بیشتر بخوانید

صفحه اصلی > آموزشی : معرفی شرکت VMware – غول صنعت مجازی سازی

معرفی شرکت VMware – غول صنعت مجازی سازی

معرفی شرکت VMware

در این مقاله قصد داریم به صورت اجمالی به معرفی شرکت VMware بپردازیم. اگر امروزه درمورد مجازی سازی صحبت می شود حتما نام شرکت VMware مطرح می شود و درمورد قابلیت ها و تکنولوژی های که ارائه میدهد بحث می شود.

شرکت های مختلفی هستند که در زمینه مجازی فعالیت دارند که نمونه آن مثل Microsoft, Citrix, Red hat و…. که هر کدام از این شرکت ها محصولات خودشون را به بازار عرضه میدهند، اما ما در این مقاله میخواهیم اختصارا درمورد VMware صحبت کنیم.
شرکت VMware در سال 1998 به صورت اختصاصی فعالیت در زمینه مجازی رو شروع کرد که محصولات و قابلیت های زیادی را ارائه نموده است.

مدارک VMware

شرکت VMware  محصولات زیادی در حوزه های مختلفی دارد و که 5 شاخه اصلی برای دوره ها و مدارک اش ایجاد نموده که شامل:

  • Data Center Virtualization (DVC)
    • اگر بخواهید راه اندازی زیرساخت مجازی سازی VMware رو یاد بگیرید باید دوره های DVC رو بگذرونید.
  • Network Virtualization (NV)
    • برای راه اندازی SDN که یکی از محصولات NSX میباشد که زیر مجموعه NV میباشد.
  • Cloud Management And Automation (CMA)
    • راه اندازی Automation و Cloud رو به شما یاد میدهد
  • Desktop And Mobility (DTM)
    • شما دوره های DTM میتوایند زیرساخت Desktop Infrastructure رو پیاده سازی کنید.
  • Digital Workspace (DW)
    • پیاده سازی سرویس های Workspace One and Digital Workspace solutions

که هرکدام از این شاخه ها دارایه دوره های مختلفی هستند که شما با گذراندن این دوره ها مهارت نصب و را اندازی و مفهوم درست از سرویس ها رو داشته باشید

مدارک vmware

شرکتVMware  در زمینه مجازی سازی محصولات مختلفی دارد که در این مقاله یک نگاهی کلی بر روی محصولات آن میندازیم.

VMware ESXi

محصول ESXi که محصول قبلی آن ESX بوده است آخرین نسخه 4.1 ESX بوده است و از آن به بعد محصول ESXi به بازار عرضه گردیده است، این محصول صرفا هدف آن Bare Metal Hypervisor میباشد، که شما میتوانید به صورت مستقیم بر روی سرور فیزیکی نصب کنید که تمام منابع سخت افزاری رو بتوانید در لایه مجازی سازی داشته باشید و امکان نصب ماشین های مجازی رو به شما میدهد.
VMware ESXi سازگاری نسبتا خوبی با انواع سرورها رو دارد که میتواین از نسخه General آن استفاده کنیم اما خود VMware برای کمپانی های که سرور تولید میکنند نسخه مربوط به ESXi رو ایجاد میکند مثل HPE, Cisco, Dell و…. که این باعث Compatibility بالا میشود.

قابلیت های ESXi

  • حجم پایین Hypervisor
  • سازگاری بالا
  • User Friendly بودن
  • کارایی بالا
  • قابل اعتماد بودن
  • امنیت بالا

لوگو Vmware

VMware vCenter

اگر بخواهیم در مورد vCenter صحبت کنیم به زبان ساده می توان گفت vCenter این اجازه رو به شما میدهد که بتوانید کنترل و مدیریت بر روی VMware VSphere و Virtual Infrastructure رو داشته باشید، این برنامه به شما مدیریت متمرکز بر روی تمامی زیر ساخت محصولات VMware رو میدهد.
شما به راحتی میتوایند ESXi ها رو به vCenter متصل کنید و توسط vCenter تمامی ESXi ها رو مدیریت کنید، و همچنین محصولات مثل vSan, NSX, VDI, vRealize ,… رو اگر بخواهیم نصب و راه اندازی کنیم حتما باید برنامه vCenter رو داشته باشیم، در واقع یکی از پیش نیازهای راه اندازی این سرویس ها داشتن برنامه vCenter میباشد.

بیشتر محصولات VMware به برنامه vCenter متصل می شوند و در واقع می توان گفت vCenter وظیفه Management Plan رو برعهده دارد.
اگر زیرساخت شما ESXi باشد و بخواهید از قابلیت های VMware استفاده کنید داشتن vCenter برای شما الزامی می باشد، برنامه vCenter امکانات و قابلیت های بالای رو میدهد که بتوانید سرویس هاتون رو به درستی مدیریت کنید.

قابلیت های vCenter

  • امکان نصب راحت و سریع (VCSA)
  • پایداری بالا (در واقع همون Stability بالا)
  • Integration عالی با محصولات VMware ای مثل vSan, NSX, Horizon و خیلی از سرویس های دیگر
  • قابلیت RESTful APIs
  • امکان متصل شدن به AWS
  • قابلیت vSphere Update Manager در درون vCenter
  • قابلیت vCenter High Availability (VCHA) که میشه گفت شما میتوایند در سطح Management Plan قابلیت HA داشته باشید
  • قابلیت های مثل HA, FT, VMotion,DRS, SDRS, VDS و….

 

vcenter

 

VMware vSan

امروزه اگر بخواهیم هزینه ها و پیچدگی رو در لایه استوریج کنترل کنیم بهترین انتخاب Software-Define میباشد که سرویس VMware vSan میتونه یکی از انتخاب های ما باشد. در واقع این سرویس برای Enterprise Storage برپایه سیستم Converged Infrastructure (HCI) طراحی شده است.

این سرویس سازگاری کاملا یکپارچه با VMware vSphere دارد که میتوان به عنوان یک Distributed layer در درون Esxi داشته باشیم.
سرویس vSan این قابلیت را به ما میدهد که بتوانیم Data Storage Device های که بر روی سرور به صورت لوکال داریم رو تجمیع کنیم و به صورت یک Single Storage در سطح کلاستر داشته باشیم

 

وی سن

VMware NSX

در مقاله قبلی درمورد vSan صحبت کردیم و در این مقاله قصد داریم در مورد NSX بحث کنیم،

چرا  VMware NSX

چطور میشه یک شبکه ای ایجاد کرد که با کمترین هزینه و پیچدگی کم بتوانیم Performance و امکانات بالایی در لایه نتورک دیتاسنتر داشته باشیم این قابلیت رو VMware NSX به شما میدهد. این سرویس بر پایه تکنولوژی SDN-Datacenter طراحی شده است پس ما میتوانیم لایه نتورک دیتاسنتر رو بر پایه NSX داشته باشیم.
جالبی این محصول VMware ای این میباشد که شما میتوانید هم برپایه ESXI و هم برپایه Hypervisor های دیگه این محصول رو نصب و پیکربندی کنید.
یکی از دغدهای مدیران دیتاسنتر این میباشد که چطور میشود با کمترین هزینه در لایه نتورک دیتاسنتر Redundancy, Agility, Security داشته باشیم

 

ان اس ایکس

چیست؟ و چه کاربردهایی دارد؟

vmware-nsx-چیست؟

VMware NSX چیست؟

VMware NSX چیست؟ و چه کاربردهایی دارد؟ در مقاله قبلی درمورد vSan صحبت کردیم و در این مقاله قصد داریم در مورد NSX بحث کنیم.

چرا  VMware NSX

چطور میشه یک شبکه ای ایجاد کرد که با کمترین هزینه و پیچدگی کم بتوانیم Performance و امکانات بالایی در لایه نتورک دیتاسنتر داشته باشیم این قابلیت رو VMware NSX به شما میدهد.  که چابکی در سطح software-defined infrastructure  و ساخت Cloud-Native رو داشته باشید، این سرویس بر پایه تکنولوژی SDN-Datacenter طراحی شده است که میتوانیم لایه نتورک دیتاسنتر رو بر پایه NSX داشته باشیم.
در حال حاضر که این مقاله نوشته شده است آخرین ورژن NSX-T 3.2 میباشد.
در این ورژن از محصول NSX-T 3.2 تمرکز بیشتر بر روی networking, security, automation و مدیریت راحت تر بر روی ساختار NSX میباشد و همینطور NSX-T دیتاسنتر cloud-native applications, bare metal workloads, multi-hypervisor environments, public clouds, and multiple clouds. را ساپورت میکند.
NSX-T طراحی شده است، مدیریت برای عملکرد سازمان شما و این قابلیت رو به شما میدهد که بتوانید بر روی این محصول Develop داشته باشید.

شماتیک کلی از NSX-T

جالبی این محصول VMware ای این میباشد که شما میتوانید هم برپایه ESXI و هم برپایه Hypervisor های دیگه این محصول رو نصب و پیکربندی کنید.
یکی از دغدهای مدیران دیتاسنتر این میباشد که چطور میشود با کمترین هزینه در لایه نتورک دیتاسنتر Redundancy, Agility, Security داشته باشیم که محصول دیتاسنتر به شما این کمک رو میکند.
اگر بخواهیم نگاه کلی بر پایه اصول NSX داشته باشیم از سه لایه اصلی تشکیل شده است که شامل Management Plan, Control Plan, Data Plan که هر کدوم از این لایه ها وظایف ای رو بر عهده دارند
Management Plan
یکی از سرویس های پایه ای و اصلی NSX سرویس NSX Manager میباشد که مدیریت قسمت Management Plan رو برعهده دارد در واقع NSX manager به Server   vCenter متصل میشود و به ما این اجازه رو میدهد که بتوانیم Control and Data Plan رو مدیریت کنیم.(Management Plan این قابلیت را به ما میدهد که توسط یک Single API بتوانیم سرویس های دیگر را مدیریت و پیکربندی کنیم)

Control Plan
در بخش Control Plan که نقش مهمی دارد تمام روند هارو پردازش ها رو از Management Plan دریافت میکند اطلاعات توپولوژی که توسط Data Plan گرفته میشود و منتشر میکند و پردازش رو انجام میدهد. در واقع تمام اطلاعات و توپولوژی شبکه را Control Plan دارد و ارتباط بین لایه های مختلف رو Control Plan انجام میدهد.

Data Plan
این لایه تمام وظایف های ارتباطی رو بر عهده دارد در واقع ارتباط مستقیم با لایه سخت افزاری دارد که Mac,IP,Tunnel و… در این لایه کار میکنن.

NSX Manager
به صورت یک Virtual Appliance نصب میشود و به شما API Service رو میدهد که کار management Plan رو برعهده دارد.NSX Manager به صورت یک افزونه بر روی vCenter اضافه میشود و شما میتوایند تمام پیکربندی ها رو از این قسمت انجام دهید.

Logical Router
NSX قابلیت Routing رو به شما میدهد که شما بتوانید segmentation های مختلفی رو با هم ارتباط دهید هم به صورت Static و Dynamic و از همه جالبت تر Distributed routing رو به شما میدهد.

Logical Switch
شما میتوایند VXLAN های مجزا در Segmentation های مجاز داشته باشید در واقع در لایه ۲ VM ها رو مجزار میکنید و به gateway Interface متصل میکنید که همون Logical Router میباشد. اگر بخواهم ساده مثال بزنم همون VLAN بندی در سطح سوئیچ میباشد که Broadcast Domain ها رو مجزا میکردیم.

NSX Edge
این سرویس ارتباط لایه شبکه SDN را با شبکه Physical برقرار میکند که سرویس های Tunneling, Load balancing و… را میتوانید بر روی این سرویس داشته باشید.

Open vSwitch (OVS)
اگر بخواهید Open Source ای کار کنید و به Hypervisor های KVM,Xen و… متصل کنید میتوانید از اسن سرویس استفاده کنید.

VMware NSX بر پایه Virtual Distributed Switch راه اندازی و پیکربندی میشود، شما تمامی Uplink های سخت افزاری رو به VDS معرفی میکنید و NSX میتواند به Uplink ها دسترسی پیدا کند.

VMware NSX-T قابلیت های زیاد دارد مثل IPS/IDS, Tunneling, Monitoring, Load balancing و خیلی از سرویس های دیگه که شما میتونید استفاده کنید.

جمع بندی

در این مقاله از سایت فروش سرور hp سایاسورایا آن به معرفی شرکت VMware پرداختیم و در مورد اینکه این شرکت از چه سالی کار خودش را آغاز کرده است و چه محصولاتی را از ابتدا تا کنون ارائه داده است. همچنین به معرفی اجمالی هر یک از این محصولات پرداختیم.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x