بیشتر بخوانید

صفحه اصلی > آموزشی : آشنایی با OpenStack

آشنایی با OpenStack

  • مقدمه
  • استفاده از OpenStack در سازمان‌ها
  • مفهوم OpenStack
  • اجزای اصلی OpenStack
    • 1 Nova: سرویس محاسباتی
    • 2 Swift: ذخیره سازی اشیاء
    • 3 Neutron: سرویس شبکه
    • 4 Cinder: ذخیره سازی بلوکی
    • 5 Keystone: سرویس هویت
    • 6 Glance: سرویس تصویر
  • نحوه عملکرد OpenStack
  • مزایای استفاده از OpenStack
    • 1 قابلیت مقیاس‌پذیری
    • 2 انعطاف‌پذیری
    • 3 کارآیی هزینه
  • موارد استفاده رایج

 

مقدمه
امروزه در دنیای پر سرعت فناوری اطلاعات ، مدیریت و اجرای زیرساخت ابری به بهترین نحو برای کسب‌وکارها امری حیاتی است. یکی از راهکارهای رایگان که توجه زیادی به خود جلب کرده است، OpenStack   است. اما دقیقاً OpenStack چیست و چگونه می‌تواند برای کسب‌وکار شما مفید باشد؟ با ما همراه باشید تا  بیشتر در دنیای محاسبات ابری متن‌باز غرق شویم.

مفهوم OpenStack

OpenStack یک پلتفرم محاسبات ابری Open Source است که طراحی شده است تا زیرساخت به عنوان سرویس (IaaS)   را  ارائه کند . این به کاربران این امکان را می‌دهد که از طریق یک Controller، منابع پردازشی  ، ذخیره‌سازی، و شبکه‌سازی را کنترل کنند، که همه این موارد از طریق یک داشبورد مدیریت می‌شود.  OpenStack  کاملا رایگان بوده و این ویژگی می تواند برای سازمان هایی که به دنبال مدیریت هزینه های زیرساختی هستند جذاب باشد. البته شرکت هایی هستند که این سرویس را تحت یک پکیج کامل و با پشتیبانی ارائه می کنند.  به طور مثال شرکت Redhat  سالیان زیادی هست که این سرویس را ارائه و پشتیبانی میکند که شامل هزینه می باشد.

اجزای اصلی OpenStack

Compute Service (Nova )

Nova موتور اصلی محاسباتی در OpenStack است و مسئول مدیریت ماشین های مجازی یا Instance ها هست. به کمک نوا میتوان ماشین های مجازی را ایجاد و مدیریت کرد.

Object Storage (Swift )

Swift ذخیره‌سازی Object  قابل مقیاس و تکرارپذیر ارائه می‌دهد و به کاربران این امکان را می‌دهد که حجم عظیمی از داده‌هایUnstructured  را ذخیره و بازیابی کنند.سوییفت یکی از سرویس های اصلی بوده و می توان این سرویس را قابل اطمینان دانست.

Networking Service ( Neutron )

Neutron قابلیت‌های شبکه در OpenStack را فراهم می‌کند و به کاربران این امکان را می‌دهد که شبکه‌ها و آدرس‌های IP برای نمونه‌های خود ایجاد و مدیریت کنند.

این سرویس یکی از سرویس های حیاتی و اصلی می باشد و نگهداری از این بخش از سرویس جزء موارد مهم در نظر گرفته می شود بنابر این درک و پیاده سازی درست این مورد به استفاده ی مناسب از این سرویس و خورجی بهتر منجر خواهد شد.

Block Storage ( Cinder )

Cinder مؤلفه ذخیره‌سازی لایه ی بلاک  OpenStack است که ماشین های مجازی برای داشتن دیسک های خود در لایه ی Block Level  از این سرویس استفاده می کنند ، این سرویس برای داشتن ماشین مجازی حیاتی و یکی از سرویس های اصلی می باشد.

Inentity Serive ( Keystone )

Keytsone  نام سرویس  احراز هویت OpenStack  می باشد و به کاربران این امکان را می‌دهد که مؤلفه‌های مختلف درون پلتفرم را به صورت ایمن مدیریت و احراز هویت کنند.

البته قابل ذکر هست که تمامی سرویس های Openstack  در نهایت توسط این سرویس احراز هویت می شوند

Image Serice ( Glance )

سرویس Glance  برای نگهداری و ایجاد Image  ها استفاده می شود، ما در این ساختار از Image ها ساخت ماشین های مجازی استفاده میکنیم، این سرویس نیز جزو سرویس های اصلی  و کاربردی می باشد.

نحوه عملکرد OpenStack

OpenStack با ترکیب قدرت این اجزا، یک زیرساخت ابری قوی و Scalable  را ایجاد می‌کند.شما با داشتن این زیرساخت ابری به راحتی و در عرض چند ثانیه می توانید چندین ماشین مجازی ایجاد کنید و این کار با مدیریت درست منابع انجام خواهد شد .

مزایای استفاده از OpenStack

قابلیت مقیاس‌پذیری یکی از مزایای مهم OpenStack، قابلیت مقیاس‌پذیری آن است. این به کسب‌وکارها این امکان را می‌دهد که زیرساخت خود را بر اساس تقاضا افزایش یا کاهش دهند و اطمینان حاصل کنند که از منابع بهینه استفاده می‌شود.

انعطاف‌پذیری طبیعت متن‌باز OpenStack انعطاف بی‌نظیری را فراهم می‌کند. کاربران می‌توانند پلتفرم را بر اساس نیازهای خاص خود سفارشی‌سازی کرده و محیط ابری شخصی‌شان را ایجاد کنند.

کارآیی و هزینه با انتخاب OpenStack، کسب‌وکارها می‌توانند وابستگی نرم افزار های مشابه گران‌قیمت خود را کاهش دهند. طبیعت متن‌باز این پلتفرم، هزینه‌های لایسنس‌دهی را به حداقل می‌رساند و آن را یک انتخاب به صرفه  می‌سازد.

 

موارد استفاده رایج

OpenStack در صنایع مختلف از جمله مخابرات، مالی، بهداشت و تحقیقات به کار می‌رود. انعطاف‌پذیری آن آن را برای موارد استفاده گسترده‌ای قابل استفاده می‌کند، از اجرای برنامه‌های وب سنتی تا پشتیبانی از تکنولوژی‌های پیشرفته مانند هوش مصنوعی و Edge Computing.

چالش‌های پیش رو در پیاده‌سازی OpenStack

هرچند OpenStack فواید بسیاری را ارائه می‌دهد، اما پیاده‌سازی آن با چالش‌ها همراه است. کسب‌وکارها ممکن است با پیچیدگی‌های ادغام، مشکلات امنیتی ممکن و نیاز به نیروهای ماهر برای مدیریت اثربخش پلتفرم مواجه شوند.

ما در تیم فنی آریامن با تجربه ی طولانی در پیاده سازی و نگهداری از این سرویس در کنار شما هستیم تا از این زیرساخت بی نظیر بهره مند شوید و اثرات استفاده از آن را در سازمان خود ببینید.

 

محمد محبی

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x