بیشتر بخوانید

صفحه اصلی > آموزشی : معرفی انواع رم سرور های hp

معرفی انواع رم سرور های hp

معرفی انواع رم سرور های hp

در این مقاله به معرفی انواع رم سرور های hp و پیشنهاد استفاده چه نوع رم برای چه کاربردی سازمانی یا تجاری می پردازیم.

اغلب چیزی که مردم از آن چشم‌پوشی می‌کنند درک حافظه رم رایانه و انواع رم های سرور است. در عوض تمرکز و حساسیت افراد در انتخاب مشخصات حافظه رم سرور مجازی خود بیشتر بر روی مواردی مانند مشخصات پردازنده و مشخصات هارد دیسک است. درک اینکه گزینه‌های مختلفی برای انتخاب حافظه رم برای رایانه و سرور مجازی شما وجود دارد می‌تواند سخت باشد، اما یک بخش اساسی برای اطمینان از داشتن یک سیستم با عملکرد بالا و بادوام خواهد بود. در ادامه این مقاله ،شما را با انواع رم های سرور و انتخاب مناسب ترین نوع آن برای کار خود راهنمایی می‌کنیم.

حافظه رم سرور چیست؟

حافظه رم را می‌توان با مقدار فضای ذخیره‌سازی موجود در دستگاه اشتباه گرفت، که این یک باور غلط رایج است. افزایش ظرفیت ذخیره‌سازی یک سرور عملکرد کلی را بهبود نمی‌بخشد، اما به راحتی امکان ذخیره اطلاعات بیشتر را فراهم می‌کند. در عوض، حافظه رم سرور اجازه می‌دهد تا سرور اطلاعاتی را که از طریق حافظه توسط دستگاه قابل دسترسی است، بنویسد و بخواند. هر چه حافظه بیشتر باشد، موارد و اقدامات بیشتری توسط سرور قابل خواندن، نوشتن و اجرا هستند.

رم سرور اچ پی
معرفی انواع رم های سرور hp

 

حافظه رم را حافظه کوتاه مدت و حافظه ذخیره‌سازی را حافظه بلند مدت می‌نامند. حافظه کوتاه مدت اجازه می‌دهد تا روی کار فعلی متمرکز شوید، اما محدود به مقدار کار در آن زمان است. حافظه رم توسط سرور برای ذخیره داده‌هایی که به سرعت توسط سی پی یو سرور قابل دسترسی، خواندن و نوشتن است ذخیره می‌شود. این یک فضای کاری موقتی است که دستورالعمل‌ها همراه با پردازش داده‌ها انجام می‌شود. هنگامی‌که کاربر در حال انجام کارهایی روی سرور مانند دسترسی به برنامه یا مرور یک صفحه وب است، رم این اقدامات را انجام می‌دهد.

انواع حافظه رم را می‌توان به عنوان فرار در مقابل غیر فرار طبقه‌بندی کرد که مورد اول برای حفظ داده‌های ذخیره شده به برق احتیاج دارد، اما وقتی برق از بین می‌رود سرعت یا بلافاصله داده از بین می‌رود. حافظه غیر فرار برعکس آن است و پس از خاموش و روشن شدن سیستم همچنان می‌تواند به داده‌های ذخیره شده دسترسی پیدا کند. حافظه فرار وقتی به عنوان حافظه اصلی دستگاه محاسباتی استفاده می‌شود بیشترین کاربرد را دارد و همچنین از دو نوع پویا و استاتیک تشکیل شده است.

در حالی‌که حافظه رم پویا (DRAM)  به دلیل قیمت از محبوبیت بیشتری در بین این دو برخوردار است، حافظه رم استاتیک (SRAM)  با سرعت بالاتری کار می‌کند زیرا مانند DRAM به تازه‌سازی الکتریکی نیاز ندارد، اما هزینه پولی بیشتری نیز دارد. حافظه رم غیر فرار (NVM) معمولاً برای برنامه‌های ذخیره سازی ثانویه یا ذخیره سازی طولانی مدت استفاده می‌شود. رم‌های DDR4، نوعی DRAM هستند که امروزه به دلیل نیاز به توان کم و سرعت انتقال بالای داده، در فناوری انواع رم های سرور پیشرفته بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. در صنعت، اندازه حجم RAM معمولاً با گیگابایت اندازه‌گیری می‌شود، در حالی‌که سرعت یا زمان دستیابی به مگاهرتز اندازه‌گیری می‌شود.

در معرفی انواع رم سرور انواع رم های سرور امروزی به طور گسترده‌ای براساس سرعت انتقال داده یا پهنای باند، طبقه‌بندی می‌شوند که معمولاً در میلیون‌ها انتقال در ثانیه (MT / s)  اندازه‌گیری می‌شود. نوع متداول رم که امروزه مورد استفاده قرار می‌گیرد، ماژول حافظه درون خطی دوگانه (DIMM)  است که به طور کلی 1066 MT / s ، 1333 MT / s ، 1600 MT / s یا 1866 MT / s را ارائه می‌دهند. DIMM با عملکرد بالا می‌تواند به نرخ 2133 و حتی 2400 MT / s برسد.

معرفی انواع رم سرور hp

Buffered vs. Unbuffered

هنگام خرید رم سرور hp موردی که باید خیلی به آن توجه کنید این است که در معرفی انواع رم های سرور دو نوع حافظه اصلی وجود دارد: بدون بافر و بافر. بزرگترین تفاوت این دو در این است که حافظه بافر شامل یک لایه قدرت پردازشی برای ادامه کارها است. در در هر یک از این گزینه‌ها نکات مثبت و منفی وجود دارد، بنابراین بیایید در ادامه نگاهی به هر یک بیندازیم و بیشتر بررسی کنیم.

بافر (حافظه رجیستر شده) مقدار بیشتری از حافظه را در هر ماژول امکان‌پذیر می‌کند و می‌تواند 4 بانک تراشه را به جای 1 مورد استفاده کند.

حافظه بافر یک تراشه پردازشی است که اطلاعات را مستقیماً از CPU دریافت می‌کند که این مورد مزیت اصلی آن حساب می‌شود. سپس این تراشه بافر اطلاعات را برای پردازش توسط تراشه‌های دیگر موجود در حافظه می‌فرستد. این نوع حافظه به CPU اجازه می‌دهد تا اطلاعات را به جای ارسال به تراشه‌های موجود در RAM، به یک هدف ارسال کند. بنابراین با قرار دادن یک بافر،  پردازنده مسیرهای کمتری برای ارسال اطلاعات دارد.

در سیستم‌هایی که از حافظه غیربافر استفاده می‌کنند، پردازنده مستقیماً با بانک‌های حافظه جداگانه ارتباط برقرار می‌کند، بنابراین پردازنده اطلاعات پردازش شده را به هر تراشه روی حافظه RAM می‌فرستد. اگرچه این حالت به سیستم اجازه می‌دهد تا کمی قابل ارتقا و انعطاف پذیرتر باشد، اما همچنین به پردازش بیشتری نیاز دارد تا توسط پردازنده مصرف شود و بنابراین فضای کمتر و سرعت پایین‌تری برای انجام سایر کارهای پردازنده وجود دارد.

انواع مختلف حافظه بافر

حافظه رم بافر رجیستر شده دارای یک تراشه اضافی است که یک راه میانی در ارتباط بین پردازنده و تراشه‌های ماژول حافظه رم است. هر رم تعدادی تراشه بر روی خود دارد که هنگام برقراری ارتباط مستقیم با پردازنده مرکزی، سیگنال‌های بیشتری می‌گیرد. تراشه بافر برای کاهش تعداد سیگنال‌هایی است که باید توسط CPU ارسال شود که در این حالت باعث کاهش بار پردازشی CPU می‌شود.

Fully Buffered Memory در اصل نسخه قدیمی حافظه رجیستر شده است.

Load Reduced Memory نسخه جدیدتری از حافظه بافر است. مزیت ماژول‌های کاهش بار موضوعی است که بعضی اوقات اجازه نمی‌دهد تمام اسلات‌های DIMM با ماژول‌های DDR4 پر شوند.

حافظه FB-DIMM و LRDIMM به گونه‌ای طراحی شده‌اند که تا حدی متفاوت از حافظه رجیستر شده بوده و در تمام بوردها با حافظه بافر رجیستر شده قابل تعویض نیست.

حافظه‌های Unbuffered و buffered می‌توانند در انواع رم های سرور ECC نیز بیایند.

معرفی حافظه رم ECC و غیر ECC

انواع رم سرور می توانند ECC (کد تصحیح خطا) یا غیر ECC بوده و رجیستر شده یا غیربافر باشند. حافظه ECC دارای نرم‌افزاری است که خطاهایی را که می‌توانند به حافظه فرار وارد شوند اصلاح می‌کند. صنایع مهم برای بیزینس خود که تحمل تغییرات داده را ندارند، به حافظه ECC متکی هستند. حافظه ECC شامل بیت‌های حافظه اضافی و کنترل‌کننده‌های حافظه است که بیت‌های اضافی را در یک تراشه اضافی روی ماژول کنترل می‌کند. حافظه رم ECC از بیت‌های اضافی برای ذخیره کد ECC و همچنین نسخه رمزگذاری شده کد استفاده می‌کند. هنگام خواندن داده‌ها، سیستم هر دو مجموعه کد را با هم مقایسه می‌کند. اگر کدی که خوانده شده با کد ذخیره شده مطابقت نداشته باشد، برای کشف و اصلاح خطا توسط بیت‌های پارتیشن رمزگشایی می‌شود. جداول سندرم یک روش ریاضی برای شناسایی این خطاهای بیتی و سپس تصحیح آنها است.

از آنجا که بیشتر حافظه‌های رایانه‌ها غیر ECC هستند، خطاها تقریباً یک بار در هر گیگابایت حافظه در هر ماه عملکرد بی‌وقفه رخ می‌دهند. و از آنجا که اکثر رایانه‌های شخصی به طور مداوم مانند سرور مجازی کار نمی‌کنند، احتمال خطا چندان زیاد نیست.

مزایا و معایب

در صنایعی مانند بخش مالی و جامعه علمی، حافظه ECC برای حفظ یکپارچگی داده‌ها ضروری است. همچنین بیشتر انواع رم های سرور از نوع حافظه ECC است. حافظه ECC میزان خرابی‌ها را بیشتر کاهش می‌دهد، که در برنامه‌های سرور چند کاربره بسیار مهم است.

اگر سیستمی دارید که به یکپارچگی داده و حداکثر در دسترس بودن نیاز دارد، باید از حافظه رم ECC استفاده کنید.

به طور کلی، رم ECC گران‌تر بوده و در مقایسه با رم غیر ECC می‌توان سرعت را کمی کاهش دهد. سایر اجزای موجود در سیستم مانند CPU و مادربرد نیز باید از رم ECC پشتیبانی کنند.

از آنجا که انواع رم های سرور از نوع ECC استفاده می‌کنند در ادامه به بررسی دقیق تر این نوع می‌پردازیم.

حافظه ECC

این حافظه معمولاً برای عملکرد بالاتر در محیط سطح شرکت ضروری است، هرچند که به نظر می‌رسد با گذشت زمان این نوع از حافظه‌ها نیز به کامپیوترهای سطح مصرف کننده و خانگی نیز برسند. در این نوع تراشه‌های رم قادر به پر کردن هر قسمت گمشده‌ای هستند که در ترجمه داده‌ها گم می‌شوند، دقیقاً به همان روشی که تنظیماتی مانند یک آرایه RAID کار می‌کند، ECC نیز قادر است بیت اطلاعاتی که گم شده را شناسایی کند، و سپس دوباره آن را پر کرده تا فضای ذخیره‌سازی باثبات‌تری ایجاد شود.

انواع رم های سرور که از نوع ECC بوده نسبت به حافظه‌های رم استاندارد پایدارتر و قابل اطمینان‌تر هستند، اما هنوز هم نمونه‌هایی وجود دارد که چنین نیست. مطمئناً، شما همیشه در شرایطی قرار خواهید گرفت که اغلب مطمئن‌ترین فناوری نیز زودتر از زمان خود خراب می‌شود، اما با تمام مواردی که مشاهده می‌کنید میزان استفاده از حافظه رم ECC در سرورها در مقایسه با حافظه رم استاندارد بیشتر و کاربردی‌تر است.

برخی از موارد منفی استفاده از حافظه رم ECC وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد. انواع رم سرور که از فناوری ECC استفاده می‌کنند در مقایسه با حافظه‌های رم سنتی غیر ECC فقط بخاطر نقشی که در تصحیح خطا و بررسی تمام داده‌های موجود در سیستم دارند کمی کندتر خواهند بود. نکته منفی دیگری که درباره رم ECC باید در نظر گرفته شود هزینه بالاتر آن است. البته، همانطور که قبلاً اشاره شد، این رم با حافظه پایدارتری همراه خواهد بود و کمتر مستعد خرابی است، بنابراین شما باید تمام جوانب مثبت و منفی را بسنجید.

آیا به حافظه ECC احتیاج دارید؟!

اگر می‌خواهید رایانه‌ای با کارایی بالا مانند سرور را پیدا کنید، بله، به طور معمول باید حافظه ECC را برای حافظه غیر ECC صرفاً بر اساس قابلیت اطمینان و یکپارچگی داده‌ها انتخاب کنید. همانطور که قبلاً اشاره شد، هزینه استفاده از انواع رم های سرور از نوع ECC نسبت به رم‌های غیر ECC کمی بیشتر خواهد بود، اما برای موارد حیاتی مانند سرور یا رایانه رومیزی با سطح بالا، برای اطمینان بیشتر و اجرای حداکثری عملکردها تا آنجا که ممکن است و برای مواجه نشدن با هر گونه مشکلی مانند، از دست رفتن داده‌ها، و یا کاهش زمان پردازش استفاده از حافظه‌های رم ECC پیشنهاد می‌شود.

به چه میزان حافظه سرور نیاز دارید؟

این احتمالاً اولین سوالی است که هنگام تعیین بهترین گزینه سرور برای یک برنامه پرسیده می‌شود و متأسفانه پاسخ ساده‌ای ندارد.رم ها همیشه در نسل های سرور HP جزء مواردی هستند که یکی از گزینه های انتخاب بهتر برای خرید سرور بوده اند و می تواند به شما برای یک انتخاب هوشمندانه کمک بسزایی نماید.به دلیل استفاده همه جانبه از سرورها در تجارت مدرن، تعداد بسیار زیادی از راه حل‌های موجود معرفی شده اند. رابطه بین تعداد کاربرانی که یک سرور از آنها پشتیبانی می‌کند و میزان حافظه مورد نیاز برای پایداری زیاد است. در شرایطی که در یک سرور کاربران به طور مداوم از ظرفیت حافظه فراتر می‌روند، با مشکلاتی در عملکرد روبرو می‌شود که سرور مذکور از حافظه ذخیره سازی به حافظه مجازی دسترسی پیدا می‌کند و بسیار کندتر کار می‌کند.

رم سرور اچ پی
رم سرور های hp

مثل همیشه، تحقیق، کلید تعیین بهترین گزینه برای برنامه شماست. تعریف تعدادی از کاربران که به سرور دسترسی دارند و انواع برنامه‌ها و پرونده‌هایی که مورد استفاده و دسترسی قرار می‌گیرند، نقطه شروع قابل توجهی برای تصمیم‌گیری بهتر در مورد نیازهای پایه حافظه سرور است. از قبل برای توسعه‌های بعدی که به منظور حفظ عملکرد مداوم در سطح بالا انجام می‌شود، برنامه‌ریزی کنید زیرا کاربران اضافه شده با گذشت زمان عملکرد و سرعت سرور شما را کاهش می‌دهند.

راهنمای انتخاب حجم حافظه انواع رم های سرور

با توجه به بررسی‌های صورت گرفته در زیر یک راهنمایی را برای شما تهیه کردیم که در انتخاب حجم حافظه رم سرور برای عملکرد خوب با حداکثر پتانسیل به شما کمک می‌کند.

تعداد کاربران

اگر اکنون بیش از 15 کاربر فعال دارید، به ازای هر 5 کاربر اضافی 1-2 گیگابایت حافظه رم اضافه کنید.

اندازه پایگاه داده‌(ها)

به دلیل تأثیر مستقیمی که اندازه داده‌ها در پردازش حجم مورد نیاز برای جمع‌آوری یک انبار داده وجود دارد، انتخاب حجم مناسب حافظه رم برای سرور ضروری است. بنابراین اگر پایگاه داده شما 50 گیگابایت یا کمتر است از 16 گیگابایت حافظه رم استفاده کنید.

بسته‌های اجرا

هرچه سرور شما به رم بیشتری مجهز باشد، سریعتر بسته‌های اجرایی را تکمیل و پردازش می‌کند.

نرخ رشد

در نظر داشته باشید که پایگاه داده شما هر ساله رشد می‌کند و این را در هنگام انتخاب حجم حافظه رم باید در نظر بگیرید.

سیستم عامل مورد نیاز

 1 گیگابایت RAM برای سیستم عامل مصرف می‌شود، به علاوه 1 GB دیگر برای هر 4 GB بین 4-16 و 1 GB دیگر برای هر 8 GB بالاتر از GB16.  به عنوان مثال، یک سرور با 32 گیگابایت رم از 7 گیگابایت آن برای سیستم عامل و 25 گیگابایت باقیمانده را برای پردازش استفاده می‌کند.

 VS اختصاصی به اشتراک گذاشته شده

هنگام تعیین حافظه انواع رم های سرور اطمینان حاصل کنید که هرگونه نرم‌افزار اضافی موجود در سرور خود را حساب می‌کنید.

از کارشناسان بپرسید!

سعی کردیم در مقاله معرفی انواع رم سرور به شما عزیزان همه راهکارها و تکنیک های انتخاب بهترین رم برای سرورتان را معرفی نمایید اما اگر در یافتن راه حل مناسب برای مشكلی تردید دارید، هرگز از درخواست كمك پرهیز نكنید. ارائه بینش تخصصی برای تعیین نیازهای کاربر، روند خرید برای وضوح عالی را تسهیل می‌کند. به طور خلاصه، امروزه در دنیای همیشه در حال تغییر تجارت و فناوری، می‌توان به‌راحتی از کنار اتوماسیون و دسترسی فوری به اطلاعات چشم پوشی کرد. در میان تمام مولفه‌هایی که در حال حاضر به کاربران برای دستیابی به داده‌ها کمک می‌کنند، سرورها اساس کار هستند. اطمینان از اینکه نوع و میزان حافظه رم مناسب را از بین انواع رم های سرور انتخاب می‌کنید ضروری است. داشتن یک سرور با عملکرد خوب برای یک برنامه کاربردی، تمایل به موفقیت در همه جنبه‌های تجاری و تجربه کاربری را تا حد زیادی افزایش می‌دهد.

و در آخر باید در نظر داشته باشید که نمی‌توان ادعا کرد حافظه رم به عنوان تنها عامل اصلی برای اطمینان از عملکرد بالا و پایداری سرور است.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x