هستند. عرض رک‌ها معمولاً از 60 تا 80 سانتی‌متر متغیر است.

برای انتخاب عرض مناسب رک باید به موارد زیر توجه کرد:

  • تعداد رک‌هایی که قرار است در کنار یکدیگر قرار گیرند.
  • فضای موجود در اتاق سرور.

در صورتی که تعداد رک‌های زیاد باشد، باید رکی با عرض بیشتر انتخاب کرد. در صورتی که فضای موجود در اتاق سرور محدود باشد، باید رکی با عرض کمتر انتخاب کرد.

ابعاد رک

عمق رک

عمق رک نیز یکی از ابعاد مهم رک است. این عمق تعیین می‌کند که تجهیزات تا چه حدی می‌توانند در رک عقب بروند. عمق رک‌ها معمولاً از 60 تا 120 سانتی‌متر متغیر است.

برای انتخاب عمق مناسب رک باید به موارد زیر توجه کرد:

  • اندازه تجهیزاتی که قرار است در رک استقرار یابند.
  • فاصله رک تا دیوار.

در صورتی که تجهیزات بزرگ باشند، باید رکی با عمق بیشتر انتخاب کرد. در صورتی که فاصله رک تا دیوار محدود باشد، باید رکی با عمق کمتر انتخاب کرد.

نکات مهم در انتخاب ابعاد مناسب رک

در انتخاب ابعاد مناسب رک باید به نکات زیر توجه کرد:

ارتفاع رک: ارتفاع رک باید به گونه‌ای باشد که تجهیزات به راحتی در رک قابل استقرار باشند. در صورتی که ارتفاع رک کم باشد، ممکن است تجهیزات به درستی در رک قرار نگیرند.

عرض رک: عرض رک باید به گونه‌ای باشد که رک‌ها به راحتی در کنار یکدیگر قابل قرارگیری باشند. اگر عرض رک کم باشد، ممکن است رک‌ها به درستی در کنار یکدیگر قرار نگیرند.

عمق رک: عمق رک باید به گونه‌ای باشد که تجهیزات به راحتی در رک عقب بروند. در صورتی که عمق رک کم باشد، ممکن است تجهیزات به درستی در رک قرار نگیرند.

فضای موجود در اتاق سرور: باید توجه داشت که ابعاد رک باید با فضای موجود در اتاق سرور سازگار باشد. در صورتی که ابعاد رک بزرگتر از فضای موجود در اتاق سرور باشد، ممکن است رک در اتاق سرور قرار نگیرد.

قیمت رک شبکه

هر نوع رک شبکه مزایا و معایب خاص خود را دارد. قیمت رک شبکه به عوامل مختلفی مانند اندازه، عمق، تعداد یونیت، جنس، نوع ساختار و قابلیت‌های اضافی بستگی دارد. با توجه به نوسانات دلار، قیمت رک شبکه ممکن است بین چند صد دلار تا چند هزار دلار و حتی بیشتر باشد. لذا بهترین راه برای داشتن قیمت دقیق، مشاوره با فروشندگان معتبر و مقایسه قیمت و ویژگی‌های مختلف آن‌ها با یکدیگر است.

چرا آریامن را پیشنهاد می کنیم

شرکت مهندسی آریامن با تجربه‌ای چندین ساله در عرصه فناوری اطلاعات و شبکه‌های کامپیوتری، به عنوان یک شرکت معتبر در زمینه فروش رک و سرور شناخته می‌شود. این شرکت تضمین کیفیت و ارائه‌ی محصولات با استانداردهای بالا را به عنوان اولویت مهم خود مد نظر دارد. آریامن با داشتن تیم متخصص و کارآزموده در زمینه فناوری اطلاعات، بهترین راهکارهای انتخابی برای رک و سرور را با توجه به نیازها و اهداف مشتریان ارائه می‌دهد. این شرکت در انتخاب و ارائه‌ی تجهیزات مطمئن، قابل اعتماد و با کیفیت برای محیط‌های کسب و کار مختلف تلاش می‌کند.

mrs@pashaii

«پست قبلی

پست بعدی»

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x