بیشتر بخوانید

صفحه اصلی > آموزشی : پاور سرور hp چیست و چرا از آن استفاده می‌کنیم؟

پاور سرور hp چیست و چرا از آن استفاده می‌کنیم؟

پاور سرور چیست

پاور سرور hp چیست

اگر با تجهیزات کامپیوتری تا حدودی آشنا باشید، احتمالا با وسیله به نام پاور سرور برخورد داشته‌اید و شاید این سوال برای شما پیش آمده باشد که پاور سرور چیست و وجود آن چه اهمیتی دارد؟ ما در این مقاله سعی داریم برای این سوال جواب مناسبی پیدا کنیم، پس با ما همراه باشید.

تعریف پاور سرور

اگر بخواهیم تعریفی از پاور سرور ارائه کنیم، باید با تعریف کار کرد آن آشنا شویم. در این بخش سعی داریم تا درباره نحوه کارکرد این وسیله اطلاعاتی در اختیار شما قرار دهیم. در مقایسه با سایر قطعات سخت افزاری، منبع تغذیه به طور معمول دارای عمر کمتری است. از مهم‌ترین دلایل عمر کم منبع تغذیه می‌توان به نوسانات برق و کارکرد زیاد اشاره کرد که باعث افزایش دمای شدید منبع تغذیه و البته خرابی اجزای آن خواهد شد. همچنین این موارد در برخی از موارد موجب restart و خاموشی ناگهانی کامپیوتر استوریج یا سرور می‌شوند. لازم به ذکر است که یک فن بر روی منابع تغذیه وجود دارد و گرماگیر‌هایی درون آن قرار گرفته‌اند تا از گرمای بیش از حد قطعات الکتریکی درون منبع تغذیه (از جمله ترانزیستورها، مقاومت‌ها و…) جلوگیری کنند و آن را به بیرون انتقال دهند.

پاور سرور

بعلاوه یک یا چند منبع تغذیه سرور برای تامین نیاز انرژی تجهیزات سرور وجود دارد. باید بدانید که حتی سرورهایی با Performance پایین نیز محتاج منابع تغذیه با حجم بالا و مصرف زیاد هستند، لذا اتلاف حرارتی زیادی در آن‌ها وجود دارد و مصرف انرژی دستگاه را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهند.

ولی برای تمام شاسی در سیستم‌های تیغه ای، یک منبع تغذیه سرور مرکزی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این منبع این قابلیت را دارد که به صورت ویژه‌ای داخل شاسی نصب گردد یا اینکه به شکل یک منبع تغذیه سرور مستقل به چند شاسی اتصال برقرار کند. این موضوع باعث کاهش شدید نیاز به منبع تغذیه حجیم برای ایجاد پایداری می‌گردد. لازم به ذکر است که به دلیل استفاده روزافزون از سیستم‌های تیغه‌ای، منابع تغذیه UPS اختصاصی برای این سیستم‌ها طراحی شده است که به نام Blade UPS شناخته می‌شوند.

پاور سرور چیست؟

یکی از مهم‌ترین بخش‌های سرور، پاور سرور به شمار می‌رود. منبع تغذیه یا همان server power وسیله‌ای است که این قابلیت را دارد تا از یک ورودی با ولتاژ و آمپراژ ثابت، ولتاژ و آمپراژ مختلفی را ایجاد کند. علاوه بر این منبع تغذیه سرور وظیفه تامین و تنظیم جریان‌های الکتریکی در رایانه را برعهده دارد، نباید فراموش کرد که بیشترین عامل خرابی در کامپیوترها به دلیل منبع تغذیه رخ می‌دهد. در کامپیوترهای شخصی، منبع تغذیه یک جعبه فلزی است که در گوشه Case جای می‌گیرد. در بیشتر سیستم‌ها اگر به پشت سیستم خود دقت کرده باشید، می‌توانید منبع تغذیه را تشخیص دهید.

جالب است بدانید که منبع تغذیه سرور به نام Switching power supplies نیز شناخته می‌شود. شایان ذکر است که با بهره مندی از تکنولوژی سوئیچینگ می‌توان ورودی AC را به ولتاژهای پایین‌تر DC تغییر داد. از مهم‌ترین استفاده‌های پاور سرور می‌توان به تبدیل ولتاژ ورودی ۱۲۰ تا ۲۲۰ ولت به ولتاژ dc مورد نیاز تجهیزات اشاره کرد. ولتاژهای ۳.۳ و ۵ و ۱۲ ولتاژهای رایج به شمار می‌روند. البته به طور معمول ولتاژهای ۳.۳ و پنج ولت توسط مدارات دیجیتال مورد استفاده قرار می‌گیرد و ولتاژ دوازده ولت برای حرکت موتورهایی نظیر درایو دیسک‌ها و یا خنک کننده‌ها کاربرد دارد. همچنین باید بدانید که شاخص اصلی قدرت خروجی یک منبع تغذیه «وات» به شمار می‌رود و حاصل ضرب ولتاژ (بر حسب ولت) در جریان (بر حسب آمپر) معادل با وات است.

نیاز سیستم کامپیوتری

به طور معمول قدرتی که برای استفاده یک پاور کامپیوتر معرفی می‌شود، حداکثر توانی به شمار می‌رود که در حالت پیک (حداکثر) توسط پاور مورد استفاده قرار می‌گیرد. این در حالی است که در قدرت پاور حالت پایدار، خیلی کمتر از میزان اعلام‌شده خواهد بود. پاورهای فعلی در محدوده ۲۰۰ وات تا ۱۸۰۰ وات عرضه می‌شوند. شما می‌توانید با جمع زدن توان تقریبی مورد نیاز (معروف به TDP) هر یک از قطعات فعلی یا آینده‌ی کامپیوترتان، قدرت پاور سرور مناسب خود را بفهمید. البته به طور معمول توصیه می‌شود تا پاور تهیه شود که قدرت آن به میزان مشخصی، بیشتر از نیاز اسمی کامپیوتر باشد. این موضوع به این دلیل است که این احتمال در نظر گرفته می‌شود که در آینده قطعات کامپیوتر مورد به‌روزرسانی قرار می‌گیرند.

جالب است بدانید سهم زیادی از مصرف برق کامپیوتر به دلیل کارت گرافیک است. لذا برای یک کامپیوتر ساده که قرار نیست با آن بازی کامپیوتری انجام دهید، یک پاور ۳۰۰ واتی مناسب است

ولتاژهای مختلف منبع تغذیه سرور

همان طور که گفته شد ولتاژهای مختلف در پاور سرور مهم هستند و نوع کاربرد آن را مشخص می‌کنند. در ذیل ولتاژهای مختلف این وسیله مورد بررسی قرار گرفته است:

  1. ولتاژ ۵+ ولت؛ این نوع ولتاژ برای تمام مادربردها، مدارها و وسایل جانبی رایانه کاربرد دارد و سیم‌های آن به رنگ قرمز است.
  2. ولتاژ ۱۲+ ولت؛ این نوع ولتاژ در موتور هارد دیسک و وسایل مشابه با آن مورد استفاده قرار می‌گیرد. به طور معمول سیم‌های آن به رنگ زرد است؛ اما گاهی اوقات سیم‌هایی به رنگ قرمز نیز در آن دیده می‎شود.
  3. ولتاژ دهی در محدوده ۵- و ۱۲- ولت؛ این دو ولتاژ در رایانه‌های قدیمی کاربرد گسترده‌ای داشتند، اما در حال حاضر تنها در منبع تغذیه سرورها نصب می‌گردند. جریان ایجاد شده در این دو کمتر از یک آمپر هستند.
  4. ولتاژ ۳.۳+ ولت؛ نسل جدید پردازنده‌ها با توجه به ولتاژ ۳.۳ ولت ساخته می‌شوند، این در حالی است که ولتاژ ۵+ مورد استفاده درپردازنده‌های قدیمی به شمار می‌رفت. سیم‌های آن به رنگ نارنجی است.

ویژگی‌های منبع تغذیه

به طور کلی می‌توان ویژگی‌های ذیل را برای یک پاور سرور تعریف کرد:

  • تولید ولتاژ DC از برق شهری
  • تأمین شارژ انرژی در یک مدت زمان معین بدون سوختگیری
  • جلوگیری از Down شدن دستگاه در شرایط باری سنگین
  • تولید جریان و ولتاژی که می‌تواند برای بار خود تأمین کند
  • در نهایت پایداری و چگونگی ولتاژ خروجی یا جریان آن زیر خط‌های مختلف و شرایط یا بار را به طور مداوم بررسی می‌شود.
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x