بیشتر بخوانید

صفحه اصلی > آموزشی : پاور سرور چیست

پاور سرور چیست

پاور سرور

پاور سرور به میزان قدرت و توانایی سرور در ارائه خدمات و پاسخگویی به درخواست‌های کاربران اشاره دارد. در واقع، پاور سرور نشان دهنده میزان توان مصرفی سرور است که برای اجرای برنامه‌ها و خدمات مختلف مورد نیاز است. این توان مصرفی با واحد وات (Watt) اندازه گیری می‌شود و به عنوان یکی از مهمترین عوامل در انتخاب سرور مناسب برای اجرای برنامه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. مهمترین نقش  پاور سرور به عنوان یکی از عوامل تاثیرگذار در مصرف انرژی سرورها می باشد. با آریامن همراه شوید تا در ادامه با یکی دیگر از قطعات سرور بیشتر آشنا شویم.

انواع پاور سرور:

انواع مختلف پاور سرور که در سرورهای گوناگون مورد استفاده است رابرای شما تشریح می کنیم: قیمت سرور hp رو از فروشگاه آریامن بررسی نمایید.

1. پاور‌های ماژولار (Modular Power Supplies):

پاور‌های ماژولار دارای کابل‌های جداگانه برای اتصال به قطعات سخت‌افزاری سرور هستند. این نوع پاور سرور اجازه می‌دهد تا فقط کابل‌های مورد نیاز برای سیستم استفاده شده و کابل‌های اضافی حذف شوند. این امر باعث بهبود جریان هوا درون سیستم و کاهش فشار بر روی کابل‌ها می‌شود.

2. پاور‌های غیر ماژولار (Non-Modular Power Supplies):

در مقابل، پاور‌های غیر ماژولار کابل‌های ثابتی دارند که به تمامی قطعات سرور متصل می‌شوند. این نوع پاور سرور ممکن است بیشترین تعداد کابل در سیستم را ایجاد کرده و در جریان هوا و تهویه داخلی سیستم اختلال ایجاد کنند.

3. پاور سرور ماینینگ (Mining Power Supplies):

پاور سرور ماینینگ برای استخراج ارزهای دیجیتال مانند بیتکوین و اتریوم طراحی شده است. این نوع پاور سرور قابلیت‌های خاصی مانند کارایی بالا، قدرت تحمل بار بالا و استفاده بهینه از انرژی را داراست تا بتواند با نیازهای بالای استخراج ارزهای دیجیتال سازگاری داشته باشد.

4. پاور سرور برای ریگ (Rig Power Supplies):

این پاور سرور نیز برای استخراج ارزهای دیجیتال طراحی شده است، به ویژه برای ریگ‌های ماینینگ که شامل تعداد زیادی کارت گرافیک هستند. پاور سرور‌های مذکور دارای خروجی‌های برق متعددی هستند تا بتوانند تمامی کارت‌های گرافیک را تأمین برق کنند و به طور همزمان با استخراج ارزها به طور پایدار کار کنند.

5. پاور افزونه (Redundant Power Supplies):

پاور افزونه به عنوان یک منبع تغذیه اضافی در سرورها استفاده می‌شود. این پاورها از طریق توانمندی Hot Swapping قابل تعویض هستند و در صورت خرابی یکی از پاورهای اصلی، پاور افزونه جایگزین آن می‌شود.

ولتاژ پاور سرور :

در عمل، ولتاژ پاور سرور به دو دسته اصلی تقسیم می‌شود: ولتاژ مستقیم (DC) و ولتاژ متناوب (AC). بیشتر سرورهای امروزی از ولتاژ مستقیم استفاده می‌کنند، زیرا این نوع ولتاژ به دلیل کاهش اتلاف انرژی و افزایش کارایی، برای سرورهای بزرگ و پیچیده مناسب تر است.

نوع فاز ولتاژ پاور سرور

ولتاژ پاور سرور به دو نوع اصلی تقسیم می‌شود:

  1. ولتاژ تک فاز: در این نوع ولتاژ، برق توسط یک فاز تأمین می‌شود و برای سرورهای کوچک و متوسط مناسب است.
  2. ولتاژ سه فاز: در این نوع ولتاژ، برق توسط سه فاز تأمین می‌شود و برای سرورهای بزرگ و پیچیده مناسب است.

انواع ولتاژ پاور سرور

همچنین، ولتاژ پاور سرور می‌تواند به دو نوع دیگر نیز تقسیم شود.

  1. ولتاژ ورودی: این ولتاژ نشان دهنده ولتاژی است که از شبکه برق به سرور وارد می‌شود. معمولاً ولتاژ ورودی برای سرورهایی که در مناطق با ولتاژ پایین قرار دارند، 110 ولت است و برای سرورهایی که در مناطق با ولتاژ بالا قرار دارند، 220 ولت است.
  2. ولتاژ خروجی: این ولتاژ نشان دهنده ولتاژی است که توسط منبع تغذیه به سرور ارائه می‌شود. ولتاژ خروجی باید با نیازهای سرور همخوانی داشته باشد.

پاور سرور

عمر مفید پاور سرور:

سرور مجازی دارای حداکثر چهار کارتریج است که قدرت هر کارتریج بر روی منبع تغذیه نشان داده شده است. با این حال، توان کل منبع تغذیه به تعداد و قدرت کارتریج‌ها بستگی دارد و ممکن است کمتر از مجموع ظرفیت کارتریج‌های جداگانه باشد.عمر مفید پاور سرور تا حدود زیادی به شرایط نوسانات برق و نوع استفاده از آن وابسته است. در صورتی که پاور سروری در شرایط مناسب و صحیح استفاده شود، می‌تواند بین 5 تا 8 سال به کار خود ادامه دهد. اما در صورتی که پاور سروری استفاده نادرست داشته باشد، عمر مفید آن کاهش خواهد یافت. با این حال برای تعیین عمر مفید Power server ، باید به مشخصات فنی و ساختار آن توجه کرد. اگرچه منابع تغذیه سازندگان مختلف ممکن است با یکدیگر سازگار باشند، اما بطور مشخص استفاده از کارتریج‌های همان سازنده توصیه می‌شود.

منبع تغذیه پاور سرور:

استفاده از منابع تغذیه با راندمان بالا می‌تواند به صرفه جویی در هزینه های برق کمک کند و هزینه های سرورهای شما را کاهش دهد. منابع تغذیه تیتانیوم با 96 درصد راندمان برق، کارآمدترین گزینه برای کارکرد پاورهای سرور هستند.  و منابع تغذیه پلاتینیوم و طلا نیز راندمان خوبی دارند. راندمان منبع تغذیه بر حسب میزان برق ورودی AC یا DC مورد نیاز برای تولید توان خروجی محاسبه می‌شود. استفاده از منابع تغذیه با راندمان بالا می‌تواند به صرفه جویی در هزینه های برق کمک کند و بهبود عملکرد سرورهای شما را تضمین ‌کند.

قسمتهای اصلی پاور سرور:

پاورسرور یکی از مهمترین عوامل در عملکرد و کارایی یک سرور محسوب می‌شود. وجود این قطعه سرور به معنای توانایی یک سرور برای ارائه خدمات و اجرای برنامه‌ها و سرویس‌های مختلف است. به طور کلی، پاور سرور به میزان توانایی سرور برای پردازش داده‌ها، اجرای برنامه‌ها و سرویس‌ها، مدیریت داده‌ها و ارتباط با دستگاه‌های دیگر اشاره دارد. 4 بخش مهم پاور سرور شامل ترانسفورماتور، یکسو کننده، فیلتر و رگولاتور هست که در ادامه اشاره ای به آنها خواهیم داشت.

  1. ترانسفورماتور:

ترانسفورماتور یک دستگاه الکتریکی است که برای تبدیل ولتاژ الکتریکی بین دو سیستم استفاده می‌شود. در بخش پاور سرور، ترانسفورماتورها عموماً برای تأمین ولتاژ مناسب برای سیستم‌های الکتریکی استفاده می‌شوند. آنها ورودی بالای ولتاژ را به یک خروجی با ولتاژ کم تبدیل می‌کنند و در عین حال جریان را افزایش می‌دهند.

  1. یکسو کننده:

یکسو کننده یا UPS (Uninterruptible Power Supply) دستگاهی است که در صورت قطعی برق، توان الکتریکی را از منبع پشتیبانی مانند باتری‌ها تأمین می‌کند. این دستگاه به صورت موقت تا زمانی که برق اصلی برگردد، جریان الکتریکی را به سیستم‌های مورد نیاز می فرستد. یا تا زمانی که یک منبع برق پشتیبان دیگر فعال شود، انرژی را تامین می ‌کند.

  1. فیلتر:

فیلترها در بخش پاور سرور استفاده می‌شوند تا نویزهای الکتریکی و اختلالات سیگنال را از برق ورودی جدا کنند. آنها عموماً شامل قطعات الکترونیکی مانند مقاومت‌ها، خازن‌ها و ترانزیستورها هستند و با حذف نویزهای الکتریکی غیرضروری، کیفیت برق ورودی را به سیستم‌ها بهبود می‌بخشند.

  1. رگولاتور:

رگولاتورها در بخش پاور سرور برای تنظیم و استحکام‌بخشی به ولتاژ الکتریکی استفاده می‌شوند. این قطعات تغییرات ولتاژ الکتریکی ورودی را تحت کنترل قرار می‌دهند و ولتاژ خروجی را ثابت و یکنواخت حفظ می‌کنند. این امر از تأثیرات نامطلوب ناشی از نوسانات و اختلالات در ولتاژ برق ورودی جلوگیری می‌کند و سیستم‌های متصل به پاور سرور را محافظت می‌کند.

پاور سرور

عوامل تاثیرگذار بر قیمت پاورسرور

قیمت پاور سرور ممکن است تحت تأثیر چند عامل باشد. در زیر برخی از عوامل مهم که ممکن است بر قیمت پاور سرور تأثیرگذار باشند را آورده ایم:

1.قدرت پردازش و سطح عملکرد:

قدرت و عملکرد پاور سرور، از جمله تعداد هسته‌ها، سرعت پردازش، حافظه و ظرفیت ذخیره‌سازی، میزان پهنای باند شبکه و سایر ویژگی‌های فنی، می‌تواند بر قیمت آن تأثیر بگذارد. تجهیزات سروری با قدرت پردازش بالا و قابلیت‌های پیشرفته معمولاً قیمت بیشتری دارند.

2. نوع سرور:

سرورهای مجازی و اختصاصی دو نوع متفاوت از همدیگر هستند که بر روی قیمت اثر دارند. سرورهای اختصاصی عموماً قیمت بیشتری نسبت به سرورهای مجازی دارند. زیرا منابع سخت‌افزاری و نرم‌افزاری کاملاً به شما اختصاص داده می‌شود ولی در سرورهای مجازی، منابع با سایر کاربران به اشتراک گذاشته می‌شود.

3. نیازهای سفارشی:

در صورتی که نیازهای خاصی برای سرور خود دارید، مانند نیاز به نصب و پیکربندی نرم‌افزارهای خاص یا تنظیمات سفارشی، این نیازها می‌توانند بر قیمت سرور تأثیرگذار باشند. سفارشی‌سازی‌های پیچیده معمولاً با هزینه بیشتری همراه هستند.

4. مدت زمان استفاده:

مدت زمانی که قصد استفاده از سرور را دارید بر روی قیمت تأثیرمی گذارد. برای استفاده طولانی‌تر، معمولاً تخفیف‌ها و قیمت‌های مناسب‌تری در نظر گرفته می‌شود.

5. محل قرارگیری سرور:

محل فیزیکی سرور را بررسی کنید. در برخی موارد، سرورهای مستقر در مناطق جغرافیایی خاص (مانند مناطق گران قیمت) قیمت بیشتری دارند.

6. ظرفیت ذخیره‌سازی:

مقدار فضای ذخیره‌سازی مورد نیاز برای داده‌ها و برنامه‌های شما نیز می‌تواند قیمت سرور را تحت تأثیر قرار دهد. سرورهای با ظرفیت ذخیره‌سازی بیشتر معمولاً قیمت بیشتری دارند.

7. پهنای باند:

پهنای باند شبکه، یعنی میزان داده‌هایی که می‌توانید بین سرور و دیگر دستگاه‌ها منتقل کنید، نیز ممکن است بر روی قیمت تأثیرگذار باشد. سرورهای با پهنای باند بالا قیمت بیشتری دارند، زیرا قادر به ارائه سرعت و کارایی بیشتر در انتقال داده‌ها هستند.

8. انتخاب سازمان ارائه دهنده سرویس:

شرکت‌های مختلفی در زمینه ارائه سرویس‌های سرور وجود دارند و هر یک قیمت‌ها و پکیج‌های متفاوتی را ارائه می‌دهد. تفاوت در سرویس‌ها و امکانات ارائه شده می‌تواند تأثیر مستقیمی بر قیمت پاور سرور داشته باشد.

9. نیازهای خاص:

نیازهای خاص شما بر قیمت تأثیر می گذارند. مثلاً، اگر نیاز به سفارشی‌سازی پیچیده، نصب و پیکربندی نرم‌افزارهای خاص یا تنظیمات سفارشی دارید، این نیازها ممکن است با هزینه بیشتری همراه باشند.

10. پشتیبانی قدرتمند:

سرورهایی که پشتیبانی قوی ای دارند، گرانتر از پاورسرورهای بدون ضمانت هستند.

 پاور سرور

مزایای استفاده از پاور سرور :

پاورسرورهای کارآمدتر باعث بهبود عملکرد و کاهش هزینه‌های مرکز داده می‌شود. علت این است که، این قطعات ارزشمند باعث کاهش مصرف انرژی و در نتیجه کاهش هزینه‌های انرژی می‌شوند. با کاهش بار حرارتی، هزینه‌های خنک‌کردن مرکز داده کاهش می‌یابد. پاور سرورها باعث کاهش گرمای تولیدی و در نتیجه افزایش عمر تجهیزات می‌شوند. از طرفی با کاهش گرمای تولیدی، احتمال خرابی تجهیزات هم کاهش پیدا می کند. به این ترتیب با افزایش کارایی پاور سرورها، سرعت و کارایی سیستم‌های مرکز داده نیز افزایش می‌یابد. همچنین با کاهش مصرف انرژی و کاهش هزینه‌های خنک‌کردن، می‌توان به حفاظت از محیط زیست کمک کرد.

mrs@pashaii

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x