بیشتر بخوانید

صفحه اصلی > آموزشی : فرق سرور و استوریج چیست؟ کاربردها و مزایای هر کدام

فرق سرور و استوریج چیست؟ کاربردها و مزایای هر کدام

فرق سرور و استوریج چیست

این روزها بسیاری از کسب و کارها و سازمان‌های بزرگ و کوچک، با حجم عظیمی از اطلاعات و داده‌ها سروکار دارند. آن‌ها باید این داده‌ها را قبل از هر چیز، ذخیره کرده و سپس ابزارهای دسترسی را در اختیار کارمندان، کاربران، مدیران شبکه و … قرار دهند. سرورهای استوریج (Storage) به منظور ذخیره‌سازی حرفه‌ای انبوه زیادی از داده‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند و تفاوت زیادی با سرورهای معمولی دارند. در این مقاله قصد داریم به بررسی مهم‌ترین فرق سرور و استوریج بیندازیم و کاربردهای هر کدام از آن‌ها را بیان کنیم. لطفا تا پایان با ما همراه باشید.

سرور استوریج یا ذخیره‌ساز چیست؟

سرورهای فیزیکی و مجازی کاربردهای مختلفی دارند که یکی از آن‌ها تحت عنوان فایل سرور یا همان سرور ذخیره‌ساز فایل‌ها شناخته می‌شود. استوریج که در این مقاله به صورت مفصل به معرفی آن خواهیم پرداخت، در حقیقت برای ذخیره‌سازی، ایمن‌سازی، مدیریت و یا دسترسی به داده‌ها و فایل‌های دیجیتال مورد استفاده قرار می‌گیرد.

با استفاده از یک سرور استوریج، شما می‌توانید به حجم انبوهی از اطلاعات و داده‌های ذخیره شده، از طریق یک شبکه مشترک محلی یا اینترنت، دسترسی داشته باشید. قیمت یک استوریج دقیقا بر اساس مقدار فضایی که به ذخیره‌سازی اطلاعات اختصاص می‌دهد، بستگی دارد. در واقع، استوریج را از جهت‌های بسیاری می‌توان با هاردهای کامپیوتری مقایسه کرد.

از مزایای استوریج می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. فضای زیادی را برای ذخیره کردن اطلاعات در اختیار شما قرار می‌هد.
  2. از یک رابط کاربری ساده برای دسترسی به اطلاعات ذخیره شده استفاده می‌کند.
  3. داده‌ها را به صورت اختصاصی مدیریت می‌کند.
  4. به انواع ابزارهای بازیابی اطلاعات و داده‌های حذف شده، مجهز است.

به عبارتی دیگر، سرورهای استوریج برای ذخیره کردن داده‌هایی مانند عکس، فیلم، اسناد متنی، فایل‌های مالتی مدیا و … در کسب و کارها و مراکز مختلف، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

انواع استوریج کدامند؟

در سالیان قبل برای ذخیره‌سازی فایل‌ها در شبکه، از تعدادی هارد کامپیوتری متصل به هم استفاده می‌شد. این فناوری که DAS نام داشت، قابلیت اشتراک‌گذاری نداشت و از همین رو، سرورهای استوریج با قابلیت اتصال به شبکه و دسترسی همگانی، وارد بازار دیجیتال شدند. استوریج‌ها به دو دسته SAN و NAS تقسیم‌بندی می‌شوند.

SAN مخفف سه واژه Storage Area Networks و NAS مخفف Network Attached Storage است که هر دو دارای هدف ذخیره سازی دیتا برای تعداد زیادی کاربر به طور همزمان هستند. هر کدام از SAN و NAS فضای ذخیره‌سازی دقیقی را برای گروهی از کاربران فراهم می‌کنند؛ ولی روش آ‌نها در ذخیره سازی اطلاعات، بسیار متفاوت است:

استوریج NAS یک سرور ذخیره‌ساز تکی است که فایل‌ها را از طریق اترنت به اشتراک می‌گذارد. این استوریج نسبتا ارزان قیمت، از مزایایی مانند قابلیت بکاپ‌گیری اتوماتیک، مدیریت آسان و … برخوردار است.

از طرفی دیگر، سرور SAN دسترسی کاربران را به یک فضای ذخیره اشتراکی فراهم می‌کند. دسترسی با سرعت بسیار بالا به دیتا، تاخیر کم، کاهش فشار از LAN، قابلیت دسترسی به فایل‌ها از طریق سیستم عامل و … از دیگر مزایای استوریج SAN به شمار می‌روند.

سرور

سرور معمولی چیست؟

سرور یک کامپیوتر قدرتمند است که وظیفه مدیریت کلاینت‌ها را در یک شبکه کامپیوتری برعهده دارد. سرور از نظر مفهومی بسیار گسترده‌تر از استوریج بوده و کاربردهای فراوانی دارد. به طور کلی، هر کسب و کار، وب سایت آنلاین، سازمان و … برای مدیریت، ذخیره‌سازی، اشتراک داده‌ها، اشتراک منابع و … به حداقل یک سرور نیاز دارد. سرورها به طور کلی به دو دسته سرور فیزیکی و سرور مجازی تقسیم می‌شوند.

سرور فیزیکی در حقیقت یک سخت افزار است که شباهت زیادی به کامپیوتر دارد. این دستگاه شامل پردازنده یک یا چند هسته‌ای، رم، یک یا چند عدد هارد برای ذخیره‌سازی داده‌ها، سیستم عامل و … است. به صورت کلی، سرورهای فیزیکی به انواع سرور ایستاده، سرور تیغه‌ای و رکمونت تقسیم می‌شوند.

از طرف دیگر، سرور مجازی یک انشعاب از سرور فیزیکی است که می‌تواند از تمام منابع سرور فیزیکی استفاده کند. در حقیقت، یک سرور فیزیکی را می‌توان با استفاده از برنامه‌های مجازی‌ساز، به چند سرور مجازی تقسیم کرد.

سرورها از نظر کاربرد هم انواع مختلفی دارند که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  1. سرور اپلیکیشن
  2. فایل سرور
  3. سرور امنیتی
  4. سرور DNS

بنابراین همان‌طور که مشخص است، سرور کاربردهای به مراتب گسترده‌ای دارد و در انواع مختلفی هم در دسترس است. اما فرق سرور و استوریج چیست؟ در ادامه به این سوال مهم پاسخ می‌دهیم.

فرق سرور و استوریج

فرق سرور و استوریج چیست؟

خب اکنون زمان آن است که به سراغ موضوع اصلی مقاله یعنی تفاوت سرور و استوریج بپردازیم. شاید اولین و مهم‌ترین فرق سرور و استوریج در این است که استوریج، یکی از زیرمجموعه‌های سرور محسوب می‌شود. به عبارتی دیگر، استوریج یک سرور است که به صورت تخصصی، فقط برای ذخیره کردن داده‌ها طراحی و روانه بازار شده است. در حالی که سرور در کنار ذخیره اطلاعات، می‌تواند انواع کارها و تسک‌های دیگر را هم انجام می‌دهد.

سرور می‌تواند به صورت همزمان به چندین دستگاه کلاینت یا مهمان، خدمات ارائه دهد. این خدمات شامل محاسبات سنگین و پیچیده، پردازش‌های مختلف، ارسال و دریافت اطلاعات و … هستند. از سویی دیگر، استوریج هیچ برنامه‌ای را برای کاربر اجرا نمی‌کند و فقط وظیفه ذخیره کردن داده‌ها را بر عهده دارد. البته نباید این نکته را فراموش کنیم که استوریج برای ذخیره کردن اطلاعات، بسیار قوی‌تر از سرورهای معمولی عمل می‌کند.

یک مورد دیگر از فرق سرور و استوریج در این است که سرور بر اساس درخواست کاربر یا همان کلاینت، در لحظه ممکن است خدمات متنوعی را به او ارائه دهد. در حالی که استوریج هیچ ارتباط مستقیمی با کاربر ندارد و صرفا داده‌ها را برای مدت طولانی، در خود ذخیره می‌کند.

کلام آخر

در این مقاله ابتدا به تعریف استوریج پرداختیم و دانستیم که این سرور، صرفا برای ذخیره کردن حجم انبوهی از داده‌ها در مراکز و سازمان‌های مختلف، مورد استفاده قرار می‌گیرد. پس از آن به شکل گذرا نگاهی هم به سرورهای معمولی انداختیم و در پایان، مهم‌ترین فرق سرور و استوریج را نیز بررسی کردیم. اکنون به خوبی می‌دانیم که استوریج در حقیقت یکی از انواع مختلف سرور است که در صورت نیاز، کسب و کارهای مختلف، آن را خریداری و نصب می‌کنند. این در حالیست که سرور در هر شرایطی، یکی از ضرورت‌های اولیه در هر مرکز و سازمانی محسوب می‌شود.

wincontent

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x