بیشتر بخوانید

صفحه اصلی > آموزشی : VDI یا دسکتاپ مجازی چیست و چه کاربردی دارد؟

VDI یا دسکتاپ مجازی چیست و چه کاربردی دارد؟

VDI یا دسکتاپ مجازی

VDI یا دسکتاپ مجازی چیست و چگونه می توان در شبکه از آن بهره برد؟ امروزه درمورد راه حل های End Users بخواهیم صحبت کنیم، چطور میشه به بهترین نحو Desktop و Application به کاربران ارائه دهیم، اگر از تکنولوژی VDI (Virtual Desktop Infrastructure) اطلاع نداشته باشیم ذهن ما به سمت خرید PC برای هرکاربر می رود  ( هزینه و نگهداری بالایی دارد) تکنولوژی VDI این قابلیت را به شما میدهد که بتوانید Desktop و Application ها از Server-Side به کاربران ارایه دهید.

با تکنولوژی ای که امروزه داریم واقعا جای تعجب داره که هنوز سی دی ویندوز و نرم افزار ها رو برداریم  و شروع کنیم به نصب ویندوز ولی متاسفانه هنوز هم تو خیلی از شرکت های بزرگ و سازمان ها میرم جالبه که این موضوع رو میبینیم (چند نفر رو استخدام کردن فقط برای این کار) حالا غیر از اینکه وقت گیر و روش سنتی هم هست هزینه آور هم هست که بخواهیم برای هر کارمند یک کامپیوتر خریداری کنیم خوب طبیعتا نگهداری سخت افزار برای هر کاریر هزینه بر می باشد.

خوب بریم در مورد راه حله این موضوع صحبت کنیم
اگه بخواهیم خیلی ساده این مشکل رو حل کنیم استفاده از تکنولوژی VDI یا دسکتاپ مجازی میباشد که میتونه به ما کمک کنه که سازمان درگیر سخت افزار سمت کاربر نباشد استفاده از دستگاه Zero Client و ارائه سریع سیستم عامل و نرم افزار به کاربر و همینطور صرفه جویی در هزینه و زمان داشته باشیم.

شرکت های مختلفی هستند که بر روی تکنولوژی VDI کار میکنند و محصولات خوبی هم به بازار ارائه دادند، که سه شرکت VMware,Citrix,Microsoft  جزو مطرح ترین شرکت های این حوزه هستند.
شرکت VMware با محصول VMware Horizon که با پروتکل PCOIP و VMware Blast کار میکند
شرکت Citrix با محصول Xen Desktop&APP که با پروتکل HDX کار میکند.
و شرکت Microsoft با محصول Remote Desktop Services وپروتکل RDP کار میکند.

هر کدام از این سه محصول قابلیت ها و لایسنس های متفاوت و پیش نیاز های برای راه اندازی دارد (البته بستگی به شما دارد که چه امکاناتی نیاز دارید)

VMware Horizon  

این محصول در حال حاضر در نسخه  VMware Horizon 8 قابل دسترس میباشد، که امنیت در لایه کاربر، مدیریت ساده و UX بهتر و…

vmware horizon

در آگوست 2020 شرکت VMware اولین نسخه Horizon 8 رو به بازار عرضه کرد که اولین Release آن Horizon 8 2010 بوده است که نام گذاری آن بر اساس YYMM (سال ماه و نسخه) میباشد.

horizon 8

قابلیت های جدید Horizon 8

  • گسترش دادن Instant Clone و حذف Linked Clone
  • پشتیبانی کامل از HTML5 و حذف فلش
  • Cloud Capability
  • Entitlement Support
  • Linux Application Hosting
  • RESTful APIs

پیش نیازهای نصبHorizon 8
برای نصب Horizon 8 در محیط های کوچک شما حداقل نیاز به موارد زیر دارید

(اینجا میتونی بگی مثلا از حد اقل DL380 gen10 شروع کرد و لینک محصول بدی)

  • فراهم کردن زیرساخت مجازی سازی سرور ESXI
  • VMware vCenter Server
  • نصب Active Directory
  • نصب Connection Server همراه با دیتابیس

این موارد برای نصب Horizon الزامی میباشد، جزییات بیشتر رو از طریق این لینک https://docs.vmware.com/en/VMware-Horizon میتونید داشته باشید.

 

Horizon Connection Server

این سرویس یکی از مهمترین سرویس های Horizon میباشد که تمام پیکربندی و سیاست های Horizon رو میتونیم از طریق این سرویس انجام دهیم، در واقع تمام سرویس های دیگر Horizon و CA و Active Directory و vCenter و….

برای نصب این سرویس شما نیاز به یک ویندوز سرور دارید که بتوانید برنامه Horizon Connection Server رو نصب و پیکربندی کنید و حتما نیاز به دیتابیس سرور دارید که بتوایند Log ها رو ذخیره کنید.
شما میتوانید Pool های متفاوت ای بسازید که بتوانید Desktop ,Application گوناگونی به کاربران ارائه دهید.

Horizon Connection Server

Unified Access Gateway

شما توسط سرویس UAG میتوایند به کاربران خارج از شبکه داخلی دسترسی به Desktop, Application دهید در واقع این سرویس Default Gateway شما میباشد.

Replica Connection Server

زمانی که تعداد کاربر زیاد میشود میتوایند از Replica Server استفاده کنید که این سرویس برای شما High Availability و Load Balancing در لایه Connection Server ایجاد میکند
وقتی که Replica Server رو پیکربندی میکنیم و به Connection Server متصل میکنیم بر اساس View LDAP (قدرت گرفته از اکتیو دایرکتوری) تمام کانفیگ ها به Connection Server جدید کپی میشود.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x