بیشتر بخوانید

صفحه اصلی > آموزشی : مقایسه انواع هاردها با یکدیگر و مزایا و معایب هرکدام

مقایسه انواع هاردها با یکدیگر و مزایا و معایب هرکدام

 

مقدمه

رایانه از قطعات مختلفی تشکیل شده است که با هماهنگی آنها می­توان از سیستم استفاده کرد.یکی از این قطعات استوریج یا همان حافظه است.استوریج به دو صورت PRIMARY و SECONDARY استفاده می­شود ،هرچند برخی نوع سومی به نام TERTIARY را غیر از دو نوع اول و دوم می­دانند.تعریف هرکدام از مدل­های ذکر شده به صورت زیر است:

PRIMARY:

این حافظه یکی از بخشهای اصلی یک سیستم است ودر صورت عدم کارکرد سیستم دچار مشکل می­شود لازم به ذکر است که بدانید RAM،ROM،CACHE هم از همین نوع هستند.

SECONDARY:

این حافظه که حافظه جانبی نام دارد برای ذخیره­سازی اطلاعات به کار می­رود  و میتواند اطلاعات را به مدت زیادی نگهداری کرد.حافظه­هایی مانند CD/DVD، HDD،SSD،FLASH مموری از انواع این حافظه جانبی هستند.

TERTIARY:

این حافظه به طور معمول کندتر و ارزان­تر از دو حافظه قبلی است.و به طور معمول برای نگهداری اطلاعات با حجم بالا و مدت زیاد استفاده می­شود.به­صورت خلاصه از این دیسک به عنوان آرشیو اطلاعات بهره می­گیرند.برخی از متخصصان انواع دیسکهای نوری مانند CD/DVD،BLUERAY را از این نوع میدانند و از مدلهای دیگر این نوع حافظه میتوان به TAPEها و FLOPPYدیسکها اشاره کرد.در این نوشتار ما نوع دوم دیسک یعنی حافظه های جانبی را بررسی میکنیم.

نکات مهم در حافظه جانبی:

هنگامی که قصد دارید ذخیره ساز یا استوریج برای دستگاه­تان تهیه کنید قبل از هر چیز باید چند مورد را مد نظر داشته باشید این موارد و فاکتورها به شما کمک میکند که نتیجه بهتری از خرید خود بگیرید. پایین آمدن هزینه نیز می­تواند عامل مهمی باشد که در تصمیم شما نقش ویژه­ای دارد.

 

1-چه دیسکی تهیه کنم؟

به احتمال قوی تا کنون هنگام خرید یک دیسک با مشخصات مختلفی روبرو شده­ و در نهایت با مشاوره گرفتن دیسک را تهیه کرده­اید. مجموعه وسیعی از عوامل می­تواند بر تصمیم­گیری شما تاثیرگذار باشد به عنوان نمونه:

آیا دیسک­ها درون سرور قرار میگیرد؟(که به آن INTERNAL می­گویند) و یا خارج از سرور و یا داخل خود سیستم مستقر میشوند؟(که به آن EXTERNAL میگویند)

هر کدام از این دیسک­ها اتصالات خود را دارا هستند و به عنوان مثال می­توان دیسک EXTERNAL را به صورت USB یا شبکه به سیستم متصل کرد.همچنین سایز دیسک مهم است ،دیسک ها به دو صورت 2.5 اینچی(SFF) و 3.5 اینچی(LFF) در بازار موجود است و شما باید مطابق نیازتان دیسک مورد نظر را تهیه کنید.البته نگرانی در مورد حجم دیسک و قیمت آن از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

دیسک ها از لحاظ ساختار به سه نوع HDD،SDD،HYBRID تقسیم میشوند.

HARD DISK DRIVE(HDD)

HDD از نوع MAGNETIC HARD DISK میباشد که به دیسک TRADITIONAL نیز معروف است.این دیسک از چند PLATTER تشکیل شده که اطلاعات توسط یک HEAD روی هر PLATTER نوشته می­شود.برای خواندن اطلاعات توسط PLATTER ,HEAD ها باید توسط موتور به چرخش درآیند و هرچه سرعت چرخش در دقیقه (R PM) بیشتر باشد سرعت خواندن و نوشتن بیشتر است.معمولا برای دستگاه های معمولی 5400 RPM و 7200 RPM انتخاب میشود و برای سرور از 10000 RPM و 15000 RPM بهره می­گیریم که به اصطلاح به آنها 10 K و 15K میگویند.در خاطر داشته باشید هرچقدر سرعت بالاتر باشد  دسترسی به دیتا سریعتر است.

نکته مهم در HDD این است که با کوچکتر شدن SECTORها احتمال از بین رفتن اطلاعات بر اثر گرما بیشتر شده و در سایز های SFF با RPM بالا باید نسبت به دمای سیستم حساسیت ویژه ای نشان داد.

مشکل دیگری که در HDD گریبانگر ما میشود DISK FRAGMENTATION است ، وقتی که CPU دیتا را درون یک HDD ذخیره می­کند تعدادی SECTOR را برای نوشتن اطلاعات انتخاب میکند .برای نوشتن اطلاعات بعدی از اولین SECTOR موجود استفاده کرده و به همین ترتیب دیسک را پر می­کند.اکنون در نظر بگیرید که اطلاعاتی را از دیسک حذف کرده اید و به طبع SECTORهای آن بخش خالی شده است. هارد برای پر کردن شکاف، بخشی از اطلاعات جدید را درون این SECTORها و بخش دیگر را با یک فاصله و شکاف در  قسمت دیگری از هارد ذخیره میکند و این باعث فرسایش هارد میشود چون برای خواندن یک اطلاعات در دیسک باید به بخشهای مختلف دیسک دسترسی پیدا کند،به این حالت FRAGMETION می­گویند.برای حفظ سلامت دیسک باید fragmention­­ها را لز بین برد.

به یاد داشته باشید هر چقدر دیسک HDD بیشتر کار کند موتور ضعیف­تر شده و باعث پایین آمدن (IOPS) یا همان سرعت نوشتن و خواندن اطلاعات می­گردد.

 

شاید برای شما هم سوال پیش بیاید که با این مشکلات چرا هنوز از HDD استفاده میکنیم؟ جواب ما به جایگاه ویژه حجم و قیمت بازمی­گردد که جزء فاکتورهای اصلی بسیار مهم هستند.در ضمن عمر این دیسک­ها نسبت به دیسک­های دیگر بیشتر است.

چند نکته در مورد نگهداری HDD در نظر داشته باشید که از حرکت دادن این هاردها هنگام روشن بودن جدا خودداری کنید چون باعث آسیب به PLATTERها میشود.همچنین از قرار دادن وسایل مغناطیسی در مجاورت این دیسک ها خودداری کنید چون بر عملکرد دیسک وحتی ازبین رفتن اطلاعات موثر است.

(SSD)SOLID STATE DRIVE

نسل جدید دیسک که سرعت بسیار بالاتری نسبت به HDD دارد و زمان BOOT در این نوع دیسک بسیار کمتر از HDD است.با پیشرفت تکنولوژی و پیدایش NON-VOLATILE دیسک نسل جدید SSD با نام(NVM) روانه بازار شد و بعد از آن نسل های جدیدتر مثل NON-VOLATILE MEMORY EXPRESS (NVME)توانست­اند در سرعت و عملکرد رکوردهای بهتری را ثبت کنند البته انواع SSD و انتخاب آن هم می­تواند در عملکرد شما تاثیر بسزایی داشته باشد.

اما دیسک­های SSD چگونه کار میکند؟

در این دیسک­ها هیچ بخش متحرکی وجود ندارد این یعنی بدون موتور ، بدون نویز، بدون گرما و مهمتر از همه مصرف بهینه و کمتر.در دیسک­های SSD برای ذخیره اطلاعات از تراشه های حافظه استفاده می­شود، به خاطر داشته باشید این دیسک­ها دچار پایین آمدن سرعت نشده و عملکرد صفر و یکی دارند یعنی یا کار می­کنند یا می­سوزند پس اگر دچار پایین آمدن شدید سرعت  شدید؛ کانکتور­های دیسک را بررسی کنید.IOPS این دیسک ها نسبت به ساختارشان متفاوت است که در نوشتاری دیگر به صورت کامل مورد بررسی شده است.

HYBRID DRIVES

همانگونه که قابل پیش­بینی است این دیسک ترکیبی از SSD و HDD است .باید آگاه باشید که این نوعی متفاوت از مبحث TIER بوده و به صورت کامل در فصلی جداگانه آمده است.این دیسک را در اصطلاح (SSHD)SOLID-STATE HYBRID DRIVE میگویند و ترکیبی از PLATTER به همراه تراشه حافظه است.

از همراهی این دو بخش دو فاکتور مهم حجم و سرعت؛ همزمان برای کاربر به ارمغان می­آیدو این مزیت استفاده از این دیسک با وجود قیمت بالا میباشد که می­تواند اهرمی برای عدم انتخاب این دیسک باشد.

محمد محبی

«پست قبلی

پست بعدی»

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x